Hei!
Jeg sitter og tegner et fritidshus i løsvirke og holder nå på med ytterveggene. Prøver å lese om skivevirkning, men det ser ut til å være mange ulike meninger om hva som egentlig kreves. De fleste trådene jeg finner er ganske gamle, så konsensus kan ha endret seg siden den gang? Huset er i en etasje og dets ytre mål er ca. 12x5 meter.
Her følger en liste over de tenkte materialene fra utsiden og inn:
Liggende trepanel, 13x120. Stående lekter 28x70. Ute-gips 9,5mm. Stående stender 45x195 (cc 600) + isolasjon. Fuktbarriere. Liggende 45x45 stender og isolasjon. Innvendig gipsplate 12,5mm.
Hovedsakelig lurer jeg på om ute-gips er nødvendig, eller om det skaper flere problemer enn det løser (risiko for mugg, dyrt, vanskelig å sette opp?) Holder det med det ytre panelet og den innvendige gipsen for å skape den skivevirkningen som trengs?
Jeg sitter og tegner et fritidshus i løsvirke og holder nå på med ytterveggene. Prøver å lese om skivevirkning, men det ser ut til å være mange ulike meninger om hva som egentlig kreves. De fleste trådene jeg finner er ganske gamle, så konsensus kan ha endret seg siden den gang? Huset er i en etasje og dets ytre mål er ca. 12x5 meter.
Her følger en liste over de tenkte materialene fra utsiden og inn:
Liggende trepanel, 13x120. Stående lekter 28x70. Ute-gips 9,5mm. Stående stender 45x195 (cc 600) + isolasjon. Fuktbarriere. Liggende 45x45 stender og isolasjon. Innvendig gipsplate 12,5mm.
Hovedsakelig lurer jeg på om ute-gips er nødvendig, eller om det skaper flere problemer enn det løser (risiko for mugg, dyrt, vanskelig å sette opp?) Holder det med det ytre panelet og den innvendige gipsen for å skape den skivevirkningen som trengs?
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det rekker sikkert som du har tenkt deg, men det er alltid hyggelig å ha en treplate bak gipsen av andre grunner. Foruten ytterveggene har du sikkert flere innervegger som bidrar til stabiliteten også?
Takk for raskt svar! Du mener at man skulle ha en plywood- eller OSB-plate bak den innvendige gipsplaten for lettere å kunne bore opp hyller og annet? I så fall kan man kanskje tenke seg at den bidrar med såpass mye skivverkan at man kan bruke vindsperre i stedet for utegips?
Når det gjelder innervegger så er det noen stykker, ja. Litt usikker dog på hvor mye de bidrar til akkurat skivverkan!
Når det gjelder innervegger så er det noen stykker, ja. Litt usikker dog på hvor mye de bidrar til akkurat skivverkan!
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Da kunne du droppe utvendig gips ja. Innerveggene påvirker fordi de tar opp en del av de lastene som virker i veggenes plan, for eksempel vind. Altså blir lasten "på ytterveggene" lavere hvis man har innervegger som bidrar.
Klikk her for å svare