Hei!
Jeg hjelper en venn som har revet en vegg.
Spørsmålet er om man kan skjøte den grove bjelken mellom de 2 blå pilene til høyre
for å kunne lage en større døråpning?

Min tanke er at man skrur på en bit i samme dimensjon over gapet, eller blir det for svakt?

Vis vedlegget 936784

Sist redigert:
Hei,
Og velkommen til forumet.
Lenken din til bildet fungerer imidlertid ikke...
Trykk på knappen nederst til høyre i innlegget ditt, velg Rediger og "Last opp bilde/video" etterfulgt av Sett inn så kanskje det fungerer.

Cruzze Cruzze skrev:
Hei,
Og velkommen til forumet.
Din lenke til bildet funker dog ikke...
Trykk på knappen nederst til høyre i ditt innlegg, velg Rediger og "Last opp bilde/video" fulgt av Sett inn så kanskje det fungerer.
Takk for hjelpen Cruzze!
Nå burde det funke.

• Liker
Cruzze
  • Laddar…
ByggareDD ByggareDD skrev:
Takk for hjelpen Cruzze!
Nå burde det funke.
Yes!

P
Hei
Jeg forstår ikke i det hele tatt faktisk.
En 5cm skjøtbit? For å lage en 5cm glippe?

Det går nok bra om du lar de gamle sitte igjen og skrur sammen den nye med. Er man bekymret kan man ta en limtrebjelke i stedet.

Edit: Jeg mener å la dem overlappe en lengre strekning, ikke bare en lapp rett over skjøten.

P.Öberg skrev:
Hei
Jeg forstår ikke egentlig.
En 5cm skjøtebit? For å lage en 5cm åpning?
Oi, jeg var nok litt uklar, ikke samme dimensjon som åpningen men som bjelken.
Vi vil åpne opp hele veien mellom de ytre blå pilene.

H HenrikHuslöse skrev:
Det går nok bra om du lar de gamle sitte igjen og skruer sammen den nye med. Er man bekymret kan man ta en limtrebjelke i stedet.

Edit: Jeg mener å la dem overlappe en lengre strekning, ikke bare en lapp akkurat over skjøten.
Det var slik jeg tenkte, overlappe så langt det går til høyre og like mye til venstre.

P
Du kan gjøre litt som du vil. Det viktige er at den nye liggende regelen inntil den gamle blir liggende oppå en stående regel.
Det er ikke lengden på overlappen i seg selv.

Skal dere rive lenger enn de blå pilene, er det sannsynligvis en bjelke som skal inn. Avhengig av hva denne veggen nå bærer opp

Edit; presiserer at den altså må gå hele veien over den nye døråpningen. Fra en stående stolpe til en stående stolpe for å være like funksjonell som i dag.

P.Öberg skrev:
Du kan gjøre litt som du vil. Det viktige er at den nye liggende regelen ved siden av den gamle blir liggende ovenpå en stående regel.
De er ikke lengden på overlappen i seg.

Skal dere rive lenger enn de blå pilene er det sikkert en bjelke som skal inn. Avhengig av hva denne veggen nå bærer opp

Edit; presiserer at den altså må dras hele veien over den nye døråpningen. Fra en stående stolpe til en stående stolpe for å være like funksjonell som i dag.
Toppen! Takk for bra og raske svar.👍

Den høyre bjelken ser ut til å ha sitt venstre opplag igjen.

Den venstre bjelkens venstre opplag, hva skjer med det? Fortsetter bjelken mot venstre og hva har den der for opplagspunkter? Vet man ikke det kanskje man skal la den ha en stolpe under seg under den venstre blå bilen....

MathiasS MathiasS skrev:
Den høyre bjelken ser jo ut til å ha sitt venstre opplag igjen.

Den venstre bjelkens venstre opplag, hva skjer med det? Fortsetter bjelken mot venstre og hva har den der for opplagspunkter? Vet man ikke det, kanskje man skal la den ha en stolpe under seg under den venstre blå bilen....
takk for svar!
Det blir nok som P.Öberg skriver, vi legger en bjelke ved siden av den gamle med støtter i begge ender.

SSSS
Sist redigert:
  • Liker
ByggareDD
  • Laddar…
Tenk på at det kreves en grovere bjelke fordi du får lengre spennvidde.

• Liker
ByggareDD
  • Laddar…
SSSS SSSS skrev:
Jeg gjorde slik i et lignende tilfelle, la et VKR-rør under hele bjelken før jeg rev veggbiten til venstre for åpningen, se tråd. På bildet nedenfor mangler det en stender/støtte rett til høyre for stikkontakten som synes,

[lenke]

[bilde]
Flott!
Takk for tips!👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.