Ved bygging av en skillevegg i kjelleren kan man bygge den i tre ved å plassere den underliggende regla på tjærepapp som man gjør med en syll og deretter regel opp osv?

Kjelleren holder alltid minst 6 grader varmt.

Fuktigheten burde jo alltid kunne vandre ut gjennom veggen så det burde jo ikke føre til fuktproblemer eller?

Et alternativ ville jo også være å bygge den underliggende regla på distanser så den får en luftspalte under, men det høres kanskje litt vel komplisert ut.

Kanskje er det best å satse på det sikre fremfor det usikre og mure skilleveggen i leca?

Gipset på reglene da?
Pappen på gips mugner jo utrolig lett.

Men en mellomvegg er jo luftet fra begge sider så det skal vel ikke være noen fare.

Det verste er kanskje regelen som blir mot yttervegg, men den kan man jo sette et stykke fra om man bygger med tre.

Mure den med leca kanskje kan være et alternativ. Dog blir de vel rett mye dyrere. Aquapanel eller liknende produkt +stålregler kanskje er et billigere alternativ.

Visst er det litt dyrere med leca, men det er jo ingen ublu kostnad. Jeg hadde (og skal) murt i leca. Alternativt har jeg hørt om folk som limer opp leca istedenfor, litt for å slippe klinet med mørtel og at det skal fungere akkurat like bra. Noen som vet?

Jeg har tenkt å gjøre samme konstruksjon som gogu, dvs med tjærepapp på gulvet under regelen og mot betongveggen. Hadde vært gøy å vite om noen har testet det?

/Anders

Milkshaken
Personlig hadde jeg droppet pappen og alt, bare satset på stålregel som syllregel. Så vanlig treverk,,,, I en kjellerinnervegg blir ikke fuktvandringen så stor som i en kjelleryttervegg... Uten det holder det med vanlig regelverk med stålregel i bunnen som sagt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.