Holder på å bygge et orangeri. Blir 5x6m og står på en murt grunn.
Omtrent slik vil sluttresultatet se ut.
Men vi er usikre på nøyaktig hvor mye panel det kommer til å bli. Det kan hende at det blir flere vinduer ovenfor på gavlene.
Akkurat nå ser det slik ut:
Det som bekymrer meg litt er stabiliteten i bygningen når man fjerner stag og lignende.
Som jeg forstår det er det nettopp panel på utsiden og veggkledning på innsiden som stabiliserer en bygning, også kalt skivevirkning(?).
På innsiden har vi ikke bestemt hva vi skal ha på veggene ennå. Kan jo prøve å sette både platemateriale og panel på de få stedene hvor det får plass.
Men vil det være nok?
Eller bør man stabilisere på ytterligere måter?
Hvordan i så fall?
Spontant så ser det litt ustabilt ut. Om det ikke går å lage flere tette partier så kan det være en idé å bruke vaier som stabiliserende kryss på veggene, disse forstyrrer jo ikke når de ligger i vinduene.
Jeg funderer litt på takstolene, er det noen som har regnet på disse?
Hei
Ja, det trengs skråstivere eller annet i hjørnene.
Finnes det rom for å skru og lime kryssfiner på ut- og innsiden i hjørnene og på alle steder hvor det ikke finnes vinduer, så burde det holde.
Skråstivere som forbinder takstolene er bra, men dere bør kanskje ha platemateriale der?
Kontakt gjerne en konstruktør om dere fortsatt er usikre.
Har dere ikke tenkt å ha noen underrammer på takstolene?
Jeg har prøvd å dimensjonere så godt jeg kunne med treveiledningens verktøy.
Kom fram til at 45x220 burde fungere.
Det kanskje synes dårlig på bildet men underrammen er av gamle stokker som har sittet i en låve jeg har revet.
Her innringet i rødt.
Eller tenker du at man også burde ha en hanebjelke? (om jeg nå har googlet meg fram til rett navn)
Det der blir fint.
Siden det var gammelt grånet virke tenkte jeg at det kanskje bare var midlertidig forsterkning.
Da kommer taket og veggene til å holde.
Da trengs jo skjevstag eller tilsvarende nesten overalt for å vindstabilisere.
Tradisjonelle skjevstag i tre tar både trykkende og trekkende krefter. Dog vil de utvilsomt synes i et drivhus. Da er det viktig at de blir symmetriske. Er man form- og stilsikker så kan det kanskje til og med være mulig å gjøre dem til noe som hever designen av drivhuset.
Stålvaiere er diskrete, men det er viktig å få innfestningspunktene korrekt forankret.
Platevirkning med plywood er nok også bra, hvis de blir tilstrekkelig brede, samt plasseres på alle vegger og takhalvdeler.
Edit: Det går naturligvis også bra å lage hybridløsninger.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.