Håper noen kan svare raskt på dette for jeg holder på å jobbe nå og skulle trenge å fortsette så raskt som mulig. Legger opp gipsplater på veggene, gjorde taket i går og det gikk helt bra, men jeg får ikke til kapningen nå.
Det er ingen problem å skjære og bryte med tapetkniv vanligvis men da kappet vi alltid bort større deler, 20 cm som minst, nå trenger jeg å få bort bare 1 cm fra platen for at den skal passe (alle platene må trimmes med 1 cm så er det bare å legge opp på veggen) og det fungerer ikke i det hele tatt selv om jeg har dratt med tapetkniv på begge sider og prøver å bryte, det blir bare et rot av det med stygge kanter.
Hva kan jeg gjøre? Går det an å sage?
Det er ingen problem å skjære og bryte med tapetkniv vanligvis men da kappet vi alltid bort større deler, 20 cm som minst, nå trenger jeg å få bort bare 1 cm fra platen for at den skal passe (alle platene må trimmes med 1 cm så er det bare å legge opp på veggen) og det fungerer ikke i det hele tatt selv om jeg har dratt med tapetkniv på begge sider og prøver å bryte, det blir bare et rot av det med stygge kanter.
Hva kan jeg gjøre? Går det an å sage?
Min blå er min "superdupersag"MathiasS skrev:
Hva jeg gjorde var å ta 5cm i stedet og knekke og la en åpning mot gulvet i stedet. Dette er i en garasje så jeg tror det er bedre t.o.m. så, så blir det ikke like utsatt for fukt hvis man vil typ spyle av gulvet.
Rits i gipsen litt ekstra dypt, legg gipsplaten slik at skjærekanten ligger akkurat på kanten ovenpå for eksempel underliggende gipshylle, bruk en regelstump som er 900/1200 og legg ovenpå som kraftfordeler, slå til med hammeren i en vridende/knekkende retning.
Fungerer utmerket ned på 10 mm på kortsiden. Langsiden kan være litt verre!
Man kan også bruke en gammel avdanket håndsag og legge tverrsnitt på for eksempel cc 600 for å avgrense lengden på den gipsen som skal knekkes så går det lettere.
Fungerer utmerket ned på 10 mm på kortsiden. Langsiden kan være litt verre!
Man kan også bruke en gammel avdanket håndsag og legge tverrsnitt på for eksempel cc 600 for å avgrense lengden på den gipsen som skal knekkes så går det lettere.
Overkurs for hjemmefiksere men en kantskjærer fungerer helt utmerket. http://www.gyproc.se/produkter/verktyg/verktyg+för+gipsskivor/kantskärare
Sånn gjorde jeg det:
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/170118-gips-1-cm-kortare.html
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/170118-gips-1-cm-kortare.html
Klikk her for å svare
