Hei. Jeg har to hvelv som jeg gjerne vil gjøre firkantede. Veggen er i ganske porøse blokker (lettbetong?). Spørsmålet er om det går an å gjøre uttaket med en vinkelsliper og bruke diamantblad, eller om jeg bør skaffe en tigersag med blad for lettbetong?

• To buede åpninger i en vegg av lettbetong med synlig kjøkken i bakgrunnen. Veggen er delvis renovert. Skap og hvitevarer i kjøkkenet.
  • Liker
Arga ingenjörn
  • Laddar…
L LjLindgren skrev:
Hei. Jeg har to hvelv som jeg gjerne vil gjøre firkantede. Väggen er i ganske porøse blokker (lettbetong?). Spørsmålet er om det går an å lage uttaket med en vinkelsliper og bruke diamantskive eller om jeg bør skaffe en tigersag med blad for lettbetong?
Det går vel også bra med en gammel fogsvans. Vinkelsliper sprer unødvendig mye støv innendørs.

• Liker
multix og 3 andre
  • Laddar…
Rickard.
Leter du ikke aktivt etter en grunn til å kjøpe tigersag så kan du kjøpe bacos lettbetongsag, er det riktig lettbetong eller porøse murstein er det ganske enkelt å sage.

Vinkelsliper ville jeg ikke brukt.

• Liker
Riggvägen og 1 annen
  • Laddar…
Akkurat som tidligere svart, en fogsvans pleier å fungere om det er lettbetong. Vinkelslipen støver noe grusomt. Det kan eventuelt finnes tynne armeringsjern på visse steder, men de kan tas med en jernsag eller litt raskt med vinkelslipen.

• Liker
svirrsvirr
  • Laddar…
Takk for tipsene! Viste seg at det gikk utmerket med en helt vanlig fuchssvans fra Biltema!

• En vegg med åpning viser et kjøkken i bakgrunnen. En stige står på høyre side av bildet, som tydelig viser en renoveringsprosess.
  • Liker
multix og 4 andre
  • Laddar…
Kanoners. Tolker det som at du ikke støtte på noen armeringsjern i det hele tatt da?

Finnes det noen grunn til at du har spart midtsøylen?

• Liker
kizen
  • Laddar…
Bare ett, ganske tynt og var lett å ta med baufilen.

egentlig ikke, forstår at veggen ikke er bærende men bekymret for om den likevel fyller noen slags stabiliserende funksjon. Så ren feighet er grunnen til at den er igjen.

• Liker
it-snubben
  • Laddar…
L LjLindgren skrev:
Takk for tipsene! Viste seg at det gikk utmerket med en helt vanlig fogsvans fra Biltema!
Det ser ut som at det ble et par øl for å feire det vellykkede resultatet også, eller er det bare bildet (og ikke du) som ligger på siden?

Flott jobbet uansett.

• Liker
john.h
  • Laddar…
Düsseldorff
it-snubben it-snubben skrev:
Akkurat som tidligere svart, en håndsag pleier å fungere hvis det er lettbetong. Vinkelsliperen støver noe grusomt. Det kan eventuelt finnes tynne armeringsjern noen steder, men de går å ta med en baufil eller litt raskt med vinkelsliperen.
"Grønndjevelsk" som kraftuttrykk har jeg nok aldri hørt tidligere. Utvikle gjerne!

pacman42 pacman42 skrev:
Det ser ut som at det ble et par øl for å feire det vellykkede resultatet også, eller er det bare bildet (og ikke du) som ligger på siden?

Flott jobbet uansett.
haha, det ble det faktisk! Men bildet ble tatt før ølen ble inntatt så det liggende bildet mangler sammenheng med inntaket av pilsnerdyck.

• Haha
pacman42 og 1 annen
  • Laddar…
Får vel dele med meg av et bilde av det ferdige resultatet med

• En nyoppusset vegg i hvitt og grønt med åpning mot kjøkkenet. Kvinne i kjøkkenområdet, og en hvit krakk i forgrunnen.
  • Liker
  • Elsker
kuwi og 6 andre
  • Laddar…
L LjLindgren skrev:
Får vel dele med meg av et bilde på det ferdige resultatet med
Stilig. Imponerende at dere har fått til det der på bare noen dager også. Tommel opp.

it-snubben it-snubben skrev:
Snyggt. Imponerende at dere har fått til det der på kun noen dager også. Tommel opp.
Takk! Hadde egentlig lovet at det skulle være klart til julaften men bommet med en dag. Er relativt ny huseier og synes - enn så lenge - at det er ganske gøy å fikse med ting. Fin kontrast til jobben min og få gjøre noe mer konkret og håndgripelig.

jasmejna
Hallo! Flott jobb. Lurer på hvordan du festet foret/listene?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.