Hei!
Skal legge fliser i kjøkken og gang. Kjøkken og gang separeres av en vegg med en åpning. Som det er nå, må jeg skjære ut et kvadratisk hjørne på flisene for å "koble sammen" kjøkken og gang. Er det mulig? Gjør man så? Alternativt kan jeg legge mindre biter (standardstørrelse) ved åpningen mellom kjøkken og gang og deretter fortsette med hele biter. Hva er det man tilstreber?

Kjøkken
---------------------
Åpning Vegg
---------------------
Gang

Er det samme fliser i kjøkken/gang?

Snailman
skal man ha ut et hjørne i en plate kan man vel sage fra to sider, har sett at om man skal ha ut en bit så platen blir som et u... så kan man sage flere ganger med noen cm avstand og så bryte bort de smale lange bitene som blitt igjen...

jeg tipper at flisleggere kan dele platen hele veien og deretter kutte bort biten som skal bort, deretter legger man de to bitene kant i kant uten fix (dette er hva jeg mener å ha sett i praksis - men det trenger jo ikke være slik man BØR gjøre:rolleyes:)

Kjøp en stenskive til vinkelsliperen eller enda bedre en diamantskive. Da gjør du det der på et blunk. Det er verre når man skal slipe rundt ;) Et veldig bra tips er å kutte utendørs.

Det jeg strebet etter er maksimalt antall fullstørrelse fliser over gulvet og at ingen fliser skal bli tynne "lister" noe sted.

Ja det er samme fliser i kjøkken og hall. Jeg antar også at man streber etter å ha så store fliser som mulig så jeg kommer til å prøve å kappe ut med vinkelslipen.

Takk for svarene.

Så her dagen etter at det var litt nivåforskjell (1-1,5mm) på enkelte fliser. Selv om man synes man er ganske nøye er det alltid noe. Kommer det til å jevne seg litt ved fuging eller er det bare å akseptere situasjonen? Hvordan har det vært for dere? Jeg som vet hvor det er ser det jo, men man trenger jo ikke å fortelle det til andre ;). Tips på hvordan dere pleier å gjøre?

Sitter flisene allerede så er det jo nå høydeforskjell ;) Fugen gjør så det synes mindre men det avhenger av hvilke fliser du har også, jeg hadde rustikke med ujevn kant så der synes det ikke i det hele tatt (selv om jeg la dem ganske jevnt uansett ;) )

Tips hvis man ikke har superglatt gulv er å prøveligge med en flis, det er lett at det finnes en kul eller så et sted. Jeg måtte slipe litt under enkelte fliser for at det skulle bli jevnt. Tetningslaget blir ganske tykt på enkelte steder i baderom, merket jeg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.