Jeg har en balkong med bjelker på langs. Disse er støttet av to grovere bjelker mellom fasade og stolper.

Derfor ligger terrassen på tvers med eksponerte endeflater utover. Ikke pent eller praktisk, mener jeg...

Hvordan legger jeg ny terrassebord på langs?

Høyden fra balkonggulvet til balkongdøren er ca. 3 cm. Altså. Det er mulig å legge ny terrassebord oppå eksisterende, men tvilsomt holdbart?

Jeg kunne vel bruke kortling, men hvis jeg skal opprettholde den utbredte lasten, så skal vel understøttingene ha samme CC som bjelkene. Altså. En hel masse med understøtting.

Trenger jeg å endre hele konstruksjonen?
 
  • Balkong med trellisvegg, bjelker og stolper sett fra undersiden. Garderober for lys foran et vindu med lys inne.
Ossian K Olsson
P
Jaegermeister Jaegermeister skrev:
Jeg har en balkong med bærende bjelker på lengden. Disse er støttet av to grovere bjelker mellom fasade og stolper.

Dermed ligger trallen på tvers med blottede ender ut. Ikke pent eller praktisk synes jeg..

Hvordan legger jeg ny trall på lengden?

Høyden fra balkonggulvet til balkongdøren er ca 3 cm. Det vil si at det er mulig å legge ny trall oppå den eksisterende, men tvilsomt holdbart?

Jeg kunne vel ha kortlet men hvis jeg skal opprettholde den utbredte lasten så burde vel understøttelsene ha samme CC som bjelkene. Det vil si en hel del kortlegning.

Trenger jeg å endre hele konstruksjonen?
Hvis du vil ha samme høyde på bjelkelaget men trallen på langs, så trenger du å gjøre om bjelkelaget, det er den eneste måten..
 
Endre ingenting, nå kanskje det er litt nedoverbakke (skal være så) utover på trallen oppe. Dette for at regn som slår inn, skal renne utover og ikke inn mot fasaden. Mye å tenke på, det med fuktighet.
 
J jonaserik skrev:
Endre ingenting, nå kan det kanskje være litt nedoverbakke (skal være så) utover på bordgangen oppe. Dette for at regn som slår inn, skal renne utover og ikke inn mot fasaden. Mye å tenke på, det med fukt.
Jeg har ingen problemer med helling på balkongbordgangen. Mitt problem er først og fremst at jeg synes det er stygt. I andre rekke at jeg ikke vil ha en masse endetre utover. Den tar mye juling.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Om det bare er utseendet du irriterer deg over, kunne du jo ha satt en hjørnelist langsmed. Selvfølgelig behandle den først både med farge/beis og olje.

[lenke]

Eller bare skru en list ytterst.

[lenke]
Takk for forslaget. Det jeg ikke har oppgitt er at den stående panelen på fasaden skal byttes mot liggende. Da blir det mer naturlig å gå ut på langsgående terrassebord, mener jeg. Nedenfor balkongen ligger det en terrasse med langsgående terrassebord også.
 
  • Liker
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.