12.770 lest ·
70 svar
13k lest
70 svar
Skal man kjøpe et gammelt hus og renovere alt eller bygge et nytt hus?
heisann...
saken er som så at noen ganger vil man kanskje likevel ha det husene selv om man må gjøre en hel del. det handler om beliggenheten, skoler, idrettshaller, butikker, tomten, hjørnetomt, plan tomt, utbyggingsmuligheter, naboer ja m.m.m. får man alt dette skal man slå til synes jeg. jeg tenker ikke å bosette meg i skogen og bli tvunget til å kjøre ungene så fort de skal trene, skole, venner m.m og den eneste naboen er elgen, selv om huset er bra... neinei.
dette er et prioriteringsspørsmål, hva man leter etter, vil gjøre, har råd til, har tid, ork, kunnskap, en annen halvdel som er bra, driver med idrett og har tid til andre hobbyer og har man barn synes jeg en omfattende renovering ikke skal tas. i mitt tilfelle hadde vi ikke barn før vi gjorde entreplanet, men da var den store biten allerede klar. i vårt tilfelle er hele konstruksjonen så utrolig velplanlagt i minste detalj, visst mange ting må man løse underveis men totalt sett planlagt.
ærlig som man er så kommer i hvert fall ikke jeg til å gjøre en slik renovering til, dette ER stort og skal jeg være ærlig så er man dum i hodet å gjøre som jeg har gjort egentlig. dette var en prøvelse og den lyktes og vi bor billig. totalsummen for dette huset og tomt, dobbelgarasje med overetasje på 21 m2, bod, ny drenering, bergvarme m.m.m er 1 480 000 kr for alt inkl. huskjøpet.
altså- et slikt hus på 290 m2 nytt får du ikke for disse pengene samt en slik hage m.m derfor valget å renovere.
neste hus jeg kommer til å gi meg på blir et 150m2 enebolig med stort dobbelgarasje NYTT!
håper jeg fikk skrevet noe bra her nå?
mvh estwing
saken er som så at noen ganger vil man kanskje likevel ha det husene selv om man må gjøre en hel del. det handler om beliggenheten, skoler, idrettshaller, butikker, tomten, hjørnetomt, plan tomt, utbyggingsmuligheter, naboer ja m.m.m. får man alt dette skal man slå til synes jeg. jeg tenker ikke å bosette meg i skogen og bli tvunget til å kjøre ungene så fort de skal trene, skole, venner m.m og den eneste naboen er elgen, selv om huset er bra... neinei.
dette er et prioriteringsspørsmål, hva man leter etter, vil gjøre, har råd til, har tid, ork, kunnskap, en annen halvdel som er bra, driver med idrett og har tid til andre hobbyer og har man barn synes jeg en omfattende renovering ikke skal tas. i mitt tilfelle hadde vi ikke barn før vi gjorde entreplanet, men da var den store biten allerede klar. i vårt tilfelle er hele konstruksjonen så utrolig velplanlagt i minste detalj, visst mange ting må man løse underveis men totalt sett planlagt.
ærlig som man er så kommer i hvert fall ikke jeg til å gjøre en slik renovering til, dette ER stort og skal jeg være ærlig så er man dum i hodet å gjøre som jeg har gjort egentlig. dette var en prøvelse og den lyktes og vi bor billig. totalsummen for dette huset og tomt, dobbelgarasje med overetasje på 21 m2, bod, ny drenering, bergvarme m.m.m er 1 480 000 kr for alt inkl. huskjøpet.
altså- et slikt hus på 290 m2 nytt får du ikke for disse pengene samt en slik hage m.m derfor valget å renovere.
neste hus jeg kommer til å gi meg på blir et 150m2 enebolig med stort dobbelgarasje NYTT!
håper jeg fikk skrevet noe bra her nå?
mvh estwing
Sist redigert:
Jeg har jo gjort en lignende renovering som estwing, + en til i nåværende huset der jeg gjorde grunnen/dreneringen/dagvann/vann-avløp og nytt tak, og baderom og kjøkken og resten
Jeg synes at du, estwing, fikk skrevet veldig bra, det er jo sånn det er
og jeg kommer ALDRI til å gjøre det igjen jeg også, selv om det har vært verdt strevet, men nå holder det.
Neste hus har et dobbeltgarasje på minst 64 m2 (8x8 m altså) :wow: for nå er det bilhobbyens tur
Jeg synes at du, estwing, fikk skrevet veldig bra, det er jo sånn det er
Neste hus har et dobbeltgarasje på minst 64 m2 (8x8 m altså) :wow: for nå er det bilhobbyens tur
Ja, man beundrer dere virkelig! 
Skulle aldri engang våge, er helt sikker på å bli med på tv da!
Skulle aldri engang våge, er helt sikker på å bli med på tv da!
Tørre? grensen mellom mot og dumhet kan være vanskelig å se noen gangercederbusch skrev:
på tv? Det tror jeg derimot ikke, det er enkelt i teorien å gjøre en ting om gangen selv om du river hele kåken. Det er viktig å gjøre ferdig ting så man får den der heftige følelsen av å ha gjort ferdig noe :wow:
OG selv om man gjør i prinsippet ALT selv må man vite når man skal ta inn hjelp.
De som får treffe sinte-Anders gjør alt på en gang uten å gjøre ferdig noe + at de i tillegg gjør provisoriske løsninger på el og V/A uten å kunne skille på strøm og vann
Hei alle,,, et veldig merkelig spørsmål til dere alle, og estwing, jan-Å osv.,,
dere som prater om deres renoveringsprosjekter,,, ferdige og pågående prosjekter og fremtidige prosjekter,,,, hvor ofte bytter dere hus egentlig???.. bor dere noen år og bytter til et annet hus eller??, dere er vel ikke 80 år dere alle sammen for da kan dere ha rukket å ha noen hus, men jeg antar at dere er voksne og er mellom 30-45 noe sånt, har dere da allerede rukket å bytte noen hus allerede???,,, ehehe og jeg som ikke engang har eid min første bil enda, synes veldig synd på meg selv som aldri har det som de andre har,...
og om jeg får spørre dere alle igjen, dere som er litt erfarne, dagens nybygde hus koster mellom 2,5 til 3 millioner eller kanskje 3,5 mill til og med, hvem er det som virkelig har råd med et sånt lån, er det rettet mot selvstendig næringsdrivende med gode inntekter, eller de der konsulentene som får høy lønn, eller doktor??,,, kan noen gå inn og fortelle meg hvordan en vanlig person med en normal standard lønn har muligheter for å eie hus, hvilket lånebeløp er passende, og dere som har lån, kan dere gå inn og fortelle hvordan deres lån ser ut og hvordan deres månedslønn brukes,, bare resoner litt rundt dette spørsmålet,,, om det ikke er altfor private greier,,
og til Estwing,,,
DU som har et 290 kvm hus, uten noen barn, kanskje 1 nå tror jeg, hvordan går det til at du har et så stort hus, er det ikke slitsomt å vaske??, det er jo gøy med store områder å oppholde seg i, men 290 kvm er veldig veldig stort for en vanlig familie med barn, i ditt tilfelle bare 1 barn,, er det ikke dyrt med oppvarming, rengjøring, spøker det i huset ditt ehehhe jeg vil selv ha en 2-etasjes men det er vel skikkelig dyrt med sånt va??+, har hørt at det er billigere å bygge 2-etasjes sammenlignet med 1-etasjes hus da 1-etasjes koster grunnen så mye, i alle fall er 1,5 etasje billigere,,, estwing hvilken er den billigste om man vil ha ca 180 kvm ,, er det 2 etasje da??
ha det bra alle sammen...
dere som prater om deres renoveringsprosjekter,,, ferdige og pågående prosjekter og fremtidige prosjekter,,,, hvor ofte bytter dere hus egentlig???.. bor dere noen år og bytter til et annet hus eller??, dere er vel ikke 80 år dere alle sammen for da kan dere ha rukket å ha noen hus, men jeg antar at dere er voksne og er mellom 30-45 noe sånt, har dere da allerede rukket å bytte noen hus allerede???,,, ehehe og jeg som ikke engang har eid min første bil enda, synes veldig synd på meg selv som aldri har det som de andre har,...
og om jeg får spørre dere alle igjen, dere som er litt erfarne, dagens nybygde hus koster mellom 2,5 til 3 millioner eller kanskje 3,5 mill til og med, hvem er det som virkelig har råd med et sånt lån, er det rettet mot selvstendig næringsdrivende med gode inntekter, eller de der konsulentene som får høy lønn, eller doktor??,,, kan noen gå inn og fortelle meg hvordan en vanlig person med en normal standard lønn har muligheter for å eie hus, hvilket lånebeløp er passende, og dere som har lån, kan dere gå inn og fortelle hvordan deres lån ser ut og hvordan deres månedslønn brukes,, bare resoner litt rundt dette spørsmålet,,, om det ikke er altfor private greier,,
og til Estwing,,,
DU som har et 290 kvm hus, uten noen barn, kanskje 1 nå tror jeg, hvordan går det til at du har et så stort hus, er det ikke slitsomt å vaske??, det er jo gøy med store områder å oppholde seg i, men 290 kvm er veldig veldig stort for en vanlig familie med barn, i ditt tilfelle bare 1 barn,, er det ikke dyrt med oppvarming, rengjøring, spøker det i huset ditt ehehhe jeg vil selv ha en 2-etasjes men det er vel skikkelig dyrt med sånt va??+, har hørt at det er billigere å bygge 2-etasjes sammenlignet med 1-etasjes hus da 1-etasjes koster grunnen så mye, i alle fall er 1,5 etasje billigere,,, estwing hvilken er den billigste om man vil ha ca 180 kvm ,, er det 2 etasje da??
ha det bra alle sammen...
Sist redigert:
Jeg forstår at du har mange funderinger
Angående lån på 3-5 millioner så skjønner ikke jeg heller hvordan folk har råd med normale lønninger. Klart at pengene rekker (i hvert fall med nåværende rente) men man vil jo ha litt til overs til annet også 
Nå vet jeg ikke hvor du bor men mitt tips er å ikke forvente deg ditt drømmehus allerede fra begynnelsen. Forsøk å finne et billigere hus som kanskje trenger litt oppussing (men ikke et kjempestort prosjekt) og bo der noen år. Da rekker du dels å kjenne hvordan det er å bo i hus med alt hva det innebærer og dels å spare opp litt mer penger eller bruke pengene på å pusse opp huset ditt litt.
Om du ikke må bo i direkte nærhet til storbyene så finnes det mange fine hus til rimelige penger. Her omkring finnes det hus som er fine for 1-1,5 millioner.
Nå vet jeg ikke hvor du bor men mitt tips er å ikke forvente deg ditt drømmehus allerede fra begynnelsen. Forsøk å finne et billigere hus som kanskje trenger litt oppussing (men ikke et kjempestort prosjekt) og bo der noen år. Da rekker du dels å kjenne hvordan det er å bo i hus med alt hva det innebærer og dels å spare opp litt mer penger eller bruke pengene på å pusse opp huset ditt litt.
Om du ikke må bo i direkte nærhet til storbyene så finnes det mange fine hus til rimelige penger. Her omkring finnes det hus som er fine for 1-1,5 millioner.
Nei, det finnes nok ingen familie med vanlig inntekt som går inn og tar 5 millioner som første boliglån akkurat. Jeg ble over 40 år før jeg fikk råd til å kjøpe villa (med ca. 2,5 millioner i lån, på to personers inntekter). Da har man gått den lange veien fra en liten borettslagsleilighet som en gang i tiden kostet 375 000, som deretter ble solgt med god gevinst, noe som ga oss råd til å skaffe en 4-roms borettslagsleilighet, som nå har blitt solgt og ga oss råd til å låne til villa. Riktignok et renoveringsobjekt, mer har man ikke råd med i mine trakter.
Når det gjelder lån, er det vanlig med avdragsfrihet i storbyområdene, men man blir likevel nødt til å bruke en stor del av inntekten på boligen dessverre.
Ellers gjør man som b8q, bytter opp seg suksessivt, begynner med det man har råd til, renoverer og selger med gevinst osv. osv.
Vår historie i korthet:
Kjøpte (1984) gruvetorp ca. 80 m2 bygget i 1878 som ble bygget om-ut-til + garasje alt bygget i lafting etter egen tegning med hjelp av far og svigerfar og 2 svogere, solgte med grei gevinst i 1994.
Kjøpte (1994) terrenghus ca. 260 m2 bygget i 1968 utenfor U-a, renoverte kjelleren + byttet kjele (ved-olje-el + akkumuleringstank som fyrtes med ved) la gulvvarme + overflatebehandling overetasjen, solgte med skikkelig gevinst 1999.
Kjøpte borettslagsleilighet "inne i byen" som totalrenoverte malte-tapetserte vegger/tak, la parkettgulv i hele leiligheten, byttet alle hvitevarer inkl. komfyr/ovn, malte skapdører byttet håndtak, solgte med enda mer gevinst 2002.
Kjøpte (2002) en etasje med kjeller bygget i 1964 i blåbetong, dramatisk renovasjonsbehov i hele huset med ansvarsfraskrivelsesklausul, det eneste brukbare i hele huset var ftx-anlegget installert -86. (Fordelen var at det var 3 familier til på visningen mot normale 40 og prisen lå en halv million under normalpris i området, verdien har økt med minst det dobbelte siden da
) Der bor vi fremdeles, har byttet ut ALT i hele huset bortsett fra vinduene som "bare" er kittet- og malt om samt ytterdøra som skal byttes når trappen bygges inn. Har et bad igjen å renovere inne også ellers er det klart (ja klart blir det jo aldri selvfølgelig men dere skjønner
)
Er 52 og et halvt år gammel, moret meg med å renovere gamle jenkebiler før jeg kjøpte hus, noe skal man jo gjøre når man ikke jobber også bortsett fra å trene begge sønnenes innebandylag i en 10-års periode.
Ellers gjør man som b8q, bytter opp seg suksessivt, begynner med det man har råd til, renoverer og selger med gevinst osv. osv.
Vår historie i korthet:
Kjøpte (1984) gruvetorp ca. 80 m2 bygget i 1878 som ble bygget om-ut-til + garasje alt bygget i lafting etter egen tegning med hjelp av far og svigerfar og 2 svogere, solgte med grei gevinst i 1994.
Kjøpte (1994) terrenghus ca. 260 m2 bygget i 1968 utenfor U-a, renoverte kjelleren + byttet kjele (ved-olje-el + akkumuleringstank som fyrtes med ved) la gulvvarme + overflatebehandling overetasjen, solgte med skikkelig gevinst 1999.
Kjøpte borettslagsleilighet "inne i byen" som totalrenoverte malte-tapetserte vegger/tak, la parkettgulv i hele leiligheten, byttet alle hvitevarer inkl. komfyr/ovn, malte skapdører byttet håndtak, solgte med enda mer gevinst 2002.
Kjøpte (2002) en etasje med kjeller bygget i 1964 i blåbetong, dramatisk renovasjonsbehov i hele huset med ansvarsfraskrivelsesklausul, det eneste brukbare i hele huset var ftx-anlegget installert -86. (Fordelen var at det var 3 familier til på visningen mot normale 40 og prisen lå en halv million under normalpris i området, verdien har økt med minst det dobbelte siden da
Er 52 og et halvt år gammel, moret meg med å renovere gamle jenkebiler før jeg kjøpte hus, noe skal man jo gjøre når man ikke jobber også bortsett fra å trene begge sønnenes innebandylag i en 10-års periode.
Jeg er 30 men føler meg ikke så voksen. 
Dessverre har jeg helt gått glipp av boligmarkedet, dvs kjøpe b-rettigheter og selge med gevinst. Skylder på foreldrene som aldri sa at man kan gjøre det.
Så mine kjøp har blitt gjort med lån og med sparte midler. Ingen saftige arv eller rik kone heller. Det første huset, eller hytta skal jeg nok si, kjøpte vi mai 2008. Rundt 400kkr kostet den. Og vi solgte den ikke med gevinst når man trekker fra utgiftene for visse renoveringer. Derimot har vi bodd der utrolig billig og har nå kjøpt det andre huset utenfor byen til en ok pris. Finansiert med lån. Men vi har klart å legge unna såpass mye at vi nå kan renovere ganske mye uten å ta opp lån eller vente på mer inntekter. Det føles jo bra. Vi har ganske normale lønninger begge to. Kommer til å ha lån på knapt 1,5 millioner. Og mer vil jeg ikke ha. Kommer nok til å avbetale ganske raskt også.
Men da skal man vite at vi lever ingen luksusliv. Vi bruker faktisk veldig lite penger på forbruk. Det er både et bevisst valg (bærekraftig forbruk) men også fordi vi rett og slett ikke har behov for flere eller bedre ting og annet skrot som kapitalistene vil hevde at vi trenger. Og vi bor ikke og kommer ikke til å bo i overdådige omgivelser, ingenting supermoderne og perfekt på noen måte. Men tilstrekkelig bra for at alle våre behov skal være oppfylt.
Du, dvd1234, må nok tenke over hva DU anser som normal standard og hvordan DINE behov ser ut. For skal du bo som man gjør i diverse interiørmagasiner så må du renovere mange år, ha lønn over det normale eller ta opp kolossale lån. Så enkelt er det.
Dessverre har jeg helt gått glipp av boligmarkedet, dvs kjøpe b-rettigheter og selge med gevinst. Skylder på foreldrene som aldri sa at man kan gjøre det.
Så mine kjøp har blitt gjort med lån og med sparte midler. Ingen saftige arv eller rik kone heller. Det første huset, eller hytta skal jeg nok si, kjøpte vi mai 2008. Rundt 400kkr kostet den. Og vi solgte den ikke med gevinst når man trekker fra utgiftene for visse renoveringer. Derimot har vi bodd der utrolig billig og har nå kjøpt det andre huset utenfor byen til en ok pris. Finansiert med lån. Men vi har klart å legge unna såpass mye at vi nå kan renovere ganske mye uten å ta opp lån eller vente på mer inntekter. Det føles jo bra. Vi har ganske normale lønninger begge to. Kommer til å ha lån på knapt 1,5 millioner. Og mer vil jeg ikke ha. Kommer nok til å avbetale ganske raskt også.
Men da skal man vite at vi lever ingen luksusliv. Vi bruker faktisk veldig lite penger på forbruk. Det er både et bevisst valg (bærekraftig forbruk) men også fordi vi rett og slett ikke har behov for flere eller bedre ting og annet skrot som kapitalistene vil hevde at vi trenger. Og vi bor ikke og kommer ikke til å bo i overdådige omgivelser, ingenting supermoderne og perfekt på noen måte. Men tilstrekkelig bra for at alle våre behov skal være oppfylt.
Du, dvd1234, må nok tenke over hva DU anser som normal standard og hvordan DINE behov ser ut. For skal du bo som man gjør i diverse interiørmagasiner så må du renovere mange år, ha lønn over det normale eller ta opp kolossale lån. Så enkelt er det.
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Angående dette med å bytte bolig, det er ingen "klipp vara" det huset man bor i. Det er jo skrekkelig slitsomt å flytte, og har man familie og barn, så er det å dra opp med røttene. Derfor kan det kanskje se ut som at boligkarriere bare er å kjøpe og selge, men for de aller fleste så er det ikke på den måten.
takk jan-å, da fikk jeg fram noe i teksten iallfall.dvd1234 skrev:Hei alle,,, et veldig merkelig spørsmål til dere alle, og estwing, jan-Å osv,,,
dere som snakker om renoveringsprosjektene deres,,, ferdige og pågående prosjekter og framtidige prosjekter,,,, hvor ofte bytter dere hus egentlig???.. bor dere et par år og bytter til et annet hus eller??, dere er vel ikke 80 år dere alle sammen for da kan dere ha rukket å hatt noen hus, men jeg antar at dere er voksne og er mellom 30-45 noe sånt, har dere da allerede rukket å bytte noen hus allerede???,,, ehehe og jeg som ikke engang har eid min første bil ennå, synes veldig synd på meg som aldri har det som de andre har,....
og om jeg får spørre dere alle igjen, dere som er litt erfarne, dagens nybygde hus koster mellom 2,5 til 3 millioner eller kanskje 3,5 mill til og med, hvem er det som virkelig har råd til et sånt lån, er det rettet mot selvstendig næringsdrivende med bra inntekter, eller de der konsulentfolkene som får høye lønninger, eller leger??,,, kan noen gå inn og fortelle meg hvordan en vanlig person med en normal standardlønn har for muligheter til å eie hus, hvilket lånebeløp er passende, og dere som har lån, kan dere gå inn og fortelle hvordan lånene deres ser ut og hvordan månedslønnen brukes,, bare resonnere litt rundt dette spørsmålet,,, om det ikke er altfor private greier,,,
og til Estwing,,,
DU som har et hus på 290 kvm, uten noen barn, kanskje 1 nå tror jeg, hvordan kommer det seg at du skal ha et sånt stort hus, er det ikke slitsomt å rengjøre??, klart det er gøy med store flater å være på, men 290 kvm er veldig veldig stort for en normal familie med barn, i ditt tilfelle bare 1 barn,, er det ikke dyrt med oppvarming, rengjøring, spøker det i huset ditt ehehhe jeg vil selv ha en 2-etasjes men det er nok skikkelig dyrt med sånt va??+, har hørt at det er billigere å bygge 2-etasjes sammenlignet med 1-etasjes hus da 1-etasjes koster grunnlaget så mye, i alle fall er 1,5-etasjes billigere,,, estwing hvilken er den billigste hvis man vil ha ca 180 kvm ,, er det 2-etasjes da??
Ha det bra alle sammen...
jeg sier som jeg gjør til alle, når man kjøper et hus enten 10 år gammelt eller mer START IKKE Å RENOVERE OG SLÅ NED VEGGER DIREKTE) bo dere inn først.
dette er så viktig.
jeg lover dere at man rekker å endre mening 100 ganger før man begynner samt man endrer mening underveis også.
hvorfor jeg har så stort hus betyr ikke det at jeg har 14 rom og kjøkken her.
jeg bygde min drømmebolig, alt som manglet var en liten låve med.
nå har vi vår herregård nybygd og klar.
vi har et stort biorom på 35 m2
stort bad på 14 m2 i kjeller med spa, en stor vaskerom samt fyrrom.
entreplanet er et stort kjøkken for her er man mest av alt, stor stue i etasje.
en gjestetoalett samt kontor.
overetasjen har en stor loftsstue i midten med biokjensle med åstak på 4,7 m, 2 barnerom, vårt soverom som er stort med stor garderobe samt bio i rommet.
så et mindre baderom til.
jeg elsker store flater ikke en masse lange korridorer med dører og kriker.
dette har jeg prioritert bort og tenkt på.
jeg har en snekkers lønn og den som dere vet er ikke bra samt samboer jobber i barnehage og den er skikkelig dårlig.
jeg er 34 år nå ugh.... og kjøpte huset når jeg var 24 år.
jeg satte en 10-års periode og jeg klarte dette akkurat.
på veien hadde jeg mange delmål.
jeg begynte ikke overalt som mange gjør, de begynner i et rom kjører fast litt og synes det er kjedelig, begynner rive et bad mm og vips-magesår og pang i veggen.q(;^
disse personene MÅ søke byggehjelp.
å bygge 2 plan eller 180m2?
ja 2 plan betyr mer tomt igjen enn 180m2 samt jeg synes man får en mer avskilt flate i overetasjen.
enetasjes er mer praktisk men det kreves mer tomt for å utføre.
man slipper trapper mm og det er dette jeg vil unngå når jeg selger senere.
dette er mitt første hus og bodde i leierett før(takvåning på 65 m2) i 2 år.
huset lå bare 200 m fra leiligheten og leste at husvisning var idag(10 år siden).
vi gikk og kikket og jeg gapskrattet når jeg så det. fy søren så stygt. men vi gikk på visningen.
jeg så en mulighet direkte, tomten beliggenheten mm
utpris 7900000. la bud på 590000 for moro skyld.
10 bud kom og vi var lavest. vi la 805000 da var vi 2 igjen.
budene var 1K hele tiden inntil vi kom til 825000 da høynet vi 5k.
da fikk vi det, viste seg at dette var min kamerat som bød haha.
besiktelsesmann ble kalt inn,
jeg påpekte at taket skal legges om samt dreneres.
vi la fram at 100000 var tvunget å legges ut.
selgeren gikk med på 50000 og totalprisen på kåkka ble 780000 kr.
så gikk dette til litt raskt.
en drenering gikk på direkte
sum 10900 kr.
kameraten var maskinfører og kjørte og jeg gjorde jobben.
så ble et 56m2 dobbeltgarasje med 21 m2 overetasje.
her skulle jeg kunne ha mine verktøy samt male materiell mm. sum 46000 kr.
etter dette ble tomten totalt omgjort, dere skulle bare sett bildene på denne tomten og hva vi har gjort her, tenk dere at man kjørte rundt huset og ned i garasjen i huset.
nå alt gjenfylt og ja når man ser disse bildene er det typ de samme bildene når man rev huset hvis dere forstår.
en 11 m2 bod ble bygget raskt for å ha alle private samt klær mm i når vi skulle gi oss på huset. 7000 kr
3 år senere begynte kjellerprosjektet, tok 1,5 år omtrent.
hvile i noen måneder for å så 2005 starte mega home makeover prosjektet.
idag har jeg bare gjestetoalettet igjen på entre.
pinex faktisk idag og ja flislegger vel snart med.
jesus hvor mye jeg skrev nå.
sikkert hvor kjedelig som helt å lese...
mvh
estwing
Sist redigert:
Neida, og jeg kan ikke understreke nok hvor mye jeg er enig med deg i "Bo deg inn først".
Det gjelder både hus og hage. Der jeg bor nå har jeg laget fire innkjørsler før den ble bra. Den første var bra om sommeren, men skrånet for mye til siden, den andre var ok men så bygde vi ut huset og måtte flytte på den. Den tredje ble for bratt i et parti (gikk veldig bra nedover om vinteren) og den fjerde har jeg nå. Den trenger litt kantstein og en solid dose ugressmiddel men ellers så
Det gjelder både hus og hage. Der jeg bor nå har jeg laget fire innkjørsler før den ble bra. Den første var bra om sommeren, men skrånet for mye til siden, den andre var ok men så bygde vi ut huset og måtte flytte på den. Den tredje ble for bratt i et parti (gikk veldig bra nedover om vinteren) og den fjerde har jeg nå. Den trenger litt kantstein og en solid dose ugressmiddel men ellers så
precis. altså man får ikke ha det travelt, man må planlegge å planlegge, tegne å titte.mats_o skrev:Neida og jeg kan ikke understreke hvor mye jeg er enig med deg i "Bo inn deg først".
Det gjelder både hus og hage. Der jeg bor nå har jeg laget fire innkjørsler før den ble bra. Den første var bra om sommeren, men skrånet for mye til siden, den andre var ok men så bygget vi ut huset og måtte flytte på den. Den tredje ble for bratt i en del (gikk veldig bra nedover om vinteren) og den fjerde har jeg nå. Den trenger litt kantstein og en solid dose ugressmiddel men ellers så![]()
gruble noen uker å måneder titte igjen, nye ideer har kommet.
la utenforstående titte, de har ideer m.m.m.m.m.
ellers havner man i det dårlige tråkket jeg nevnte.
hadde jeg bygget akkurat sånn som vi tenkte første gang så hadde jeg vært så misfornøyd i dag.
da kunne jeg ikke det med å planlegge.
i dag kan jeg å kjøtt på beina å kan bygge, ja da funker dette....
kortere tekst denne gang mats... haha:eek:
mvh
estwing
KJØP NYTT!!
Du får ALDRI alt som du vil ha med å kjøpe et gammelt hus.
Dessuten blir gamle hus ofte DYRERE til slutt enn nybygg.
Det finnes dog et ordtak på tre ord som stemmer ganske bra i hvordan du skal velge mellom nytt og gammelt, og det er:
"location, location, location" dvs stedet du skal bygge på.
ALT annet kan man forandre, men ikke stedet du vil/tenker å bygge på.
Du får ALDRI alt som du vil ha med å kjøpe et gammelt hus.
Dessuten blir gamle hus ofte DYRERE til slutt enn nybygg.
Det finnes dog et ordtak på tre ord som stemmer ganske bra i hvordan du skal velge mellom nytt og gammelt, og det er:
"location, location, location" dvs stedet du skal bygge på.
ALT annet kan man forandre, men ikke stedet du vil/tenker å bygge på.
Ja, min boligkarriere da:
Første egen eiendom - BR-toroms i Uppsala 1988, solgt 1996 - fikk knapt nok inn til å betale lånet, det hadde jo vært rentekrise og eiendomskrasj i mellomtiden.
Deretter (med kona) nybygd BR-treroms i utkanten av Solna kommune, kjøpt 1996, solgt 1999 med litt fortjeneste.
Deretter (1999) nybygd rekkehus langt ute i de nordlige forstedene, solgt 2005 med ytterligere litt fortjeneste - samlet nå noen hundre tusen kroner å ta med.
I den situasjonen trengte vi et større hus og ville også nærmere byen. Vurderte å bygge nytt, men da ville det bli langt ute om man skulle ha en fornuftig tomt som ikke kostet mer enn huset, og dessuten likte vi gamle boliger. Hadde ikke veldig store økonomiske muligheter, jeg tjente ganske bra, men kona rett beskjedent da. Så det ble et hus som var gammelt, stort nok og lå nær byen men stygt - tjue-taller som var renovert à la 70-tall og blitt veldig slitt. Renoveringsprosjekt altså.
Nå hadde jeg ingen renoveringsvane, boligene før hadde jo vært nybygde, men jeg trodde nok at jeg kunne klare det. Delvis fordi pappa er av bondefamilie og har en innstilling at man klarer ting selv som jeg vel liksom har fått med meg et sted. Delvis hadde jeg gjort mye med rekkehusets tomt som var nyanlagt, bare gress altså: Lagt stein, bygget støttemur og tretrapp, bygget ut plattingen osv. Det hadde gitt meg en slags selvtillit at jeg kunne finne ut av ting og få det gjort. Å male visste jeg allerede at jeg var noenlunde god på.
Så...to og en halv million kr i lån og fire barn å forsørge på en bra og en middels inntekt. Det ga ikke plass til noen fornøyelser i starten, ingen charterferier (j-evlig dyrt hvis man er en sånn rar en med fire barn...familierabattene bygger på at man skal ha to) men fremfor alt har kona forbedret lønnen mye siden da. Ingen av oss tjener kjempe mye, men likevel godt over gjennomsnittet og den samlede kraften blir ganske stor. Og huset? Det tok mer tid enn jeg kunne ha trodd, men om et år eller så er hele hovedetasjen klar (og det var der det var mest å gjøre) pluss en del annet. Og det blir fint, det har uvanlig bra plass for dette området og ligger ganske nær Oslo sentrum. Renovert og deretter holdt i orden skal det veldig mye til før prisen faller ned til det vi har lånt - 20 - 30% som noen har varslet skulle ikke komme i nærheten. Ikke fordi vi ser det som en investering, vi planlegger å bo her lenge, men det føles som en trygghet.
Første egen eiendom - BR-toroms i Uppsala 1988, solgt 1996 - fikk knapt nok inn til å betale lånet, det hadde jo vært rentekrise og eiendomskrasj i mellomtiden.
Deretter (med kona) nybygd BR-treroms i utkanten av Solna kommune, kjøpt 1996, solgt 1999 med litt fortjeneste.
Deretter (1999) nybygd rekkehus langt ute i de nordlige forstedene, solgt 2005 med ytterligere litt fortjeneste - samlet nå noen hundre tusen kroner å ta med.
I den situasjonen trengte vi et større hus og ville også nærmere byen. Vurderte å bygge nytt, men da ville det bli langt ute om man skulle ha en fornuftig tomt som ikke kostet mer enn huset, og dessuten likte vi gamle boliger. Hadde ikke veldig store økonomiske muligheter, jeg tjente ganske bra, men kona rett beskjedent da. Så det ble et hus som var gammelt, stort nok og lå nær byen men stygt - tjue-taller som var renovert à la 70-tall og blitt veldig slitt. Renoveringsprosjekt altså.
Nå hadde jeg ingen renoveringsvane, boligene før hadde jo vært nybygde, men jeg trodde nok at jeg kunne klare det. Delvis fordi pappa er av bondefamilie og har en innstilling at man klarer ting selv som jeg vel liksom har fått med meg et sted. Delvis hadde jeg gjort mye med rekkehusets tomt som var nyanlagt, bare gress altså: Lagt stein, bygget støttemur og tretrapp, bygget ut plattingen osv. Det hadde gitt meg en slags selvtillit at jeg kunne finne ut av ting og få det gjort. Å male visste jeg allerede at jeg var noenlunde god på.
Så...to og en halv million kr i lån og fire barn å forsørge på en bra og en middels inntekt. Det ga ikke plass til noen fornøyelser i starten, ingen charterferier (j-evlig dyrt hvis man er en sånn rar en med fire barn...familierabattene bygger på at man skal ha to) men fremfor alt har kona forbedret lønnen mye siden da. Ingen av oss tjener kjempe mye, men likevel godt over gjennomsnittet og den samlede kraften blir ganske stor. Og huset? Det tok mer tid enn jeg kunne ha trodd, men om et år eller så er hele hovedetasjen klar (og det var der det var mest å gjøre) pluss en del annet. Og det blir fint, det har uvanlig bra plass for dette området og ligger ganske nær Oslo sentrum. Renovert og deretter holdt i orden skal det veldig mye til før prisen faller ned til det vi har lånt - 20 - 30% som noen har varslet skulle ikke komme i nærheten. Ikke fordi vi ser det som en investering, vi planlegger å bo her lenge, men det føles som en trygghet.