Jeg skal bygge en stol der det skal være en bøyd form i eik..
Kan man ta eikefinér og laminere det - eller må man lage det av kryssfiner (flykryssfiner da for tynnhetens/bøyelighetens skyld). Helst skal det jo være eik da resten av stolen er eik, derfor vil jeg helst ikke bruke flykryssfiner.
Men blir det like sterkt med si 5-6 lag 1,5mm eikefinér??
Alternativet hadde kanskje vært et par lag flykryssfinér i midten og finér ytterst?
Kan man ta eikefinér og laminere det - eller må man lage det av kryssfiner (flykryssfiner da for tynnhetens/bøyelighetens skyld). Helst skal det jo være eik da resten av stolen er eik, derfor vil jeg helst ikke bruke flykryssfiner.
Men blir det like sterkt med si 5-6 lag 1,5mm eikefinér??
Alternativet hadde kanskje vært et par lag flykryssfinér i midten og finér ytterst?
Ta finer, men veksle fiberriktningen på noen av de indre lagene for å få styrke i alle retninger. Det blir lettere å jobbe med bare finer. Kryssfiner er stivere. 6 lag á 1,5 mm bygger ca 9 mm - det blir kjempesterkt!
Jeg har selv bygget en båt på litt over 4 m i lignende metode. Skroget bygde jeg av 3 lag 1/8 tommers finer, det ble altså ca 3/8 tomme tykt, dvs 9 mm.
Jeg har selv bygget en båt på litt over 4 m i lignende metode. Skroget bygde jeg av 3 lag 1/8 tommers finer, det ble altså ca 3/8 tomme tykt, dvs 9 mm.
Hva er det for form du skal få til? Å veksle fiberriktningen er ikke nødvendigvis det beste, det hadde f.eks. svekket de stolene jeg har laget. Jeg har en svungen form på ryggbrikken på mine stoler, fem lag med 2,5 mm finer, bjørk og eik i annet hvert lag.
Klikk her for å svare