3.322 lest ·
11 svar
3k lest
11 svar
Skjærte av for mye på gipsplaten samt en sprekk??
Hei første gang jeg setter opp gipsplater ble det renoveringsgips 6mm første og siste gang utrolig slitsomt å holde på med.
Uansett, jeg klarte å skjære for mye på gipsplaten, den var 2500 og den eksakte gulv til tak høyden ender på 2486mm kan man la dette være slik og sparkle jevnt etterpå eller er det bare å bytte ut med en ny?
Neste spørsmål jeg fikk en sprekk i en annen plate kan man på noen måte fikse dette eller vil det sprekke etter man har helsparklet, eller som sagt av med det og bare bytte ut.
Kan også legge til at jeg legger gipsplaten på en eksisterende som det har sittet 5 lag tapet hele veien fra 60-tallet
Uansett, jeg klarte å skjære for mye på gipsplaten, den var 2500 og den eksakte gulv til tak høyden ender på 2486mm kan man la dette være slik og sparkle jevnt etterpå eller er det bare å bytte ut med en ny?
Neste spørsmål jeg fikk en sprekk i en annen plate kan man på noen måte fikse dette eller vil det sprekke etter man har helsparklet, eller som sagt av med det og bare bytte ut.
Kan også legge til at jeg legger gipsplaten på en eksisterende som det har sittet 5 lag tapet hele veien fra 60-tallet
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Sørg for at gipsplaten er festet på begge sider av sprekken + sparkel ville jeg siM Micke1994 skrev:Hei første gang jeg setter opp gipsplater ble renoveringsgips 6mm første og siste gang utrolig slitsomt å holde på med.
Iallefall kom jeg til å skjære for mye på gipsplaten den var 2500 og eksakt gulv til tak mål er 2486mm kan man la dette være sånn og sparkle jevnt eller må den bare byttes ut til en ny?
Neste spørsmål jeg fikk en sprekk i en annen plate kan den repareres på noen måte eller vil den sprekke etter å ha bredsparklet, eller som sagt ta den ned og bare bytte ut.
Kan også nevne at jeg legger gipsplaten på en eksisterende som det har sittet 5 lag tapet på hele veien fra 60-tallet![]()
Medlem
· Korpilombolo
· 3 727 innlegg
Du skrur for nær kanten. 6mm bærer ikke selv så det må være stumt under for å unngå problemer med skruer som stikker ut eller går gjennom platen.
Så vidt jeg vet, skal ikke gipsplater gå helt opp\inn\mot gulv\tak\hjørner, det skal være en viss klaring som man deretter dekker med list eller mykfug (for eksempel Tec7 hvis huset beveger seg mye, eller malingsfug hvis det beveger seg lite).
Beveger huset seg mye (for eksempel trestamme) er det stor risiko for at skjøtene mellom platene synes gjennom hvis man ikke håndterer dem riktig. Mellom hver gipsplate blir det ufrivillig en sprekk\skjøt, denne bruker man sparkelremse for å dekke, og gjør man det riktig, oppstår det aldri noen synlig sprekk. I ditt tilfelle går sprekken ikke rett og den ser ut til å strekke seg både innenfor og utenfor forsenkede områder (beregnet for remsen) noe som kan gjøre det komplisert å remse hele.
Skal man være pirkete, synes jeg at gipsskruene sitter altfor nært kantene.
MEN verdt å merke, jeg er ingen håndverker og har bare satt gips og renoveringgips i et par rom i huset så langt.
Edit: Kan du lenke guiden du fulgte for hvordan man setter gips?
Beveger huset seg mye (for eksempel trestamme) er det stor risiko for at skjøtene mellom platene synes gjennom hvis man ikke håndterer dem riktig. Mellom hver gipsplate blir det ufrivillig en sprekk\skjøt, denne bruker man sparkelremse for å dekke, og gjør man det riktig, oppstår det aldri noen synlig sprekk. I ditt tilfelle går sprekken ikke rett og den ser ut til å strekke seg både innenfor og utenfor forsenkede områder (beregnet for remsen) noe som kan gjøre det komplisert å remse hele.
Skal man være pirkete, synes jeg at gipsskruene sitter altfor nært kantene.
MEN verdt å merke, jeg er ingen håndverker og har bare satt gips og renoveringgips i et par rom i huset så langt.
Edit: Kan du lenke guiden du fulgte for hvordan man setter gips?
Alright, takk for svarene! Dette er en lgh så alt er gjort av bærende vegger i slik ordentlig betong lgh er på første etasje og veggen mellom soverommet er bærende samt på andre sider er inngang til huset med postkasser så de satte opp gips samt isolasjon bare for å dempe kan jeg tenke meg.I Ironside skrev:Hva jeg vet så skal ikke gipsplater gå helt opp\inn\mot gulv\tak\hjørner, det skal være et visst mellomrom som man deretter dekker med list eller mykfug (f.eks. Tec7 hvis huset beveger seg mye, eller malerfug hvis det beveger seg lite).
Beveger huset seg mye (f.eks. trestenderverk) er det stor risiko for at skjøtene mellom platene synes hvis man ikke håndterer dem riktig. Mellom hver gipsplate blir det ufrivillig en sprekk\skjøt, denne bruker man sparkelremse for å dekke, og hvis man gjør det riktig oppstår det aldri noen synlig sprekk. I ditt tilfelle går sprekken ikke rett, og den ser ut til å strekke seg både innenfor og utenfor det forsenkede området (ment for remsen), noe som kan gjøre det komplisert å remse alt.
Skal man være pirkete synes jeg gipsskruene sitter altfor nær kantene.
MEN verdt å merke seg, jeg er ingen håndverker og har bare satt gips og renoveringsgips i et par rom i huset så langt.
Edit: Kan du lenke til guiden du har fulgt for hvordan man setter gips?
Ikke et bra svar, men på de bilder man ser så har du nok også skrudd skruene altfor langt inn i platen. Når jeg gipset et rom med renoveringsgips og fikk skruene så langt inn føltes det med en gang at platen ikke fester ordentlig der.. Har du satt alle skruene like dypt..?
Aa føltes litt slik på enkelte, nei kanskje 20av120 stk er for langt innG GHGH skrev:
Klikk her for å svare