Jeg har nettopp avsluttet et års renovering av en leilighet og har dessverre fått litt mersmak, så nå er den gamle leiligheten solgt, og snart flytter jeg inn i mitt nye renoveringsprosjekt.

Et av mange elementer er å rive en vegg mellom kjøkken og stue og på den måten få en lysere gang og mer luftig kjøkken/oppholdsrom. I stuen er det fiskebensparkett og på kjøkkenet er det linoleumsbelegg.

Siden jeg uansett hadde tenkt å rive hele kjøkkenet, vurderer jeg å pigge ned betongen under linoleumsbelegget og fortsette med fiskebensparkett også i kjøkkendelen. Betongen må senkes ca. 5 cm for å havne i samme nivå som resten av gulvet når parketten er lagt.

Jeg snakket med et byggefirma som kunne ta på seg jobben, men de tenkte i så fall å pigge ca. 15 cm og støpe ny grunn. Jeg diskuterte dette med en bekjent som advarte om at det kan påvirke bæreevnen til huset.

Har noen noen innspill på hvordan jeg skal tenke nå, tar man inn en konstruktør for å vurdere hva som er mulig, eller er det beste å bare akseptere nivåforskjellen? Det er ingen stor kostnad å akseptere byggefirmaets tilbud, så jeg er veldig frem og tilbake om hvordan jeg skal gjøre.

Ville virkelig sette pris på deres innspill, takk på forhånd!

S
på hvilken etasje er dette?

Hva er det du vil bile bort?

Plate på mark? Bjelkelag over krypkjeller eller annen etasje?

Leiligheten befinner seg på plan 3 / etasje 2 ifølge plantegning.

Linoleummatten er lagt på betongplate, som enten er støpt i forbindelse med renovering 1996 eller ved bygging 1939.

Jeg vil altså pigge bort noen overflødige cm så jeg kan ha gjennomgående nivå på gulv i hele rommet. Alternativet er en nivåforskjell på noen cm langs et rom som er 4,6 meter langt.

Takk for utfyllende spørsmål :)

Du trenger nok å involvere styret i borettslaget også - høres ut som et ganske omfattende inngrep!

Uten å vite hvordan bjelkelaget er konstruert er det umulig å svare på hvor mye man kan fjerne.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Jeg har diskutert med styret og de kan ikke gi beskjed da ingen har gjort tilsvarende jobb før. Alle som har renovert kjøkkenet har rett og slett bygget oppå betongen og satt gulvlist som håndterer nivåforskjellen. Men de har beholdt veggen. Min plan er å rive den.

Jeg vedlegger tre bilder, ett av selve leiligheten med en rød pil som viser kjøkkenet med hevet gulv samt de vegger som er tenkt å demontere, samt bjelkelag og et snittbilde av fasaden.

Noen som kan tolke disse bildene? Hvem kan man diskutere denne typen av saker med - Er det en konstruktør?

Plantegning av en etasje med markering i rødt rundt kjøkken og vegger som skal rives. Pil viser forhøyet gulv i kjøkkenet.
Snittegning av bygning med seks etasjer, rød pil peker mot plan 4. Viser nivåforskjeller fra gatenivå til kjeller.
Bjørkelagstegning av leilighet med detaljer om vegger og gulvhøyde, inkludert rød pil som viser kjøkkenet med forhøyet gulv.

Stort takk på forhånd!

Hei! Jeg har renovert noen leiligheter på lignende vis, dog bygd litt senere (1951 og 54). I disse leilighetene var de bærende hvelvene støpt flatt og deretter var det påstøpt en "kake" til riktig nivå i kjøkkendelen. Blåsten/ytong i de ikke-bærende veggene. Går det an å prøvebil og se hvordan det ser ut? Ligger det sand under parketten? Er det et tykt eksklusivt parkettgulv eller kunne alternativet være å heve det gulvet og legge nytt enhetlig gulv i hele rommet, eller får du da problemer med visse dører/karmar.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Takk for input volvov70n!

Øvrige leiligheten er kledd med fiskebeinsparkett som trolig er spikret på furu eller lignende, det føles for stabilt til å være sand. Å heve det gulvet er ikke noe problem, det er bare det at det føles synd å ikke framheve et fint fiskebeinsparkettgulv. Tanken er å forlenge gulvet inn på kjøkkenet og deretter slipe og behandle.

Legger ved bilde:
Fiskebensparkett med en rullet teppe i hjørnet. En del av en stol og føtter med tøfler kan ses på kanten av bildet.

Veggene er i materialet "slaggplatta" ifølge en nabo (jeg har sagt ned en bit også). Et meget mørkt materiale, nesten svart. Steinblandet. Er det det samme som lettbetong?

Interessant om det skulle finnes en mulighet til å slå bort et øvre lag betong! Det kunne jo kunne være nettopp den lille forhøyningen som jeg ønsker å få bort. Jeg får ikke tilgang før om en måned så jeg prøver å planlegge så langt jeg kan før jeg kommer dit med alle verktøy.

BirgitS
Angående slaggplater:
Øvrige skillevegger består av såkalte slaggplater, et slags enklere lettbetongmateriale som var vanlig på den tiden da husene ble bygget, og disse kan man bore i med vanlig slagboremaskin, men materialet er ikke homogent, så støter man på en hardere del kan det oppstå et krater.
http://stjarnhusen.info/vanliga-fragor.aspx

Bjelkelagstegningen har for lav oppløsning til å være lesbar.

S
kaken er ikke mange cm tykk.
sen sand/isolering
sen på tegning står det bare om bjelkelaget ingenting om det er noen mer støping på

Laget som er merket 4 cm avretting ligger på 16 mm glasull. Det henger altså ikke sammen med den bærende betongen og kan fjernes …
Det er imidlertid risiko for at naboen under vil klage på den forverrede trinnlydsdempingen.
18 cm platen bør du unngå å pigge bort noe fra.

Sist redigert:
J
Var jo mye snakk om å rive vegger i borettslag for en stund siden, etter at det ble gjort med stabilitetsproblemer som følge. Husker ikke hvordan det endte, men selv synes jeg det ikke burde være tillatt...

Personlig synes jeg man bør ha veldig tørt på beina, entreprenører med forsikring og naboer og styret godt med i båten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.