Y
Har hatt en stor dør liggende på gresset en god stund, og nå når jeg reiste den opp så den ut til å ha fått en del juling - men mus og annet har i det minste hatt et godt tak.

Å ta mål, lage tegning, kjøpe likt treverk, sage samme lengder osv. - det er ingen problemer.

Men hva gjør jeg så. Hvordan gjorde de min gamle dør.
Hvilken planke begynner jeg med først.

Hadde alt vært en eneste stor ramme rundt døren, hadde det føltes enklere, men originalet er jo bare horisontale spiler. Legger jeg en spile på bakken, måler ut moderat hvor første planke skal ligge, og spikrer den fast?

Døren er 291cm bred og 325cm høy. Så det er ikke noe jeg pusler sammen inne i garasjen på arbeidsbenken.

Vis vedlegget 144188
Vis vedlegget 144189

Sist redigert av en moderator:
Jeg pleier å bygge uthusdører på stedet, der de/den skal sitte.

Sett opp lektene først og fest dem midlertidig med noen vinkler.

Spik på bordene.

Skru på hengslene.

Løsne deretter vinklene, og du har en dør som passer, med hengslene på riktig sted.

• Liker
JanneBacab
  • Laddar…
Det viktigste for passformen er jo den der bredden på ditt bilde nr 2 som går fra klokken 10 til klokken 5.

Skjeband, tverrband, nar eller hva du vil kalle den.
Det er den som holder formen på døren.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Y
Det og å trekke en lang gjenga stang som krysser, så man kan rette opp døren...

Men det var akkurat hvordan man skal snekre sammen alt. Som larsbj ga tips om. Men slik gjorde de ikke tidligere da stolpene er uskadde. Synes det er litt trist med masse unødvendige skruehull og annet fra midlertidige vinkler, selv om metoden hørtes smidig ut.

Y
Reglene som er på den gamle døren er 110x50mm

Mål som ikke finnes i dag, men jeg vurderer om jeg kanskje skulle bruke:

"45x145 Regel C24" hvilket jeg tolker er av noe høyere kvalitet?

Ta av den gamle døren og legg den på bakken. Sag 2 spiler og legg på samme sted som de i den opprinnelige døren (hengselfestene). Sag til plankene og legg dem slik at de ligger på samme måte som de gamle. Spikre 4 spiker i hver planke inn i spilene. 2 i overkant, 2 i underkant. Når alle plankene er på plass, snur du det hele og setter på skråbånd, så det blir seende ut som en Z. Jeg ville ha valgt å sette en ekstra skråbånd høyere opp så det danner 2 Z'er. Det er viktig å spikre riktig, ellers kommer døren til å henge seg igjen. Sett en vertikal spile der hengslene sitter i dørkarmen. Spilene skrus inn i hverandre på skrå, sett et spikerbånd fra den øvre liggende spilen på oversiden og la det følge den vertikale spilen et stykke ned på utsiden av spilen, du kan justere døren med det om den henger seg. 45x145 blir tungt, hvorfor ikke bruke doble 45x45 og snu buene mot hverandre så har du en spile som, etter at den er skrudd sammen, ikke drar i noen retning? Lykke til....

• Liker
Larmers
  • Laddar…
Y
doble 45, da havner hengsleskruene mellom disse? Burde vel holde dårligere selv om jeg setter store skiver?

Jeg kan forsåvidt kjøpe 145x45 og kløyve ned til 110x45 men tenkte at døren kanskje ble mer stabil om stenderne var litt bredere.

At det holder dårligere vet jeg at det ikke gjør, man borer først der franskingene sitter, eller kjører med gjennomgående vognbolt. Store skiver ved mutteren til vognbolten og litt ekstra rustfrie skruer på hver side av hullene mellom bjelkene. Altså skrue bjelke til bjelke. Vil du ha det ekstra med vinter trelim før bjelkene skrus sammen. Limingen slipper aldri.

Y
Blir gjennomgående M10 med sekskant, skiver, mutter.

Panelet på døren er 25x250... Hvis jeg bruker 21x195 så blir døren for svak.

Tror dere den blir merkbart mer ustabil hvis jeg ikke legger til noen ekstra regel et sted?

Sist redigert:
Monter et trillebårhjul litt bortenfor midten på døren mot åpningen, på innsiden, med låsning, så har du ingen problemer med at døren henger seg, og det blir en dørestopper i åpen posisjon!
Hadde slike på min gamle gård, men da var det hardpakket grusplan!
Hadde det til traktorgarasjen!

Y
For å kunne justere døren slik at den ikke henger skjevt, fikk jeg rådet å sette en gjenget stang tvers over slik at jeg kan stramme for å løfte døren.

Er det verdt å kjøpe L eller T profil og sveise masse forsterkninger på den osv for å få fester til stangen.

Eller skal jeg ta den enkle veien og kjøpe en rektangulær sak og bore hull i den. eneste ulempen med dette som jeg ser er nettopp at stangen skal gå skrått, så må jo montere festet skrått, men dørens regel er jo horisontal, så får klure litt på dette. kanskje ikke bore festehullene i rett linje bare så de havner i jevn linje med regelen selv om festet er skråvinklet.... hum hum...

Rektangulært metallfeste med gjennomgående metallstang, designet for å justere en dør som henger skjevt.

Bore gjengestanghull i en bjelkestump som du skrur fra utsiden, holder for alt og du trenger ikke sveise

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.