Håper noen kan svare raskt på dette for jeg holder på å jobbe nå og skulle trenge å fortsette så raskt som mulig. Legger opp gipsplater på veggene, gjorde taket i går og det gikk helt bra, men jeg får ikke til kapningen nå.

Det er ingen problem å skjære og bryte med tapetkniv vanligvis men da kappet vi alltid bort større deler, 20 cm som minst, nå trenger jeg å få bort bare 1 cm fra platen for at den skal passe (alle platene må trimmes med 1 cm så er det bare å legge opp på veggen) og det fungerer ikke i det hele tatt selv om jeg har dratt med tapetkniv på begge sider og prøver å bryte, det blir bare et rot av det med stygge kanter.

Hva kan jeg gjøre? Går det an å sage?
 
Ta en gammel kassert håndsag. De blir sløve etter litt gips kutting.
 
  • Liker
Real7 og 1 annen
  • Laddar…
Hvilken skrotsåg som helst funker nok men sløve blir de som sagt.
 
Eller så tar du hobbykniven og skjærer bort 3 cm isteden. Gulvlisten kommer vel til å dekke?
 
Med fare for å høres ut som en Messerschmitt: Begynn med veggene neste gang så passer platene antagelig.
 
C
En gipshøvel fungerer bra også for mindre justeringer. Eller en vanlig liten høvel for den del, om man ikke er så redd for den.
 
Fugesag! Stikksag! Rasp! hva som helst funker. Bladene er jo kjørt men det gjør jo ingenting...
 
MathiasS skrev:
Stikksag!
Jeg gjetter du mener hånddrevet. Jeg ville nok ikke utsette min motoriserte for gipsstøvet. Vet ikke hvor farlig det er egentlig, men det føles i hvert fall ikke bra.
 
Æsj, det går utmerket. Jeg ville kanskje nøle med å bruke min nye superdupersag til gips, men den blå jeg har har holdt i 10 år med gipssaging nå og da, så noe større problem er det neppe.
 
MathiasS skrev:
Jeg skulle kanskje nøle med å bruke min nye superdupersag på gips, men den blå jeg har har holdt i 10 år med gipssaging nå og da, så noe større problem er det neppe.
Min blå er min "superdupersag" ;) Men spøk til side, selvfølgelig funker det. Så er det vel opp til hver enkelt om man synes/tror at den ekstra slitasjen pga. gipsstøv er farlig eller uvesentlig. Jeg vet egentlig ikke, men siden det går så lett med en håndsag unngår jeg elsagen for sikkerhets skyld.
 
Hva jeg gjorde var å ta 5cm i stedet og knekke og la en åpning mot gulvet i stedet. Dette er i en garasje så jeg tror det er bedre t.o.m. så, så blir det ikke like utsatt for fukt hvis man vil typ spyle av gulvet.
 
Rits i gipsen litt ekstra dypt, legg gipsplaten slik at skjærekanten ligger akkurat på kanten ovenpå for eksempel underliggende gipshylle, bruk en regelstump som er 900/1200 og legg ovenpå som kraftfordeler, slå til med hammeren i en vridende/knekkende retning.
Fungerer utmerket ned på 10 mm på kortsiden. Langsiden kan være litt verre!

Man kan også bruke en gammel avdanket håndsag og legge tverrsnitt på for eksempel cc 600 for å avgrense lengden på den gipsen som skal knekkes så går det lettere.
 
S
bare å skjære bort gips med kniven
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.