For noen år siden tilleggsisolerte jeg ytterveggene utvendig med 95 mm mineralull. For øvrig finnes "ingen" isolasjon i våre gamle plankevegger, bortsett fra luftspalte og tretex(!?).
Det finnes ingen plastfolie i veggene.

skal bygge et baderom og kommer i forbindelse med det til å rive de gamle gipsplatene på veggene innvendig og stender opp en vegg ifølge "sikker vann" sin "våtrumsvegg 2012."

skal jeg isolere mellom de nye 45x70 stenderne innvendig? Vil jo da få isolasjon både innvendig og utvendig yttervegg.
veggen vil da bestå av følgende, i gjennomsnitt innenfra og ut: fliser - tetningslag - våtromsgips - kryssfiner - 70 mm isolasjon/stendere - plankevegg - 95 mm isolasjon/stendere - vindsperre - panel.

Kan dette medføre noe negativt, eller er det kun positivt å isolere så mye som mulig?

ingen som har synpynler på dette?
altså tilleggsisolering av yttervegg både innvendig og utvendig, bra eller dårlig?

I og med at du har tettesjiktet der så er det bare å kjøre på med den ekstra isolasjonen.

Edit: Du kan for sikkerhets skyld sjekke med forsikringsselskapet ditt at de ikke har noen innvendinger.

Klart at du skal isolere mer isolasjon er alltid bra.

ok, så iom at jeg har et brytesjikt i veggen så løper jeg ingen risiko for å få fuktproblemer om jeg setter en 70 mm isolasjon innvendig. skal jeg for sikkerhets skyld bygge en liten luftspalte på typ 10 mm mellom eksisterende plankvegg og isolasjonen innvendig, eller er det et unødvendig tiltak?

ok med mineralull/steinull eller skal man bruke noen form for trefiberisolasjon?

Noen luftspalte er ikke nødvendig, det blir bare risiko for trekk.

ok takk.
da kjører jeg på med 70 mm steinull uten luftspalte. det blir nok kanon det!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.