I mitt gamle hus finnes det en bjelke som har råtnet på grunn av vannlekkasje fra taket. Bjelken, ca. 13x13 cm, ligger som et svill og taksperrene hviler på den. Den er av ca. 20 cm, men den har fått støtte med stående stolper. Jeg vil fjerne det råtne og felle inn nytt, frisk treverk som jeg har kjøpt og deretter skru med fransk treskrue. Jeg har tenkt en bladsammenføyning ("halvt i halvt") som er på høyden om dere forstår hva jeg mener.
Hva tror dere om å felle inn slik?
Med tanke på at den ligger som den ligger i skjøten mellom vegg og tak er det ganske trangt. Hva slags maskin skal man bruke for å gjøre dette litt raskt. Jeg vil helst ikke banke med stemjern.
Kan Feins Multimaster med et sånt blad man kan sage rett inn midt i materialet hjelpe, har den kapasitet for så grovt arbeid?
Hva tror dere om å felle inn slik?
Med tanke på at den ligger som den ligger i skjøten mellom vegg og tak er det ganske trangt. Hva slags maskin skal man bruke for å gjøre dette litt raskt. Jeg vil helst ikke banke med stemjern.
Kan Feins Multimaster med et sånt blad man kan sage rett inn midt i materialet hjelpe, har den kapasitet for så grovt arbeid?
Hei
Jeg har nok ikke helt bildet klart for meg, men om det ser ut som jeg tror så ville jeg gjort følgende...
1. Stemple opp taksperrene ordentlig (om det ikke allerede er gjort).
2. Frilegg bjelken på en strekning så du overlapper minst tre stående stendere.
3. Kap bef. bjelke
4. Skjøte ifølge halvveis i halvveis eller ifølge vedlagt skisse
mvh Wasa
Jeg har nok ikke helt bildet klart for meg, men om det ser ut som jeg tror så ville jeg gjort følgende...
1. Stemple opp taksperrene ordentlig (om det ikke allerede er gjort).
2. Frilegg bjelken på en strekning så du overlapper minst tre stående stendere.
3. Kap bef. bjelke
4. Skjøte ifølge halvveis i halvveis eller ifølge vedlagt skisse
mvh Wasa
Klikk her for å svare