8.570 lest ·
28 svar
9k lest
28 svar
SKITTUNG vegghengt hylle. Galskap eller gjennomførbart?
Skal undersøke det der men "hvilken betong". Vil huske fra når jeg skrudde opp TV at det var hardt ytterst, men ganske porøst/lett betong innenfor (40-tallshus)Düsseldorff skrev:
I Betongvegg, også lettbetong så skal ikke dette være noen som helst problem.
Det gjelder først og fremst at øvre skrue i konsollen har godt feste i veggen.
Hylleplan i hvit melanin er ofte ganske svake så man må sette konsoller passe tett for at de ikke skal bøye seg ned. Du skal nok ikke ha mer enn 30 kg mellom to konsoller om jevnt fordelt og 70-80 cm imellom.
Risikoen noen ganger er at det da blir mange konsoller og vanskelig å sette opp om man har flere hylleplan.
I de tilfellene liker jeg f.eks. Elfas topphengte hyllesystem. Da setter man typisk festet i veggen høyt opp med flere skruer og så er det klart type, man henger deretter bærelekte og konsoller på det. Veldig enkelt å montere og måle inn og tåler veldig mange flere kiloer siden man får mindre moment fra belastningen på hyllene som "drar ut" på festeskruene siden skruene sitter der de hjelper mest - høyest opp.
Jeg har nok opp mot 1 tonn belastning i et slikt system på en OSB+Gips trevegg i garasjen uten problemer. Da med flere bærelekte naturligvis.
Det gjelder først og fremst at øvre skrue i konsollen har godt feste i veggen.
Hylleplan i hvit melanin er ofte ganske svake så man må sette konsoller passe tett for at de ikke skal bøye seg ned. Du skal nok ikke ha mer enn 30 kg mellom to konsoller om jevnt fordelt og 70-80 cm imellom.
Risikoen noen ganger er at det da blir mange konsoller og vanskelig å sette opp om man har flere hylleplan.
I de tilfellene liker jeg f.eks. Elfas topphengte hyllesystem. Da setter man typisk festet i veggen høyt opp med flere skruer og så er det klart type, man henger deretter bærelekte og konsoller på det. Veldig enkelt å montere og måle inn og tåler veldig mange flere kiloer siden man får mindre moment fra belastningen på hyllene som "drar ut" på festeskruene siden skruene sitter der de hjelper mest - høyest opp.
Jeg har nok opp mot 1 tonn belastning i et slikt system på en OSB+Gips trevegg i garasjen uten problemer. Da med flere bærelekte naturligvis.
Om du har lettbetong er det veldig viktig at du kjøper spesielle lettbetongplugger. Vanlige "rette" plugger har veldig dårlig holdfasthet fordi lettbetong har dårlig trykkholdfasthet.
Vi har vegghengte bokhyller i et siporexhus, og bruker elfas konsollsystem (se bilder). Pluggerne er Fischers "vridde" variant, de har også en angitt maks trekksfasthet, se https://www.ahlsell.se/products/infastning/plugg/lattbetongplugg/122522
Fordelen med elfas konsoller (eller tilsvarende fra Biltema/Jula) er at man får skikkelig lengde på dem, så det blir lave horisontale momentkrefter på skruene. Og selvfølgelig fleksibilitet hvis man vil flytte hylleplanene (kanskje ikke viktig for deg).
Konsollvarianten som "henger" fra en horisontal platelist kan være litt mer følsom for last, da du oftest får færre antall skruer totalt.
Vi har vegghengte bokhyller i et siporexhus, og bruker elfas konsollsystem (se bilder). Pluggerne er Fischers "vridde" variant, de har også en angitt maks trekksfasthet, se https://www.ahlsell.se/products/infastning/plugg/lattbetongplugg/122522
Fordelen med elfas konsoller (eller tilsvarende fra Biltema/Jula) er at man får skikkelig lengde på dem, så det blir lave horisontale momentkrefter på skruene. Og selvfølgelig fleksibilitet hvis man vil flytte hylleplanene (kanskje ikke viktig for deg).
Konsollvarianten som "henger" fra en horisontal platelist kan være litt mer følsom for last, da du oftest får færre antall skruer totalt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 243 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.243 innlegg
Jeg hadde ikke engang prøvd i lettbetong, ja jeg vet at det teknisk sett går, men jeg har bare dårlige erfaringer med å prøve å feste hyller som skal bære tungt i lettbetong.. da hadde jeg valgt noe system som står på gulvet.
Er det derimot ekte betong, da kan man jo i verste fall bruke ekspansjonsbolter og da kan man jo bære enorme mengder, men bare vanlige enkle plugger gjør jo at det sitter uten at man trenger å være bekymret.
..Jeg har for øvrig fremdeles en eske med svindyre fischer lettbetongplugger etter et mislykket forsøk på å feste hyller i lettbetong i en leilighet jeg bodde i.. derav min skepsis
Er det derimot ekte betong, da kan man jo i verste fall bruke ekspansjonsbolter og da kan man jo bære enorme mengder, men bare vanlige enkle plugger gjør jo at det sitter uten at man trenger å være bekymret.
..Jeg har for øvrig fremdeles en eske med svindyre fischer lettbetongplugger etter et mislykket forsøk på å feste hyller i lettbetong i en leilighet jeg bodde i.. derav min skepsis
Og om jeg forstår Elfa-systemet rett så... det går helt fint å installere skinner, sette konsoller og deretter sette hvilken hylle man vil på konsollene? Trenger ikke spesifikt være elfa-hylleplater for funksjonens skyld antar jeg?E eplgh skrev:Om du har lettbetong er det veldig viktig at du kjøper spesielle lettbetongplugger. Vanlige "rette" plugger har veldig dårlig holdfasthet på grunn av at lettbetong har dårlig trykkholdfasthet.
Vi har vegghengte bokhyller i et siporexhus, og bruker elfas konsollsystem (se bilder). Pluggene er Fischers "vridde" variant, de har også en angitt maks strekkfasthet, se [lenke]
Fordelen med elfas konsoller (eller tilsvarende fra Biltema/Jula) er at man får skikkelig lengde på dem, så det blir lave horisontale momentkrefter på skruene. Og naturligvis fleksibilitet hvis man vil flytte hyllene (kanskje ikke viktig for deg).
Jeg mente ikke å pirke, jeg var mest nysgjerrig på hvor mye de veier, det er alltid bra å ta i litt ekstra marg i beregninger som du gjorde.J johannlindgren skrev:
Dobbeltalbum tar jo f.eks. dobbelt så mye plass også det burde bli omtrent det samme?
Selv pleier jeg å kjøpe skinner og konsoller på biltema, og hylleplan på byggmax..
Med betongvegg fungerer det uten problem bare man setter tilstrekkelig mange konsoller med dype gode plugger. Og har sterkt hyllemateriale, for eksempel tykke planker (krever dype konsoller).
Men det kan bli litt "stygt", hvis man er ute etter en lett og luftig følelse.
Men det kan bli litt "stygt", hvis man er ute etter en lett og luftig følelse.
For lenge siden bodde vi i en leilighet i et hus bygget i 1938. Innerveggene bestod av slagg. I området fantes det en jernvarehandel av den gamle typen med eldre personal som kunne svare på de fleste spørsmål. Da jeg skulle montere et vegghengt skap som servant på badet skulle hvile på, ble jeg anbefalt å bruke gummiexpandrar med et distanserør utenfor expanderen slik at dens trykk havnet omtrent midt inne i veggen.
https://www.sifvert-skruv.se/produkt/gummiexpander/
https://www.sifvert-skruv.se/produkt/gummiexpander/
Og lettere å få det rett. Sitter bare hengeskinnen rett havner alt derunder rett også. Og smidig å variere bredder på hyllene om man vil det.J johannlindgren skrev:
Klikk her for å svare