Hei!

I år skal jeg prøve å begi meg ut på et prosjekt som har vært i planleggingsstadiet lenge, men som ikke er realisert ennå. Det handler altså om en levegg/innsynsbeskyttelse til vår terrasse. Jeg har vendt og vridd på utseendet sammen med kona, og vi har nå kommet i mål når det gjelder dette. Men jeg har aldri bygget noe slik før, så jeg kunne trengt litt tips og råd fra forumet.

Slik er det tenkt å se ut:

En 3D-modell av en altan med ribbstaket. En personfigurin går genom en öppning i staketet, vilket visar utformningen av insynsskyddet.

Som du kan se, er det den klassiske ribbe/ribbe forskjøvet i forhold til hverandre for selve stakittdelene. Åpningene er tenkt at vi enkelt skal kunne dekke med markiseduk for innsynsbeskyttelse når det er ønskelig (kona vil sole seg i bikini) eller om det blåser litt surt. Grunnen til at vi ikke bygger et helt plank, er fordi det også hindrer utsyn, så å si. Vi vil kunne se ut i hagen når vi føler at det ikke gjør noe at naboene ser ned på vår terrasse.

Vinkelen har jeg lagt til for å avstive konstruksjonen, samt for å ha et godt hjørne for gassgrillen.

Nå til mine funderinger som jeg ønsker litt tilbakemelding på.

Rekkverket har jeg satt til 100 cm, er det en fornuftig høyde for et terrassegelender? Det skal sies at dette er en terrasse som sitter cirka tre desimeter fra bakken, så det er ingen grunn til å ha stakitt på det hele tatt, annet enn som levegg. Store deler av det er dessuten inngjerdet av vegetasjon.

Hva er fornuftig høyde på overliggeren? Der fyren spaserer på tegningen er veien fra terrassen ut til den delen av plenen, så det skal føles naturlig å gå igjennom der selv om man tilfeldigvis er høyreist. Skal jeg gå for normal døråpninghøyde, eller bør jeg heve den ytterligere?

Når jeg lager ribbekonstruksjonen, er jeg litt redd for at det skal se "peppert" ut hvis jeg skrur hver ribbe i endene. Jeg tenker at jeg skrur en 45x45 list mot de opprettstående "stolpene", mellom rekkverk og gulv, som ribbene deretter festes i. Finnes det en bedre løsning? Plugging/propping er jeg ikke så lysten på, da det blir en utrolig mengde propper...

"Stolpene" tenkte jeg å lage av tre deler. Kjernen skal være en 45x120 som er den samme som bjelkene terrassebordene ligger på. Utenpå kjernen skrur jeg 28x120 terrassebord som går ned under gulvnivå og som omslutter bjelken som en opp-ned "U". Konstruksjonen forankres med vognbolt gjennom bjelken. Høres dette ut som en god løsning?

Det vil nok dukke opp flere spørsmål fremover. Alle tanker, tips og råd mottas med takk! :)

Mvh
Fred

S
Er nok bra som dere tenker, men høyden 1 meter er for høyt om dere vil se ut over hagen og ikke bare himmelen. Sett dere på noe som skal være på terrassen og mål opp til øynene, så har dere målet for høyden på ribbene.
For øvrig kan dere sette et par liner (ikke ståltråd, den ruster) i overkant og underkant med et duk som dere kan dra for. Det går an å ha dem langs stolpene når det skal være åpent, bare å velge en eller to gardiner.

Løsningen kan bli veldig pen, men krever en skikkelig presisjon når den monteres. Jeg ville ha satt overliggeren (underkanten) 210 cm over plattingen. Det er et ganske etablert mål. Overkanten på "vinduåpningene" og et rekkverk bør ikke være mer enn ca. 70 cm over gulvet om de ikke skal inkråkere på utsikten når man sitter ved et spisebord. For øvrig har jeg ingen kommentarer.

Jeg har et plank med liggende bord, 110 mm brede med 110 mm mellomrom. På andre siden av 90-stolpene sitter like bord, men forskjøvet 110 mm. Det er altså veldig glissent, men gir likevel null innsyn.

Den kjedelige erfaringen er at det virkelig gir 0% beskyttelse mot vinden. Det blåser rett igjennom. Verdt å tenke på.

S skutten11 skrev:
Det er nok bra som dere tenker, men høyden 1 meter er for høyt hvis dere vil se ut over hagen og ikke bare himmelen. Sett dere på noe som skal være på terrassen og mål opp til øynene, så har dere målet i høyde for listene. Ellers kan dere sette opp et par liner (ikke ståltråd, den ruster) i overkant og underkant med en duk som dere kan trekke for. Dere kan ha dem langs stolpene når det skal være åpent, bare å velge én eller to gardiner
Det er som sagt mye vegetasjon langs terrassen, så den utsikten finnes uansett ikke helt. Da føles det viktigere å ha rekkverket på en "normal" høyde for bekvemmelighet. Hvordan markisestoffet skal henges har jeg allerede noen tanker om. De skal fjernes helt når de ikke brukes.

J justusandersson skrev:
Løsningen kan bli veldig pen, men krever en jævla presisjon når den monteres. Jeg ville satt overliggeren (underkanten) 210 cm over trallen. Det er et ganske etablert mål. Overkanten på "vinduåpningene" og et rekkverk bør ikke være mer enn ca 70 cm over gulvet om de ikke skal krenke utsikten når man sitter ved et spisebord. For øvrig har jeg ingen synspunkter.
210 cm, sjekk! :) (På tegningen hadde jeg valgt 95 cm...så jeg får oppdatere den!)

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jeg har et plank med liggende bord, 110 mm brede med 110 mm mellomrom. På den andre siden av 90-stolpene sitter like bord, men forskjøvet 110 mm. Det er altså veldig glissent, men gir likevel null innsyn.

Den kjedelige erfaringen er at det virkelig gir 0 % beskyttelse mot vinden. Det blåser rett igjennom. Verdt å tenke på.
Det skjønner jeg ikke gir så mye vindbeskyttelse. Med de ribbene jeg har valgt (28x45) vil nok ikke vinden blåse igjennom, men likevel ikke være så tett at det blir turbulens.

I vårt tilfelle må vi også ha mye tettere fordi naboens hus ligger ganske mye høyere, så de ser ned på vår veranda.

Ingen som har noen tips om hvordan ribbene kan festes uten at det blir så mange skruehoder? Kan jeg spikre dem med dykkertpistol?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.