I forbindelse med at jeg bygger en ny trapp til overetasjen til våren, trenger jeg å skjære bort en del av en gammel brannmur i rød tegl.
Siden dette vil foregå i en gang midt i huset vi bor i, er det viktig å minimere støvutviklingen så mye som mulig. Fint, rødt, teglstøv er ikke noe man vil ha i det ellers nyrenoverte huset.
Snittet vil gå fra tak til gulv, 2,8 m.
Spørsmålet er da hvilken metode man skal velge?
- Den store vinkelsliperen med diamantskive kombinert med industristøvsugeren føles som første alternativ.
- Deretter en tigersag med steinblad kanskje? Støver antagelig mindre?
- Noe annet verktøy, metode?
Siden dette vil foregå i en gang midt i huset vi bor i, er det viktig å minimere støvutviklingen så mye som mulig. Fint, rødt, teglstøv er ikke noe man vil ha i det ellers nyrenoverte huset.
Snittet vil gå fra tak til gulv, 2,8 m.
Spørsmålet er da hvilken metode man skal velge?
- Den store vinkelsliperen med diamantskive kombinert med industristøvsugeren føles som første alternativ.
- Deretter en tigersag med steinblad kanskje? Støver antagelig mindre?
- Noe annet verktøy, metode?
Vinkelsliper hjelper mye men du vil garantert ha pulver i huset uansett. Hastigheten på diamantskiven blir rett og slett for høy og for mye luft dras rundt enn hva som din støvsuger kan håndtere. Ofte er det dessuten vanskelig å kombinere tilstrekkelig tett deksel rundt skiven samtidig som du skal kunne se hva som skjer. Modell kakeboks som det finnes tråder om på forumet fungerer ganske bra men mye støv blir ikke fanget opp. Hvis du likevel kjører, gjelder det å plastre dobbelt opp mot hva du tror trengs og eventuelt å fukte teglsteinen forsiktig (maskinen på uttak med JFB!)
Min stemme går helt klart til tigersagen med hardmetallblad. Enklere å regulere hvor mye skitt som kommer i luften ved å justere trykket du legger på sagen, dessuten mulig å fukte teglsteinen uten samme risiko for å bli frityrstekt. Kjøpte et bra blad på Ax... når jeg hadde omtrent samme utfordring i lettbetong.
Min stemme går helt klart til tigersagen med hardmetallblad. Enklere å regulere hvor mye skitt som kommer i luften ved å justere trykket du legger på sagen, dessuten mulig å fukte teglsteinen uten samme risiko for å bli frityrstekt. Kjøpte et bra blad på Ax... når jeg hadde omtrent samme utfordring i lettbetong.
En slik en kanskje!http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3313
Skal det være en pen kant så tiger. Ellers er vanlig hammer og meisel ikke helt feil heller. Tar tid, men du holder støvet nede ganske bra. Uansett hvilket, plastres, plastres og plastres like mye til. Et tips til er en overtrekksdress som du kan ha til denne jobben kun og så kaste sammen med rivningsmassene. Da slipper du det meste av støvet i klærne også.
Testet den metoden da jeg tok ned et gjennområttent lager med sponisolering
Testet den metoden da jeg tok ned et gjennområttent lager med sponisolering
Klikk her for å svare