Jeg har et rekkehus, totalt 88 kvm over to etasjer, som jeg totalrenoverer. Jeg vurderer nå hva jeg skal gjøre med veggene. De består i dag av rupanel + 13 mm gips. Jeg har tenkt å sette ny 13-gips siden jeg har tidligere dårlig erfaring med å tapetsere osv. Ny gips tenker jeg gir en perfekt overflate på alle måter.
Skal jeg da:
1) Rive all eksisterende gips, og deretter sette opp ny
2) Sette ny gips over eksisterende.
Det er så klart mer arbeid å rive ned eksisterende, men det "føles" bedre å liksom gjøre det fra grunnen av, samt at det vil gjøre det lettere og spare tid for elektriker som skal trekke om all el i huset. Når jeg uansett er i gang med å blåse hele huset, føles det bare som noen ekstra dagers arbeid for å få bort gammel gips.
Er jeg ute og sykler? Er det galskap å rive ned den gamle gipsen først?
Hvor ille er den eksisterende gipsen? Setter du ny kreves det jo uansett sparkling så går det ikke an å redde den eksisterende med en ordentlig sliping og sparkling?
Det kommer trekkes en hel del ledninger og også noen vannrør i veggene, så uansett hvordan jeg gjør det, vil det eksisterende laget bli så stygt og oppsporet at jeg anser det for tidkrevende å gjenopprette det, samt at det ikke vil bli samme finish som med nytt gips.
Er klar over at ny gips krever sparkling av skjøter, men det har jeg gjort tidligere og synes er en helt annen sak enn å sparkle hele vegger.
Om du gjør om hele elen og likevel har tenkt å sette opp ny gips, hadde jeg revet den gamle. Det gir god fleksibilitet når nye rør skal på plass, typ som her fra et eget prosjekt.
Fordelen med å bevare det gamle gipset (foruten at du reduserer søppelmengden) er at du får litt mer lydisolering, og det er jo aldri feil. Sett det nye gipset med forskjøvne skjøter oppå det gamle og bruk skruer som når gjennom både det nye og det gamle gipset.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.