Jeg har en balkong med bjelker på langs. Disse er støttet av to grovere bjelker mellom fasade og stolper.
Derfor ligger terrassen på tvers med eksponerte endeflater utover. Ikke pent eller praktisk, mener jeg...
Hvordan legger jeg ny terrassebord på langs?
Høyden fra balkonggulvet til balkongdøren er ca. 3 cm. Altså. Det er mulig å legge ny terrassebord oppå eksisterende, men tvilsomt holdbart?
Jeg kunne vel bruke kortling, men hvis jeg skal opprettholde den utbredte lasten, så skal vel understøttingene ha samme CC som bjelkene. Altså. En hel masse med understøtting.
Trenger jeg å endre hele konstruksjonen?
Derfor ligger terrassen på tvers med eksponerte endeflater utover. Ikke pent eller praktisk, mener jeg...
Hvordan legger jeg ny terrassebord på langs?
Høyden fra balkonggulvet til balkongdøren er ca. 3 cm. Altså. Det er mulig å legge ny terrassebord oppå eksisterende, men tvilsomt holdbart?
Jeg kunne vel bruke kortling, men hvis jeg skal opprettholde den utbredte lasten, så skal vel understøttingene ha samme CC som bjelkene. Altså. En hel masse med understøtting.
Trenger jeg å endre hele konstruksjonen?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 innlegg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2.315 innlegg
Om det bare er utseendet du irriterer deg over, kunne du ha satt en hjørnelist langs med. Selvfølgelig behandle den først både med farge/beis og olje.
https://www.hornbach.se/p/hornlist-...AS7ToNtvnVGbx5GaizimgyN-Ax6gm7ChoCpSAQAvD_BwE
Eller bare skru en lekter ytterst.
https://www.bauhaus.se/lakt-vida-tr...VQ7qAhilWRW4imBCeepUnsFzT9jiOm0RoCiGkQAvD_BwE
https://www.hornbach.se/p/hornlist-...AS7ToNtvnVGbx5GaizimgyN-Ax6gm7ChoCpSAQAvD_BwE
Eller bare skru en lekter ytterst.
https://www.bauhaus.se/lakt-vida-tr...VQ7qAhilWRW4imBCeepUnsFzT9jiOm0RoCiGkQAvD_BwE
Hvis du vil ha samme høyde på bjelkelaget men trallen på langs, så trenger du å gjøre om bjelkelaget, det er den eneste måten..Jaegermeister skrev:
Jeg har en balkong med bærende bjelker på lengden. Disse er støttet av to grovere bjelker mellom fasade og stolper.
Dermed ligger trallen på tvers med blottede ender ut. Ikke pent eller praktisk synes jeg..
Hvordan legger jeg ny trall på lengden?
Høyden fra balkonggulvet til balkongdøren er ca 3 cm. Det vil si at det er mulig å legge ny trall oppå den eksisterende, men tvilsomt holdbart?
Jeg kunne vel ha kortlet men hvis jeg skal opprettholde den utbredte lasten så burde vel understøttelsene ha samme CC som bjelkene. Det vil si en hel del kortlegning.
Trenger jeg å endre hele konstruksjonen?
Jeg har ingen problemer med helling på balkongbordgangen. Mitt problem er først og fremst at jeg synes det er stygt. I andre rekke at jeg ikke vil ha en masse endetre utover. Den tar mye juling.J jonaserik skrev:
Takk for forslaget. Det jeg ikke har oppgitt er at den stående panelen på fasaden skal byttes mot liggende. Da blir det mer naturlig å gå ut på langsgående terrassebord, mener jeg. Nedenfor balkongen ligger det en terrasse med langsgående terrassebord også.Ossian K Olsson skrev:
Klikk her for å svare

