Bor i et gammelt hus, som ble renovert på begynnelsen av 1990-tallet.
Foran peisen ligger en løs kobberplate. Har fått tak i svart skifer som jeg vil ha istedenfor kobberplate.
Gulvet foran peisen er klikkgulv laminat.
Hvordan gjør jeg det? Hva skal jeg tenke på å finne ut?

Kanskje en ramme og støpe inn skifer? Direkte på klikkgulvet?

T
Det kommer vel litt an på hvordan det ser ut ellers. Står ovnen mot en vegg, stikker den langt ut fra veggen osv, osv, ... (et bilde gjør det lettere å ha meninger om hvordan det burde gjøres)
Ligger kobberplaten løst eller er den limt/spikret/skrud, ligger den bare foran ovnen eller fortsetter den ved siden/bak?
Hva slags skifer er det? Format tenker jeg på da, for hvis det er en stor plate er det jo veldig forskjellig om det er ferdige kvadrater eller om det er uregelmessige biter. Hvor tykk er skiferen?

Hvis det virkelig er et laminat og ikke parkett, så bør det jo være ganske "dødt", dvs. det beveger seg ikke, og da kan man kanskje legge skiferen direkte på og ikke ha noen plate under.

Hvis det er en liten firkant som skal lages foran ovnen, så burde det vel være mulig å lage en treramme av passende list (dimensjon som er fix+skifer i høyde og så bred som du vil ha den med en fasning/profil utover) som limes/skrus i gulvet og så sette skiferen i fix innenfor rammen. Hvis det trengs noe under for å ikke legge direkte på laminatet, så kanskje en fibersementplate i tynneste dimensjon kan funke?

Tusen takk for svar!
Det er en gammel veggfast åpen peis, som står i et hjørne av rommet, så vedovnen er en innsats-ovn. Kobberplaten var løs, den har jeg tatt bort. Har frie hender til å forme skiferleggingen foran ovnen.
Skiferplatene kommer fra et gammelt tak og er i varierende tykkelse og form.
Fibersementplate...interessant! Har aldri hørt om det før, må se nærmere på det.
Treramme var min første tanke, men vurderer noe i metall for brannfarens skyld. Det finnes jo lettmetallprofiler vegg...

T
Det høres ut som om det finnes alle muligheter da til å legge skiferplatene i fix akkurat som du vil ha det og å trekke det ut fra ildstedet så langt dere vil - reglene for vår peisovn sier 300 mm fra åpningen i alle retninger så vi har den stående i et hjørne på en kvadratisk steinlegging i høyde med parketten.

En ramme av tre utgjør jo mer en avgrensning og en pen avslutning (samt noe som holder fixet på plass når man legger platene så at den skulle være en brannrisiko har jeg vanskelig for å tro.

Vi har våre steiner lagt på gulvsponet som i sin tur var flytsparklet med armeringsmatte i sparkelen. I deres tilfelle kan det funke å legge det direkte på laminatet men jeg ville for egen del nok limt en tynn fibercementskive på gulvet og så satt trerammen og sist lagt skifer i rammen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.