JohanLun ja, jeg innser også at det ikke er optimalt, men det blir betydelig mer logisk planløsning. Forhåpentligvis ikke altfor dyrt.
Da burde det altså være fullt mulig å fjerne det øverste laget, lydisolere og deretter bygge opp gjennomgående tregulv. Jeg tar med meg tegningene til en konstruktør som kan gi en uttalelse som jeg kan gi til styret. Men det høres jo helt klart ut som at det er mulig ut ifra deres innsikter.
Hei!
Til alle involverte parter kan jeg med glede informere om at jeg nå har konstruksjonsuttalelse på at både oppføring av gulv og riving av vegg går fint uten å påvirke bjelkelag og bæreevne. Takk alle for innspill!
Hei!
Til alle involverte parter kan jeg med glede informere om at jeg nå har fått konstruktøruttalelse på at både oppbygging av gulv og riving av vegg går finfint uten å påvirke bjelkelag og bæreevne. Takk til alle for innspill!
Kanon
Ikke glem å si fra til naboen under om å ta ned krystallkrona før dere begynner :wow:
Ja, jobben er utført. Det ble delt opp i flere momenter.
1. Fjerne eksisterende linoleumsgulv
Tidsbruk, ca 5 minutter. Det lå på noen tykk papp som var overraskende lett å fjerne. Deretter var det bare å brette sammen og kaste i søppelsekker.
Før fjerning av linoleumsgulvet. Kjøkkenet fra 1990-noe rev vi på to timer. Dagen etter rev vi veggen mellom kjøkken og stue, og nå skal altså dette linoleumsgulvet bort, sammen med hele avrettingen og betongen helt ned til konstruksjonsbetongen. Gulvleggeren ønsket 8 cm for å få til et pent gulv, men det blir maks 6 cm.
2. Pigge opp avrettingen
Det første vi støtte på ved piggingen var den betongen som tilsynelatende avrettet overflaten til linoleumsgulvet. Det var et virkelig helvete å pigge opp, men lett å transportere bort. Veide vel et par hundre kilo totalt. Tidsbruk ca 1 time.
Her ser dere min venn når vi har kommet oss gjennom det første laget (flytsparkel?) sammen med en skikkelig skarp piggemaskin.
3. Pigge opp den 4 cm tykke betongplaten
Når vi kom oss gjennom det første laget, kunne man lett se at det lå en ca 4 cm tykk betongplate oppå konstruksjonsbetongen. Den var mye mer porøs enn det øverste laget og var veldig lett å knuse med piggeren. Men det var virkelig tunge biter å bære, den platen veide nok rundt 800 kilo, vi kastet 40 søppelsekker, og min vurdering er at det var ca 1 tonn betongavfall totalt. Total tidsbruk ca 2 timer med pakking i sekker.
Utrolig tungt å bære, men det var som å knekke knekkebrød, maskinen var tung, men virkelig lett å manøvrere
Sluttresultatet - Ca 6 cm i nivåforskjell sammenlignet med stuegulvet til høyre. Nå skal det legges inn fiskebensparkett og deretter sliping, oljing og lakking for å få ett enhetlig og gjennomgående gulv i leiligheten.
Budsjett
Konstruktøruttalelse 3 600 kr (både ok nedmontering vegg og pigging av gulv)
Leie Milwaukee piggemaskin a toppmodell - 1 000 kr
Søppelsekker 4 ruller - 200 kr
Piggmeisel 150 kr
Betalt pizza + brus til venn 220 kr
Opphenting - Via appen Tiptapp 1100 kr (de hentet alle sekkene + litt annet skrot)
Refleksjoner
Denne typen arbeid støver noe fryktelig, både ved selve piggingen og også ved bortkjøring. Det er så tynne partikler, så det er veldig vanskelig å beskytte seg mot storrengjøring - Jeg brukte en U Cover Glidelåsdør mot soverommet, men fikk likevel inn rett mye støv. Hvordan, det vet jeg ikke. Det var en veldig fysisk krevende jobb, og jeg hadde treningsverk i flere dager etterpå, men det var verdt det!
Kanskje for sent nå..
Men stor risiko for at stammene til radiatorene ligger på konstruksjonsbetongen..
Yes jeg innså det av en utrolig tilfeldighet når jeg bilte i hjørnet. Man kan ane rørene på siste bildet. De klarte seg men høyre rør fikk seg et hakk.. Ingen vann heldigvis
Tusen takk for informasjonen! Synes dette er et dilemma i mange 50-talls leiligheter som man vil ta inn i 2000-tallet. Vi holder akkurat nå på å lete etter leilighet i 50-talls område i Stockholm så jeg kanskje tar kontakt igjen hvis det blir aktuelt å gjøre noe lignende!
Tusen takk for informasjonen! Synes dette er et dilemma i mange 50-talls leiligheter som man vil ta inn i 2000-tallet. Vi leter akkurat nå etter en leilighet i 50-talls område i Stockholm så jeg kanskje hører fra meg igjen om det blir aktuelt å gjøre noe lignende!
Hei TS! Sitter i lignende situasjon nå i hus hvor vi har revet ned en vegg mellom kjøkken/stue og merket forskjell i gulvhøyde, der vi hadde håpet å kunne bygge på fiskebeinsparkett på en pen måte. Har du noen etterbilder å dele? Ble resultatet som dere hadde håpet?
Ja, jobben er utført. Den ble delt opp i flere momenter.
1. Fjern eksisterende linoleummatta
Tidsbruk, ca 5 minutter. Den lå på noe bulkkartong som var overraskende lett å fjerne. Så var det bare å brette sammen og kaste i søppelsekker.
[bilde]
Før fjerning av linoleummattan. Kjøkkenet fra 1990-tallet rev vi på to timer. Dagen etter rev vi veggen mellom kjøkken og stue, og nå skal altså denne linoleummatta bort, sammen med hele avrettingen og betongen helt ned til konstruksjonsbetongen. Gulvleggeren ville ha 8 cm for å få til et pent gulv, men det blir maks 6 cm.
2. Bile opp overflateutjevningen
Det første vi traff på ved bilingen var den betongen som syntes å utjevne overflaten til linoleummatten. Den var et virkelig helvete å bile opp, men lett å frakte bort. Vekta vel et par hundre kilo totalt. Tidsbruk ca 1 time.
[bilde]
Her ser dere kompisen min når vi har kommet gjennom det første laget (flytsparkel?) sammen med en skikkelig skarp bilmaskin
3. Bile opp den 4 cm tykke betongplaten
Når vi hadde kommet gjennom det første laget, kunne man lett se at det lå en ca 4 cm tykk betongplate oppå konstruksjonsbetongen. Den var mye mer porøs enn det øverste laget og var veldig lett å knekke med bilemeiselen. Men det var virkelig tunge biter å bære, den plata veide nok rundt 800 kilo, vi kastet 40 søppelsekker og min vurdering er at det var ca 1 tonn betongavfall totalt. Total tidsbruk ca 2 timer med pakking i sekker.
[bilde]
Utrolig tungt å bære, men det var som å knekke knekkebrød, maskinen var tung, men veldig lett å manøvrere
[bilde]
Sluttresultatet - Ca 6 cm i nivåforskjell sammenlignet med stuegulvet til høyre. Nå skal det legges inn fiskebensparkett og deretter sliping, oljing og lakkering for å få et enhetlig gjennomgående gulv i leiligheten.
Budsjett
Konstruktøruttalelse 3 600 kr (både ok demontering av vegg og biling av gulv)
Leie av Milwaukee bilmaskin av toppmodell - 1 000 kr
Søppelsekker 4 ruller - 200 kr
Bilemeisel 150 kr
Betalt pizza + brus til kompis 220 kr
Henting - Via appen Tiptapp 1100 kr (de hentet alle sekkene + litt annet skrot)
Refleksjoner
Denne typen arbeid støver noe helt fryktelig, både ved selve bilingen, men også ved bortkjøring. Det er så tynne partikler at det er veldig vanskelig å beskytte seg mot storrengjøring - Jeg brukte en U Cover Glidelåsdør mot soverommet, men fikk uansett inn ganske mye støv. Hvordan vet jeg ikke. Det var en veldig fysisk krevende jobb, og jeg hadde gangsperre i flere dager etterpå, men det var verdt det!
Fantastisk tråd!
Jeg er selv enn så lenge n00b på å bile, men skal begynne med badet som er i øvre etasje. Var det stor forskjell mellom de forskjellige lagene? Jeg er jo bekymret for at man begynner, og så oops er man nede i kjelleren.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.