Skal ta bort en del av et betongdekke mellom to etasjer, 2 x 4 meter av en overflate som er 5 x 4 meter.

Snittet som blir i gjenværende plate vil jeg ha rett og jevnt slik at den HEA-bjelken som skal legges der passer bra.

Den enkleste måten ville vært en betongsag, men akkurat der snittet skal være står en vegg oppe på platen. Så man får ikke plass til en maskin ovenfra.

Min tanke var å bryte bort alt ovenfra, men spare en margin til fremtidig snitt på ca 5 cm. Deretter leier jeg en håndholdt motorfres og "sager" ned gjenværende betong langs det kommende snittet.

Er det mulig å sage et 4 meter langt snitt nedenfra? Hvor raskt sager man i 10 cm tykk betong med armering?

Betongen er ganske enkel å bryte, jeg har prøvd. Det er støpt på 40-tallet og er en ganske porøs betong, men med steiner i.

sage nedenfra går bra med motorkap og bør ikke ta så lang tid, (bare et snitt og ingenting som faller ned?) men sørg for å ha maske og god stilling å stå i, ikke gøy om det klemmer over hodet med en slik sag. tidsforbruk sikkert 1time med noen små pauser :)

Sist redigert:
Problem med sikten kommer det til å bli, om du ikke bruker en sag for vann.

jo, som sagt støver noe så inn i h-vete.
med vann koblet til blir sikten bedre men det blir grisete på gulvet

Takk for tilbakemeldingen!

En time eller to kan jeg holde ut i støvet, med maske og vernebriller. Var redd for at man skulle måtte arbeide i flere timer med en 10 kilosmaskin over hodet, puh.

"raster", hva er det? Jeg skal jobbe ;)

Rommet er betongrent nå, overflate på vegger og gulv kommer på plass senere. Døråpninger vil bli plastet og teipet igjen. Så jeg er ikke redd for å skitne til midlertidig.

Dessverre (?) så blir det nok ikke en av de sterkeste motorene, men en som går på strøm. Er ikke så veldig lysten på å bruke en bensindrevet innendørs. F.eks. Hitachi CM 12Y, 2400W. Med mindre noen sier elektriske er håpløst dårlige, da får jeg åpne alle vinduer og dører som finnes og holde pusten ;)

Maskinene som har vannkjøling, de har enkel tilkobling til vanlig slange, men fungerer disse opp-ned?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.