hei, finnes ganske mange tråder om dette. Men likevel litt usikker. Skal lime gips på pusset betong i dag. Har kjøpt en passende monteringslim på tube. Men verken instruksjoner på limet eller annen info forteller om hvordan platen skal holdes på plass under herding.
Den vil vel ikke "suge fast" som en flis med fix under direkte. Skal man plugge og skru plate midlertidig med et fåtall skruer for å få trykk på det?
Har bare litt over to meter til parallell vegg. Så kan også kappe til to lekter som jeg parallelt slår på plass for å holde trykk en stund?
Jeg ville nok satt lekter mellom den andre veggen og platene, stående lekter på platene og liggende mellom dem og veggen. Men hvis du har godt med lim, burde de sitte ganske bra uten lekter.
Pussen er den ok? Smuldrer ikke hvis du drar hånden over?
Nei, pussen er bra og jevn. Resten av de pussede veggene skal helsparkles. Bare denne lille biten som skal gipses for å justere med forlengelsen av veggen.
Så første platen skal skrus i stenderne, og siste biten limes, blir overlapp på ca 30cm.
Så blir det knapt en og en halv plate som bare skal festes med lim.
Sikabond 500 bruker jeg. Har to tuber, så kan bruke typ en tube per plate om det trengs, trenger jo ikke å spare direkte.
Kjente litt på pussen nå, og klart. Litt smuldrer den faktisk. Har revet en del av disse veggene, og pussen er hard som stein. Men smuldringen kan jo påvirke vedheften. Skal prøve å børste/støvsuge den ordentlig.
Første platen oppe, kommer definitivt til å trenge mer lim. Gikk en halv tube på bare 30cm plate. Vet ikke om jeg overdrev mengden, men tror faktisk ikke det
Ja, jeg har løst dette også. Men nå hadde jeg allerede kjøpt det jömförelsevist svindyre limet. Så kjører nok klart med det nå. Er så lite som skal gipses. Og slipper å blande
Men gipsen er slutt. Så må dra og kjøpe mer først. Og en eller annen tube lim til
Har lest en del godt om flislim. Som noen har skrevet tidligere. Det duger for flis mot puss/betong/tegl. Det duger for flis mot gips. Så da bør det duge for gips mot betong. Gjetter vilt at platen "suger fast" i veggen med dette også slik at man slipper å sette platen i spenn. Nå spente jeg mine med plate-lim, når stenderne tok slutt plugget og skrudde jeg rett igjennom siste platen etter den ble limt på plass. Gikk ganske smidig begge to.
Vet ikke helt hvor lenge det skal tørke. Men får sitte slik et døgn tror jeg.
PS. Plate-limet lukter skikkelig sterkt et par timer. Så å kunne sørge for god ventilasjon en stund skal huskes til neste gang.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.