Hei,

Jeg måtte gå opp på taket i kveld for å sette opp en liten hatt på skorsteinen (blåst av), det var alt annet enn gøy kan jeg si, ingen høydare å prøve å komme seg ned :(

Uansett hadde jeg siktet meg inn på den skorsteinslignende oppføringen som var nærmest kanten. Den har et bøyd rør som stikker opp. Når jeg først var der, så det ut som det ikke skulle sitte noe der? De slangeklemmer som satt på utsiden av røret så herjede ut så de kan ikke ha sittet under en hette. Dessuten var min hatt mye større enn dette røret. Det som dog interesserte meg var at røret så ut til å gå ganske langt ned i huset og det luktet noe i retning avløp!? Røret var fuktig på innsiden og det var vanndråper overalt. Øverst satt det også noe tørket guffe.

Jeg mistenker at røret går til den blikkboksen på loftet som blåser luft rundt i hele huset (inkludert kjeller). Trolig er det her den tar ut luften, ettersom øvrige ventiler i huset trekker inn.

Spørsmålet er nå, skal det lukte litt avløp fra et rør som dette, eller kan det være fuktproblemer på gang her?

D
Et foto hadde hjulpet, men om det lukter avløp og ser ut til å gå langt ned, så høres det ut som avløpsavlufting. Fullt normalt, men tror ikke man pleier å montere hatt over dem.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Hei,

Jeg måtte gå opp på taket nå i kveld for å sette opp en liten hatt på skorsteinen (blåst av), det var alt annet enn moro kan jeg si, ingen høydare å prøve å ta seg ned :(

Iallefall hadde jeg siktet inn meg på den skorstenslignende delen som var nærmest kanten. Den har et bieget rør som stikker opp. Når jeg vel var der så det ut som at det ikke skulle sitte noe der? De slangeklemmene som satt på utsiden av røret så herjet ut så de kan ikke ha sittet under en hette. Dessuten var hatten min mye større enn dette røret. Det som imidlertid interesserte meg var at røret virket å gå ganske langt ned i huset og det luktet noe mot avløpsretningen!? Røret var fuktig på innsiden og det var vanndråper overalt. Øverst satt det også noe tørket kliss.

Jeg mistenker at røret går til den metalboksen på loftet som blåser rundt luft i hele huset (inkludert kjeller). Trolig er dette der den tar ut luften ettersom øvrige ventiler i huset trekker inn.

Spørsmålet er nå, skal det lukte litt avløp fra et rør som dette eller kan det være fuktproblemer på gang her?
Du skal ha et rør på taket som lukter avløp, det er helt normalt, avlufting av avløpet så du ikke får stopp når du skyller.

http://adnews.se/husguidenjuli/luftning-av-avloppsstammen-–-en-ofta-förbisedd-funktion

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Takk! Da kjenner jeg til enda en funksjon på huset :)

Så spørsmålet er nå, hvis tinnfoliehatt er det du har prøvd å montere på din avluftning?

Haha, jeg hadde 2 st hatter på skorsteinen så jeg satte den der den manglet rett og slett. Måtte bøye den litt så den sitter litt strammere men sannsynligvis er en spennbånd sikrest, hadde dog ingen for hånden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.