Hei!

Jeg sitter og tegner et fritidshus i løsvirke og holder nå på med ytterveggene. Prøver å lese om skivevirkning, men det ser ut til å være mange ulike meninger om hva som egentlig kreves. De fleste trådene jeg finner er ganske gamle, så konsensus kan ha endret seg siden den gang? Huset er i en etasje og dets ytre mål er ca. 12x5 meter.

Her følger en liste over de tenkte materialene fra utsiden og inn:

Liggende trepanel, 13x120. Stående lekter 28x70. Ute-gips 9,5mm. Stående stender 45x195 (cc 600) + isolasjon. Fuktbarriere. Liggende 45x45 stender og isolasjon. Innvendig gipsplate 12,5mm.

Hovedsakelig lurer jeg på om ute-gips er nødvendig, eller om det skaper flere problemer enn det løser (risiko for mugg, dyrt, vanskelig å sette opp?) Holder det med det ytre panelet og den innvendige gipsen for å skape den skivevirkningen som trengs?

Det rekker sikkert som du har tenkt deg, men det er alltid hyggelig å ha en treplate bak gipsen av andre grunner. Foruten ytterveggene har du sikkert flere innervegger som bidrar til stabiliteten også?

Takk for raskt svar! Du mener at man skulle ha en plywood- eller OSB-plate bak den innvendige gipsplaten for lettere å kunne bore opp hyller og annet? I så fall kan man kanskje tenke seg at den bidrar med såpass mye skivverkan at man kan bruke vindsperre i stedet for utegips?

Når det gjelder innervegger så er det noen stykker, ja. Litt usikker dog på hvor mye de bidrar til akkurat skivverkan!

Sist redigert:
Da kunne du droppe utvendig gips ja. Innerveggene påvirker fordi de tar opp en del av de lastene som virker i veggenes plan, for eksempel vind. Altså blir lasten "på ytterveggene" lavere hvis man har innervegger som bidrar.

• Liker
lunar91
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.