I vinter frøs en gulvvarmeslynge i kjellergulvet. Har nå pigget bort all klinker på den tredjedelen som er ødelagt. Har gjennom å lese her kommet frem til at jeg IKKE skal kappe opp spor for slangen i mitt støpte gulv på grunn av røyk og mye arbeid. Jeg kommer til å legge en ny slange direkte på betonggulvet og enten blande betong eller bruke avrettingsmasse over. Flaten er ca 15 m2. Så nå er spørsmålet om jeg skal bruke avrettingsmasse eller vanlig betong? Slangen blir 20 mm. Hadde tenkt ca 22-27 mm tykt. Slangen fester jeg i gulvet med klips som jeg skrur rett i det gamle gulvet med plugger.
Avrettingsmassen koster ca 4300 kr hos Byggmax. Lager jeg min egen betong, kommer jeg unna med kanskje 500 kr. Sand og grus har jeg allerede.
Gulvet er 2 år gammelt og helt rett.
Men hva synes dere?
Avrettingsmassen koster ca 4300 kr hos Byggmax. Lager jeg min egen betong, kommer jeg unna med kanskje 500 kr. Sand og grus har jeg allerede.
Gulvet er 2 år gammelt og helt rett.
Men hva synes dere?
Man pleier vel å si at slangen skal dekkes av minst 30 mm betong eller flyt inklusive klinker for at varmen i gulvet skal fordeles på en god måte så gulvet ikke skal føles stripete. Så har jeg forstått det iallfall. Gjør du på den måten så blir det veeeeldig mye dyrere med flytsparkel. Mitt tips er å bruke betong selv om du må vente en måned med å legge gulvet.
Men det finnes sikkert noen andre her som kan dette bedre enn meg
Men det finnes sikkert noen andre her som kan dette bedre enn meg
Jeppeknaster har helt rett.
Hvilket innebærer at du mister en hel del takhøyde, så jeg stemmer for å reparere. Det finnes jo godkjente reparasjonsskjøter.
Men kan du ikke lokalisere lekkasjen til mindre enn 5 m2? Pigge opp i så fall, sage trenger du vel ikke, det støver (klisser om du vanner) jo så innmari.
Du har ikke sånn "flaks" at du støpte inn forrige sløyfe like grunt ?, da er det jo bare å slå med en (slegge)hammer etter sløyfesporet.
Står du fast ved å legge nytt så er vel 12mm slange et alternativ? Det blir to sløyfer men overdekningen reduseres til 15mm, da havner du jo i nærheten av dine tenkte påbygningmål.
Hvilket innebærer at du mister en hel del takhøyde, så jeg stemmer for å reparere. Det finnes jo godkjente reparasjonsskjøter.
Men kan du ikke lokalisere lekkasjen til mindre enn 5 m2? Pigge opp i så fall, sage trenger du vel ikke, det støver (klisser om du vanner) jo så innmari.
Du har ikke sånn "flaks" at du støpte inn forrige sløyfe like grunt ?, da er det jo bare å slå med en (slegge)hammer etter sløyfesporet.
Står du fast ved å legge nytt så er vel 12mm slange et alternativ? Det blir to sløyfer men overdekningen reduseres til 15mm, da havner du jo i nærheten av dine tenkte påbygningmål.
Sist redigert:
Originalsløyfen ligger i bunnen under betongen rett på isolasjonen. Forsikringsselskapet har forsøkt å lokalisere lekkasjen men har ikke funnet den. De går med på å betale for vannskadene mine, som er 0 i dette tilfelle. Selve reparasjonen vil de ikke betale. Siden det er i kjelleren, bryr jeg meg ikke så mye om varmen blir ujevnt fordelt. Tror nok det blir betong med ca 25 mm høyde. Deretter kommer fliser. Jeg har uansett 2,25 meter i takhøyde i kjelleren.
Ok, men du kjører 12mm slange da va?
Jeg har støpt inn både 12 og 16mm slange i avrettingsmasse, men med kun 15 og 20 mm tykkelse totalt, deretter fliser oppå dette. Ingen problemer i det hele tatt, varmen sprer seg fint, og i ditt tilfelle er det jo bare for å få en overflate å legge fliser på.
15m2 kanskje er på grensen for 12mm, men den kan legges med mindre cc mål (15cm) enn 20mm slangen.
Sement blir for tungvint å få jevnt føles det som.
15m2 kanskje er på grensen for 12mm, men den kan legges med mindre cc mål (15cm) enn 20mm slangen.
Sement blir for tungvint å få jevnt føles det som.
Det kommer ikke til å bli bra med 20mm slang og så lite overbygning, varmen blir veldig stripete og det føles ubehagelig. Verre enn å ikke ha noen varme i gulvet i det hele tatt, synes jeg.
Hvorfor vil du ikke ha 12mm slang? Legg to sløyfer 12 så blir det jo bra.....?
Hvorfor vil du ikke ha 12mm slang? Legg to sløyfer 12 så blir det jo bra.....?
Sist redigert:
Klikk her for å svare