Holder på med renovering av badet i andre etasje og har kommet så langt at det er på tide å slå opp de gamle støpejernsrørene (huset bygget i 66). Er litt bekymret for at jeg risikerer å gå gjennom platen? Har målt og anslått litt og kommet frem til at nederste kant på 110mm-røret kunne ligge så langt ned som 40-50mm fra taket under. Er det risiko for at man går gjennom?

Kan bæreevnen bli svekket? Føles ikke godt å slå mye i det støpte hvelvet, men samtidig så vil jo ikke det eksisterende avløpet på noen måte bidra til noen bæreevne...

Jepp, det er risiko for at du går gjennom. Men hvis man er forsiktig som bare pokker kan man klare seg med bare noen sprekk selv om det er så lite som 20 mm under skoene på avløpet. Går man gjennom så er det ganske lett å fikse, det blir bare små biter som løsner.

Når det gjelder bæreevnen så må du pigge en god del for å sette den i fare. Pigger du bare rundt rør og ikke kutter en masse armering, gjør det svært lite forskjell for bæreevnen.

Takk for svaret, da er det bare å være forsiktig og krysse fingrene for i kveld renner avløpet =)

Når jeg bilte ut avløpet og løftet opp slukristen, så var undersiden av den malt med hvit takmaling og jeg fikk et hull på 100mm i diameter ned til kjelleren... men fordelen er at man enkelt ser om avløpet lekker. ;D

Kjør så det ryker, for det gjør det garantert!!

/Per

Det der med at avløpet ryker i kveld var jo en sannhet med modifikasjon :-/

Har ingen følelse for hvor langt ut fra røret man må pigge så jeg feiget ut i to timer og har fortsatt ikke fått løs noe. Derimot er det opp pigget til omtrent halve rørets dybde, hvor mye trengs egentlig? Kan man bryte det opp med brekkjern om man bare får opp en løs ende?

Innså i samme slengen at 50mm-røret til vasken var et 90mm-rør som deretter bøyer opp utenfor badet og blir avlufting. Sukk, enda mer å pigge opp og pirke med...

Tja, det kan holde med halvparten, men noen ganger må man kanskje kjøre 2/3 av dybden. Men de der jernrørene sitter som bare det i hverandre så du må få løs dem i begge ender for å kunne plukke opp et stykke. De er jo dog lette å slå i stykker med hammer/slegge og meisel. Pass på de skoene som du skal koble nytt rør til, de må absolutt ikke sprekke når du hugger ut det gamle røret fra dem.

jon_h skrev:
Pass på de skoene som du skal koble nytt rør til, de må absolutt ikke sprekke når du hugger ut det gamle røret fra dem.
Nå er jeg litt off-topic =) Skjøt mellom gammelt støpejernsrør og nye plastrør bør altså skje i eksisterende støpejernsmuffe? Er det eneste alternativet om man vil kunne støpe igjen over det hele igjen (ha sett en slags gummimuffe med slangeklemmer også)?

Sigro har for eksempel en krympemuffe som jeg antar man bruker når man går inn i eksisterende muffe (sko?) på støpejernsrøret, er det riktig utstyr? Hva brukes i så fall deres overgangskobling Fernco til?

Nå er vi langt utenfor min ekspertise, men det går vel an å koble til andre steder enn i skoene. Mente bare at om man vil koble til i en sko (for eksempel akkurat ved forgreningen på vertikal stam) så må man ikke skade skoen. Øvrige spørsmål kanskje du burde kaste inn i vvs-delen av forumet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.