1 448 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Skivverkan yttervägg
Hej!
Sitter och ritar ett fritidshus i lösvirke och håller nu på med ytterväggarna. Försöker läsa på gällande skivverkan men det verkar vara många olika bud om vad som egentligen krävs. De flesta trådar jag hittar är rätt gamla så konsensus kanske ändrats sedan dess? Huset är i ett plan och dess yttre mått är ca 12x5 meter.
Här följer en lista på de tänkta materialen utifrån och in:
Liggande träpanel, 13x120. Stående läkt 28x70. Utegips 9,5mm. Stående regel 45x195 (cc 600) + isolering. Ångspärr. Liggande 45x45 regel och isolering. Invändig gipsskiva 12,5mm.
Huvudsakligen undrar jag om utegips krävs, eller om det skapar fler problem än vad det löser (risk för mögel, dyrt, knepigt att sätta upp?) Räcker den yttre panelen och den invändiga gipsen för att skapa den skivverkan som behövs?
Sitter och ritar ett fritidshus i lösvirke och håller nu på med ytterväggarna. Försöker läsa på gällande skivverkan men det verkar vara många olika bud om vad som egentligen krävs. De flesta trådar jag hittar är rätt gamla så konsensus kanske ändrats sedan dess? Huset är i ett plan och dess yttre mått är ca 12x5 meter.
Här följer en lista på de tänkta materialen utifrån och in:
Liggande träpanel, 13x120. Stående läkt 28x70. Utegips 9,5mm. Stående regel 45x195 (cc 600) + isolering. Ångspärr. Liggande 45x45 regel och isolering. Invändig gipsskiva 12,5mm.
Huvudsakligen undrar jag om utegips krävs, eller om det skapar fler problem än vad det löser (risk för mögel, dyrt, knepigt att sätta upp?) Räcker den yttre panelen och den invändiga gipsen för att skapa den skivverkan som behövs?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det räcker säkerligen som du tänkt dig, dock är det alltid trevligt att ha en träskiva bakom gipsen ur andra aspekter. Förutom ytterväggarna har du säkerligen flertalet innerväggar som bidrar till stabiliteten också?
Tack för snabbt svar! Du menar att man skulle ha en plywood- eller OSB-skiva bakom den invändiga gipsskivan för att lättare kunna borra upp hyllor och annat? I så fall kan man kanske tänka sig att den bidrar med så pass mycket skivverkan att man kan köra vindpapp istället för utegips?
Vad gäller innerväggar så är det några stycken, ja. En aning tveksam dock till hur pass mycket de bidrar till just skivverkan!
Vad gäller innerväggar så är det några stycken, ja. En aning tveksam dock till hur pass mycket de bidrar till just skivverkan!
Redigerat:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Då skulle du kunna skippa utegipsen ja. Innerväggarna inverkar genom att de tar upp en del av de laster som verkar i väggarnas plan exempelvis vind. Alltså blir lasten ”på ytterväggarna” lägre om man har innerväggar som bidrar.
Klicka här för att svara