Hvordan kapper man asfa lett og pent?

Sirkelsagen ødelegger kantene, det går for sakte å sage for hånd.
Å skåre med kniv på asfalt-siden og bryte går ok, men det ville jo vært synd å si at det blir pene kanter.

Er det noen som har bedre tips?

Schysst kant = fogsvans. Selv kappet jeg til det meste med kniv

Mikael_L
Jeg kjørte mest med håndsirkelen.
Vel, kantene var jo knapt like pene som de fabrikkproduserte ;) men jeg brydde meg ikke så mye, og bladet så helt bedrøvelig ut etterpå. :)

Nei, jeg har ingen bedre tips. :blushing:

En sånn her ville kanskje gi fine snitt ... d^_^b
1%20meter%20slagsax%20048.jpg

Sist redigert:
Som sagt, for lat for baufilen :-)!
Stikksag fra asfa-siden var det som til slutt viste seg å være godt nok for meg...

• Liker
Perra_w
  • Laddar…
Hei

Det finnes knivblad til Stikksag... Kanskje funker om man ikke orker dra noen drag med fogsvansen

mvh Wasa

Håndsirkelen satt til minste kappedybde og støtteplaten fukar fint med.

Tossegubbe skrev:
Håndsirkelen innstilt på minste kuttdybde og støtteplate funker fint med.
Skal man ha et blad med få, eller mange skjær?

kamilenski skrev:
Skal man ha et blad med få eller mange skjer?
Til asfa. Mange.

Men stikksag er etter min mening enklest, om man ikke har tilgang til et godt bord, for da er jo som tossegubben skrev sirkelsagen absolutt best.

Prøvde med forskjellige metoder da vi bygde. Den vi endte opp med, var å bruke stikksagen.
Sett i et gammelt blad, ta vinkelsliperen og grovslip bort tennene fra sidene, slik at det bare blir som en kniv igjen (eller kjøp et ferdig).
Det beste med denne metoden er at det ikke støver når man sager.

• Liker
-MH-
  • Laddar…
Hvis man begynner med å teipe og deretter sager, så frynser det betydelig mindre. Da går det bra med sirkelsagen.

Har ikke merket noen forskjell direkte, men skarpe tenner og støtte er viktig. Altså, jeg tar en bit formplyfa eller tykk masonitt, feller opp bladet helt og fester denne platebiten under bordet på sirkelen og nedsenker sagbladet gjennom denne med minst mulig dybde for å nå gjennom asfan og skrur deretter til dybdeanlegget.

kamilenski skrev:
Skal man ha et blad med få, eller mange skjær?

i en byggkap. klyv

I ettertid kan jeg legge til at en tapetkniv med nytt blad ble favoritten. Noen ganger skar jeg fra den ene siden, snudde og skar fra den andre, noen ganger bare skar jeg fra den ene siden og skar flere ganger. Klart penest snitt, ingen støv og om asfaskivene er stablet med asfasiden nedover slik at man ikke skårer asfaskiktet i neste skive så kan man bruke stabelen med skiver som arbeidsbord.

å ta en sirkelsag? nei du ødelegger den veldig lett samt at et blad koster penger..
enkleste ifølge meg er å ta en gipsskniv.
så enkelt som bare det....

mvh
estwing

• Liker
torporoman
  • Laddar…
Dette er en gammel tråd, men ville takke for tipset om å bruke stikksag! Boarden er kjøpt på Byggmax, jeg tok et vanlig blad og slipte bort nesten alle tennene. Resultatet ble meget bra! Snittflaten er den dere ser. Kjørte uten støtte bak.
Elektrisk stikksag som skjærer en fiberplate med glatt kuttflate i et byggeprosjekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.