Har et mindre tak på ca 3x7 meter som har lav helling og er belagt med papp. En fuktskade skal utbedres og en bit av taket skal rives opp. "Takstolene", eller hva man skal kalle dem, består av 45x120 lekter med c/c 60 cm. Minst en av disse går rett gjennom det fuktskadede området og må sannsynligvis utbedres.
Ettersom jeg ikke har revet opp taket ennå, kan jeg ikke si nøyaktig hvordan det ser ut med hensyn til lektene. Det kan jo hende at de er delt slik at en passende seksjon bare kan byttes ut. Men, la oss anta at de er sju meter lange. Om jeg har en råteskade på en lekt, kan jeg da fjerne denne seksjonen, skjøte inn en frisk bit 45x120 og bruke spikerplater?
I de eksemplene jeg har sett med spikerforbindelser, er det bjelkelag i store hus med en bærende del rett under skjøten. Jeg vil ikke ha noen bærende del under min skjøt.
Ettersom jeg ikke har revet opp taket ennå, kan jeg ikke si nøyaktig hvordan det ser ut med hensyn til lektene. Det kan jo hende at de er delt slik at en passende seksjon bare kan byttes ut. Men, la oss anta at de er sju meter lange. Om jeg har en råteskade på en lekt, kan jeg da fjerne denne seksjonen, skjøte inn en frisk bit 45x120 og bruke spikerplater?
I de eksemplene jeg har sett med spikerforbindelser, er det bjelkelag i store hus med en bærende del rett under skjøten. Jeg vil ikke ha noen bærende del under min skjøt.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 innlegg
Jeg tror det blir bedre om du tar en ekstra regel i stedet for spikerplaten, si ca. 1,5-2 meter til begge sider (altså minst 3 meter). Og spikrer den ganske tett mot den eksisterende. Tror til og med jeg så et sted at man skal lime og spikre.
En smidig og svært holdbar metode for å skjøte bjelker er ellers å sage strimler i minimum 12 mm kryssfiner eller finer. Sag strimlene med samme bredde som høyden på bjelken. Plasser strimmelen slik at skjøten havner midt på, lim og skru fast. En strimmel på hver side, og det blir sterkt som fjell.
Klikk her for å svare