Hei! Jeg bygger et Atterfallshus/Keramikkverksted på pælefundament med isolert bjelkelag og gulvspon uten bygningsplast. På gulvet skal det primes/støpes og legges fliser. Veggene har bygningsplast, og jeg lurer på hvordan jeg skal avslutte med teipen ned mot gulvet. Trenger gulvet å luftes siden det blir tett av primer? Altså teipe bygningsplast på veggen separat og la luft passere i ytterkant gulvspon? Takk for råd:)

Nei, kjør ufortynnet primer på gulvet, så trenger du armering, teip på gulv og opp på vegg, om du ikke har veldig store sprekker og kan dra silikon eller akryl

• Liker
Odur
  • Laddar…
Ok, og takk for svar!
Da blir plintgrunnen tett oppover selv om det ikke anbefales... Håper ventilasjonen er bra nok. Plintgrunnen ligger delvis nedgravd på skrånende tomt med 50cm fri grusgang rundt hele huset.

Bør jeg teipe før eller etter primer? Tenkte å støpe avrettingsmassen helt ut til 120-regelen.
Teipe først, så primer som feste?
Så feste den nedre 45-regelen over betonggulv og fliser.
Blir det riktig?

Teip etter at primeren har tørket slik at ingenting er fuktig.

C Cattis Steffensen skrev:
Ok, og takk for svar!
Da blir pilargrunnlaget tett oppover selv om det ikke anbefales... Håper ventilasjonen er bra nok. Pilargrunnlaget ligger delvis nedgravd på skrånende tomt med 50cm fri grusgang rundt hele huset.

Bør jeg teipe før eller etter primer? Tenkte å støpe flytsparkelen helt ut til 120-regelen.
Teipe først, så primer som feste?
Så feste den nedre 45-regelen ovenfor betonggulvet og flisene.
Blir det riktig?
Vi pleier å avslutte veggens plast/dampsperre ca. 5 cm ut på gulvet og teipe den til gulvet. Så er det en fordel å ta installasjonssjiktet før du sparkler gulvet, for da får du mer isolasjon i gulvsvinkelen, noe som er å foretrekke da stein leder kulde bra. Du vil unngå kalde gulv så godt det lar seg gjøre. Dette forutsetter vel at du har tenkt å bruke gips eller lignende på veggene.

Hold opp den nedre 45-regelen fra stubbeloftet, for eksempel 45mm for da kan du bruke en avkappbit fra samme lekter som avstand, da får du en god stripe isolasjon der. Deretter på med kryssfiner og gips hvis det er det du har tenkt. Så tetter du gulvsvinkelen med malingfugemasse så sparkelen ikke renner ut noe sted. Primer er for øvrig ikke helt tett, men fungerer mer som vedheft for sparkelen.

• Liker
Spikrätaren og 2 andre
  • Laddar…
Takk for veldig utfyllende svar! Skal sette obs på veggene, og gips i ovnsrommet.
Nå vet jeg akkurat hvordan det skal gjøres;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.