Skal man unngå et hus med blåbetong og markradon? Eller kan man leve med det. Er interessert i et hus med mekanisk til- og fraluft. Har i dag 270 i radonverdi. Men de har ikke noen radonvifte montert i grunnmuren. Hvor mye ekstra kan man regne med at driftskostnaden blir på grunn av mekanisk til- og fraluft og eventuell radonvifte?

Grenseverdien for gamle hus er vel 400 har jeg for meg (200 for nybygge ?). Hvilken type oppvarming finnes i huset ? Kanskje idé å sette inn en avtrekksvarmepumpe... da blir jo driftskostnadene lavere...

ved nyttår tror jeg 200 er grenseverdien også for gamle hus? ikke 100% sikker dog....

Personlig ville jeg aldri kjøpt hus med radon.
Det kommer vel an på hvor gammel man er. Hadde jeg vært rundt 75 så hadde jeg nok ikke brydd meg....

Leste en artikkel i dagbladet for ikke så lenge siden om en familie hvor man ikke lyktes med å sanere radonet.....

Jeg vil ikke male f-n på veggen, men man bør nok tenke seg om minst 2 ganger før du slår til og kjøper huset.

Jeg er også enig med johawk3. Har man passert 50 og med utflyttede barn, kunne jeg tenke meg et svakt radonhus så lenge prisen er god (skal være betydelig lavere enn et tilsvarende 'rent' hus) og driftskostnadene ikke blir for høye. Gå nøye gjennom nåværende eiers oppvarmingskostnader de siste fem årene!

Har jeg småbarn ville jeg ikke risikert kjøp, ikke engang med tillegginstallasjoner.

Det har blitt litt troll i radonhus. Samtidig er de vanskeligere å bli kvitt og et huskjøp skal jo forhåpentligvis gi avkastning og kunne selges også!

er det ikke sånn at alle hus har en viss radon nivå?

for eksempel i Sollentuna der jeg bor så er det jo en god del radon i bakken pga rennesteinsås og sånt...

hadde selv 380 i tilbygg og 260 i resten av huset da vi flyttet inn, skal gjøre en måling snart da jeg til 99% sikkerhet allerede har bygget ned det gjennom økt ventilasjon... de eldre som vi kjøpte av hadde huset tetta helt...

hadde tenkt å prøve å bruke støtten først til et avtrekksventilasjonssystem da jeg har kvitta meg med oljefyren først :) hihi

barnas soverom blir i den gamle delen, og vårt soverom i tilbygget på grunn av den litt høyere radonnivåen...

radon er hva jeg har lest farligst for småbarn og røykere, ingen av oss voksne har røyka eller røyker så...

Takk for gode synspunkter. I 2020 vil grenseverdien også bli 200 for eksisterende hus. I Näsbypark der vi bor, er mange hus bygget på 50-tallet og bygget med blåbetong. Det finnes også markradon i mange hus. Vi er selv usikre på å kjøpe et hus med blåbetong, spesielt når vi har barn som er mellom 10 måneder og 7 år. Huset er sjarmerende men har ulempen med radon og også at det er en skråningstomt. Beliggenheten og tomten er fantastisk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.