12.770 lest ·
70 svar
13k lest
70 svar
Skal man kjøpe et gammelt hus og renovere alt eller bygge et nytt hus?
til dere alle.......
jeg vurderer at, hvis jeg kjøper et gammelt hus for 1 million, og renoverer totalt, så synes jeg det er surt å kaste alt treverk... innevegger og kjøpe nytt, hvis det ikke går an å gjenbruke... da resonerer jeg at det er like greit å kaste ut 1 million og få et nytt hus oppført og fikse det indre selv, jeg er ikke snekker som "estwing" og har aldri spikret en spiker i hele mitt liv, men jeg er flink i sløyd hehe. så jeg synes det kan være moro å pusle med noe man virkelig drømmer om (huset).
angående plasseringen i en stor by som gjør at man kan få tilbake summen man bygger for direkte etter bare et par år, så resonerer jeg slik, jeg er veldig gjerrig må jeg si, å legge ut 300 tusen til 700 tusen på en tomt, det vil jeg aldri gjøre, bare for å få være i en stor by, så jeg satser på en mindre by der tomten koster under 100 tusen ihhihi, men men, er det riktig tenkt eller burde man satse på en stor by så man har mulighet til å få tilbake pengene når man selger, dere får gjerne omdirigere min tenkning om dere vil, er så total amatør på dette med hus, marked, mm...
som jeg ser på estwings prosjekt, så opplever jeg at hvis jeg skulle gjøre det samme og ikke ha den kunnskapen, så blir det dyrt fordi så fort det berører den tekniske delen, så vil jeg ansette en ekspert for å være sikker på at konstruksjonen er riktig, så huset ikke raser, det er vel ikke som å bygge en hytte eller???
forresten hva er det man får for 1 million villa?? den er gammel, og man må vel renovere det tekniske som oppvarming så man har en moderne teknikk så driftskostnaden blir lavere per måned eller??. det føles som å kaste bort et fungerende varmesystem eller hva det nå er, bare fordi det er gammelt, det funker jo men driftskostnaden er vel høy på den??
mvh DVD
jeg vurderer at, hvis jeg kjøper et gammelt hus for 1 million, og renoverer totalt, så synes jeg det er surt å kaste alt treverk... innevegger og kjøpe nytt, hvis det ikke går an å gjenbruke... da resonerer jeg at det er like greit å kaste ut 1 million og få et nytt hus oppført og fikse det indre selv, jeg er ikke snekker som "estwing" og har aldri spikret en spiker i hele mitt liv, men jeg er flink i sløyd hehe. så jeg synes det kan være moro å pusle med noe man virkelig drømmer om (huset).
angående plasseringen i en stor by som gjør at man kan få tilbake summen man bygger for direkte etter bare et par år, så resonerer jeg slik, jeg er veldig gjerrig må jeg si, å legge ut 300 tusen til 700 tusen på en tomt, det vil jeg aldri gjøre, bare for å få være i en stor by, så jeg satser på en mindre by der tomten koster under 100 tusen ihhihi, men men, er det riktig tenkt eller burde man satse på en stor by så man har mulighet til å få tilbake pengene når man selger, dere får gjerne omdirigere min tenkning om dere vil, er så total amatør på dette med hus, marked, mm...
som jeg ser på estwings prosjekt, så opplever jeg at hvis jeg skulle gjøre det samme og ikke ha den kunnskapen, så blir det dyrt fordi så fort det berører den tekniske delen, så vil jeg ansette en ekspert for å være sikker på at konstruksjonen er riktig, så huset ikke raser, det er vel ikke som å bygge en hytte eller???
forresten hva er det man får for 1 million villa?? den er gammel, og man må vel renovere det tekniske som oppvarming så man har en moderne teknikk så driftskostnaden blir lavere per måned eller??. det føles som å kaste bort et fungerende varmesystem eller hva det nå er, bare fordi det er gammelt, det funker jo men driftskostnaden er vel høy på den??
mvh DVD
Sist redigert:
hei dvd*merkelig navn* men mitt eget er heller ikke så bra haha.dvd1234 skrev:till Estwing,
,, utrolig må jeg si!!!!!!!!!!!!!!!!!111,, for å være veldig ærlig med deg så huset ditt før renoveringen ganske skrøpelig på utsiden,,, men det ble utrolig pent etter renoveringen må jeg si,! herlig hus nå.... topp klasse...
om jeg får gå inn litt mer på økonomi delen, om det ikke er altfor privat...
som jeg forstod det riktig så kjøpte du huset for 780 000 kr, og etter renoveringen men bare hovedetasjen er ferdig så er den verdt 3,8 mill, og i følge megleren så er den oppe i ca 4,5 mill når overetasjen og alt er ferdig altså, stemmer det,???
kan man virkelig øke en hus verdi gjennom å bare renovere sånn der, den økte jo med ca 5 ganger jo,,,,hvordan kan det være sant, finnes det virkelig folk som vil bruke så mye penger for å kjøpe huset ditt, verdien ifølge megler er så, men i virkeligheten da?? finnes det folk som vil bruke den sum penger, , jeg er ikke inne på dette med boligmarkedet heller, så jeg er veldig amatør på den biten med haha,
men hvis man sier at for 4,5 mill kan man vel bygge et nytt 2 etasjes hus med en pen hage med, ville folk foretrukket å kjøpe ditt hus eller??, hvordan resonnerer folk??,. hvis man liker gamle hus med den der sjarmen jaa og en bra beliggenhet.,,, når jeg hører 4,5 mill så tenker jeg det er store penger,...
og om jeg får vite hvor mye penger har du lagt ned på renoveringen da??. du nevnte at med renoveringen så sparte du 1 mill sammenlignet med å bygge lignende nytt, da må du ha renovert det virkelig billigere...:wow:
men estwing, når du renoverer så der, med tak, mellom bjelkelag, fasadestammen, osv, trenger du ikke å ansette hjelp for sånt da?, tar det ikke like mye sammenlignet med å reise stammer, og montering av tak på et helt nybygget hus eller, for det er samme jobb og samme mengde materiale??, eller er de billigere bare fordi det er et renoveringsprosjekt og ikke bygge nytt prosjekt,,
en snekker er du, du kan mye og er helt inne på din sak, men alt det er med tekniske delen, er ikke du redd at huset en gang kommer til å rase om du skulle bygge feil,?? dette med tak og etasjer, skal jo holde, har du all den kunnskapen så du føler deg virkelig trygg??
for mange spørsmål nå haha, men håper det ikke forstyrrer deg, du er utrolig flink må jeg bare si..
ok skal prøve å svare litt her nå..
beklager at jeg ikke har svart før men var på en live pokerturnering nettopp.
jo, underetasje og overetasje var ferdig det var bare hovedetasjen igjen.
da 4,5.
men dette var forrige årets svar, i dagens situasjon vet jeg ikke da konjunkturen er annerledes og jeg er ikke inni hva boligprisene ligger på nå.
jeg har lagt ca: 700000 kr nå inkl bergvarmen med i dette.
verdien har økt som du vet under denne 10 års perioden med, glem ikke det+byggnasjonen.
jeg har gjenvunnet litt bare da det sitter millioner 5-6" spiker i alt, alt er spontede vegger 3"9".
så klart at det skal finnes kjøpere med for disse penger, stedet jeg bor er sentralt, barnehagen som nabo, årskurs 1-9 innen 200 m.
3 barnehager, kjøpesenter, idrettshaller ja u name it.
angående hva jeg vet hva jeg gjør når jeg bygger?
hahaha jadu når man rev framsiden og den andre gavlen ja da gråt jeg for jeg visste nok ikke hva jeg gjorde.
tenk på at vi, altså jeg og min samboer anette + katten(heter) sambo^_^b har bodd HELE tiden under byggnasjonen.:eek:
men limtrene har jeg gått opp en dimensjon for være på sikre siden, mitt største bekymring har vært søylen som står midt i huset, visste ikke om jeg hadde underlag for den, MEN en god fin kloss fra skorsteinen stakk ut å vips så var det klart.
så alle H-bjelker osv. tok jeg som samme som når man bygger nytt hus og avveksler med disse som en hjertetvegg.
da fungerer dette med.
men byttet til en større i stuen men har ikke lagt ut bilder på entre eller overetasje ennå så det ser dere ikke.
angående virket for stammerestasjonen hahaah ja man kan le for når vi var på en jobb så rev vi av gamle tak laget på 50-tallet.
rivingsfirmaet saget sponten 20 cm på hver sin side og løftet ned stolene, målet på stolene var 38mm x 150 mm x 4 m.
kjørte hjem veldig mange lass med tilhengeren og renset denne dritten og la opp.
sparret i 3 år og fikk sammen 600 lpm.
dette har jeg bygd med. mange lo og syntes jeg var dum men ash litt moro med dette kvalitetsvirke der man knapt kan se årringene, plantet på 1800-tallet d^_^b.
så har min svigerfar egen EL firma så all el-installasjon osv. har vært lett, har tatt ALT jeg kan og ha i veggene (dere tror meg ikke om jeg sier alt), så har han vært med og ryddet, ja ikke en tilhenger til dynga samt under tiden jeg bygget hadde jeg vedovn så jeg fyrte vel opp halve huset med haha:wow:.
alle hus får setninger men mest får du på et nybyggt hus da dette hus bygd -44 har allerede satt seg, men visst den store søylen i biorommet har satt seg litt da en jævla masse ligger på denne.
når jeg gjorde underetasjen med bio mm så hadde ikke jeg en tanke på hva jeg skulle gjøre om noen år så alle avløp,vann, el.m.m har man måttet tenke så inni hel...te mye.
øøhhh tror jeg fått med det meste..
du får kikke gjennom min story og komme tilbake...
lettest er om du markerer det jeg skriver og legger inn i min tråd da dette tilhører den mer nå...
men er det annet så kjør på.
forresten jeg kom 12:a på turneringen DRITT
mvh
snekker estwing
Fordelen og ulempen med å renovere et eksisterende hus er jo at man kan styre tempoet selv.
Dermed har man jo også mulighet til å ha en helt annen oversikt over økonomien,
så vet jeg ikke om det er farfars gener eller hva det er (han var snekker) så synes jeg ikke at det er særlig vanskelig å bygge et mindre hus.
Det gjelder bare å ta det rolig. Tenk, tenk og tenk mer før du begynner, når man står med sagen i hånden så skal man ha tenkt ut alt (Det har man uansett ikke, men men). Del opp større oppgaver i mindre og kontroller, kontroller og dobbeltkontroller ALT.
Så finnes jo alltid byggahus.se å finne tips og råd på
Med det i grunnlaget bygde jeg 24m2 hobbybod pluss 24 m carport på egen hånd.
Trolig blir det et 30 m2 lager til sommeren.
Dermed har man jo også mulighet til å ha en helt annen oversikt over økonomien,
så vet jeg ikke om det er farfars gener eller hva det er (han var snekker) så synes jeg ikke at det er særlig vanskelig å bygge et mindre hus.
Det gjelder bare å ta det rolig. Tenk, tenk og tenk mer før du begynner, når man står med sagen i hånden så skal man ha tenkt ut alt (Det har man uansett ikke, men men). Del opp større oppgaver i mindre og kontroller, kontroller og dobbeltkontroller ALT.
Så finnes jo alltid byggahus.se å finne tips og råd på
Med det i grunnlaget bygde jeg 24m2 hobbybod pluss 24 m carport på egen hånd.
Trolig blir det et 30 m2 lager til sommeren.
En stor fordel med å renovere er at man kan bo i rotet mens man renoverer. Bygger man nytt må man stå med dobbelt bolig. Betalte 2 millioner for et hus 2 km fra Luleå sentrum med fantastisk beliggenhet med utsikt over vannet, og nå starter en totalrenovering. For disse pengene kunne jeg ha bygd et fint funkishus her utenfor byen.
Dessverre må jeg si at det ser ut som rot når man presser sammen nye store fine hus på tomter med små små hager. Der utsikten består av naboens garasjeport, en høy hekk eller noe annet mindre hyggelig. Uansett hvor fine de er, mangler de det som jeg har fått ved å velge et renoveringsobjekt i stedet.
Beliggenheten.
Så finner du et gammelt hus med potensial (høres ut som en eiendomsmeglerfloskel) og en beliggenhet utenom det vanlige. Slå til.
Dessverre må jeg si at det ser ut som rot når man presser sammen nye store fine hus på tomter med små små hager. Der utsikten består av naboens garasjeport, en høy hekk eller noe annet mindre hyggelig. Uansett hvor fine de er, mangler de det som jeg har fått ved å velge et renoveringsobjekt i stedet.
Beliggenheten.
Så finner du et gammelt hus med potensial (høres ut som en eiendomsmeglerfloskel) og en beliggenhet utenom det vanlige. Slå til.
Til estwing og dere alle....
estwing, takk for alle svar,,, jeg er ganske inne på å bygge nytt, ville skape noe fra start,, hva har du for tips for en helt ukunnig person men har lyst og vilje til å prøve noe nytt. jeg vil bygge det meste selv, selvfølgelig kan jeg ikke den tekniske biten som å få huset stabilt, vanntett eller hva det nå er, samt isoleringsmetoden med de forskjellige lag og sånt, da er det vel klokt å kjøpe husskallet, reisverk eller hva??
jeg har tittet litt på villavarms hjemmeside,,. og deres reisverkhus ligger på omtrent 1 mill,, samt en del materialsett,, ,, er det virkelig så dyrt altså, de har bare reist reisverket, og levert litt trevare, det er langt fra et hus... hvordan kan man redusere prisen på alt totalt,, en vanlig person bygger nytt hus for 2,5 til 3 mill, så vil jeg bare legge ut maks 1,8 hehehe
er jeg for gnien nå,, jeg vet det,,
kan jeg liksom be en husleverandør lage en vegg, og deretter selv leie et annet firma for å reise veggene, og et annet firma for å fikse el, og et annet firma for å fikse ventilasjon,, kan jeg på den måten redusere prisen noe eller??. og dessuten lurer jeg på om jeg selv kan handle byggematerialet selv, si for eksempel en 1 kvm gipsplate fra byggmax eller krauta eller hva det nå er for byggebutikk, og sammenligne det med byggesettet jeg handler fra en husleverandør, er det en overdreven saftig pris de har satt på byggesettet sitt sammenlignet med de fra byggmax eller krauta osv??
hvordan handler man byggematerialet på en smartest mulig måte synes du estwing, du som jobber innen snekkervirksomhet,, gi meg noen interne råd som dere snekkere har hehehe,,
ha det bra, godt nytt år på dere
estwing, takk for alle svar,,, jeg er ganske inne på å bygge nytt, ville skape noe fra start,, hva har du for tips for en helt ukunnig person men har lyst og vilje til å prøve noe nytt. jeg vil bygge det meste selv, selvfølgelig kan jeg ikke den tekniske biten som å få huset stabilt, vanntett eller hva det nå er, samt isoleringsmetoden med de forskjellige lag og sånt, da er det vel klokt å kjøpe husskallet, reisverk eller hva??
jeg har tittet litt på villavarms hjemmeside,,. og deres reisverkhus ligger på omtrent 1 mill,, samt en del materialsett,, ,, er det virkelig så dyrt altså, de har bare reist reisverket, og levert litt trevare, det er langt fra et hus... hvordan kan man redusere prisen på alt totalt,, en vanlig person bygger nytt hus for 2,5 til 3 mill, så vil jeg bare legge ut maks 1,8 hehehe
kan jeg liksom be en husleverandør lage en vegg, og deretter selv leie et annet firma for å reise veggene, og et annet firma for å fikse el, og et annet firma for å fikse ventilasjon,, kan jeg på den måten redusere prisen noe eller??. og dessuten lurer jeg på om jeg selv kan handle byggematerialet selv, si for eksempel en 1 kvm gipsplate fra byggmax eller krauta eller hva det nå er for byggebutikk, og sammenligne det med byggesettet jeg handler fra en husleverandør, er det en overdreven saftig pris de har satt på byggesettet sitt sammenlignet med de fra byggmax eller krauta osv??
hvordan handler man byggematerialet på en smartest mulig måte synes du estwing, du som jobber innen snekkervirksomhet,, gi meg noen interne råd som dere snekkere har hehehe,,
ha det bra, godt nytt år på dere
jadu?dvd1234 skrev:Til estwing og dere alle....
estwing, takk for alle svar,,, jeg har veldig lyst til å bygge nytt, vil skape noe fra start,, hva har du for tips til en helt ukjent person men som har lyst og vilje til å prøve noe nytt. jeg vil bygge det meste selv, selvfølgelig kan jeg ikke den tekniske biten som å få huset stabilt, og vanntett eller hva det nå er, samt isoleringsmetoden med de ulike lagene og sånt, da er det vel klokt å kjøpe husskallet, oppsatt eller hva??
jeg har kikket litt på villavarms hjemmeside,,. og deres oppsatte hus ligger på omtrent 1 mill,,, samt en del materialpakker,,, er det virkelig så dyrt altså, de har bare reist stommen, og levert litt treverk, det er langt ifra et hus... hvordan kan man senke prisen på alt totalt,, en vanlig person bygger nytt hus for 2,5 til 3 mill, så vil jeg bare legge ut maks 1,8 eheheher jeg for gjerrig nå,, jeg vet det,,
kan jeg liksom be en husleverandør lage en vegg, og deretter selv hyre et annet firma for å reise veggene, og et annet firma til å fikse elektrisitet, og et annet firma til å fikse ventilasjon,, kan jeg på den måten senke prisen noe eller?? og dessuten lurer jeg på om jeg selv kan handle byggematerialene selv, si for eksempel en 1 kvm gipsplate fra byggmax eller krauta eller hva det nå er for byggbutikk, og sammenligne det med den byggesett jeg handler fra en husleverandør, har de lagt en overdrevet saftig pris på deres byggesett sammenlignet med de fra byggmax eller krauta osv??
hvordan handler man byggematerialene på den smarteste måten synes du estwing, du som jobber innenfor snekring,, gi meg noen interne råd som dere snekkere har hehehe,,
ha det bra, godt nytt år til dere
lever bilen inn til volvo å skift registerreim for 8000 kr eller så kjøper du reima selv å ber en kompis skifte. da blir det billigere...
sånn er det, firmaene skal gjøre sin fortjeneste.
men du kan la et firma banke sammen stommen og be andre gjøre jobben.
men en ting må jeg likevel si:
du vil gjøre innvendig selv og det er nå her kunnskapen og finarbeidet er.
nå MÅ det jaggu meg bli pent.
går ikke an å *fikse* til med mykfog som alle synes man kan trykke inn mellom sprekker m.m.
den snekkeren som har mykfog på buksene ER ingen snekker men en klovnegubbe.
klarer man ikke å gjære en gulvlist uten mykfog så skal man heller ikke gjøre noe mer overhodet.
klart, noen nøyer seg med dårlig utførelse men synes selv det er pent så...q(;^
går kanskje hardt på men er så forbannet pedantisk.
om du ikke har maskiner, kunnskap da du nå ikke er snekker så synes jeg du skal overlate det meste. klart det ER gøy å styre men må se bra ut også.
bare fordi jeg bærer en gipskniv på meg hver dag så kan jeg ikke rusle inn på thoraxklinikken på sahlgrenska å operere...:eek:.
håper du forstår min liknelse bra der.
så å handle materiale litt overalt kan være bra men veldig slitsomt.
t.o.m beijer var billigere på mye annet enn hornbach m.m.
så koster alle reiser som blir lengre, tid, ork.
man vil bli ferdig.
men se rundt litt å kikk, pleier alltid være lokketilbud på visse detaljer å dyrere på annet så det pleier jevne seg ut.
mvh
snekker estwing
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Uten å virke negativ eller ta brodden av gleden i ditt prosjekt. Men du har en reise å gjøre, bra at du er aktiv på forumet og stiller spørsmål, men det er så dyrt som det virker og en fyr som estwing er one off a kind, dvs vokser ikke på trær. Å gjøre et slikt prosjekt du er inne på krever kunnskap og dine innlegg tyder på at du har en reise foran deg. Men forumet er lærerikt og bra, dette sagt med all velmening for det er utrolig lett å ta seg vann over hodet og da, om noe er det tapte penger hvis man ikke får det i land. Et halvferdig hus /renovering kan koste både penger og relasjoner i kras.:eek:dvd1234 skrev:Til estwing og dere alle....
Estwing, takk for alle svar,,, jeg er ganske inne på å bygge nytt, ville skape noe fra start,, hva har du for tips for en helt ukunnig person men har lyst og vilje til å prøve noe nytt. Jeg vil bygge det meste selv, selvklart kan jeg ikke den tekniske biten som å få huset stabilt, og vanntett eller hva det nå, samt isoleringsmetoden med de ulike lag og sånt, da er det vel klokt å kjøpe hus skallet, stender reist eller hva??
Jeg har kikket litt på villavarms hjemmeside,,. og deres stender reist hus ligger på omtrent 1 mill,,, samt en del materialsats,, ,,, er det virkelig så dyrt altså, de har bare reist stenderne, og levert litt virke, det er langt fra et hus... hvordan kan man senke prisen på alt totalt,, en vanlig person bygger nytt hus for 2,5 til 3 mill, så vil jeg bare legge ut maks 1,8 eheheher jeg for gjerrig nå,, jeg vet det,,
Kan jeg liksom be en husleverandør lage en vegg, og deretter selv engasjere et annet firma for å reise veggene, og et annet firma for å fikse elektrisiteten, og et annet firma for å fikse ventilasjonen,, kan jeg på den måten senke prisen noe eller??. og dessuten undrer jeg om jeg selv kan handle byggematerialet selv, si for eksempel en 1 kvm gips plate fra byggmax eller krauta eller hva det nå er for byggevarehandel, og sammenligner det med den byggesatsen jeg handler fra en husleverandør, er det en overdreven saftig pris de har satt på deres byggesats sammenlignet med de fra byggmax eller krauta osv??
Hvordan handler man byggematerialet på en smartest måte synes du estwing, du som jobber innen snekkere verden,, gi meg noen interne råd som dere snekkere har hehehe,,
Ha det bra, godt nytt år til dere
Øvelse gjør mester, ingen av oss ble født med kunnskapen om hvordan man bygger hus uten vi har lært oss gradvis gjennom å gjøre, det gjelder til og med estwing tror jeg 
Men man må ha noen gubber (kanskje finnes det kjerringer også men i min gamle verden var det gubber
) som kan hjelpe til med det vanskelige, lære bort og svare på spørsmål, være tilgjengelig for dagsverk når det trengs. For å fortsette med bilsammenligningen så var registerreimbytte ikke det første jeg gjorde på min første bil, men med stahet og venners hjelp så har jeg selvsagt lært meg å bytte registerreim og veivlager og alt annet også. Amatørhusbygger ble jeg med hjelp av far og svigerfar til å begynne med, når man kan nok så kan man også få hjelp ved å spørre på byggevarehandelen eller her på forumet.
Men jeg fraråder å starte med et husbygg uten kunnskaper og uten hjelp, kjøp et brukbart hus som du kan øve i/på uten stress heller.
Om du nå ikke har et par "gubber" i din nærhet.
Men jeg fraråder å starte med et husbygg uten kunnskaper og uten hjelp, kjøp et brukbart hus som du kan øve i/på uten stress heller.
Om du nå ikke har et par "gubber" i din nærhet.
Bygge selv eller renovere gammelt. Tja, skulle jeg få velge, så ville jeg valgt å bygge nytt hver gang. Dessverre er virkeligheten slik at man kanskje ikke har muligheten til å bygge nytt (finnes ingen tomter, tomtene er for små, ingen bra beliggenhet på tomtene som finnes osv osv) så man må kjøpe noe gammelt og deretter renovere for å finne tomten med riktig beliggenhet....
Da har man 2 valg! Rive alt og bygge nytt eller renovere. Ikke mange har råd til å rive og bygge nytt med tanke på at man har betalt for huset som rives, så i prinsippet er det bare renovering som gjelder. Og det er nå man skulle ønske man hadde bygget nytt istedenfor. For skal man bo i huset samtidig som man renoverer, så må jo alt fungere: vann, strøm, varme, gulv bør finnes, likeså tak og vegger. Så det er vanskelig å rive alt innvendig og bare ha et skall å utgå fra.
Og da blir alt mer besværlig, og man må ta hensyn til så mange ulike ting. Si at du vil legge vannbåren gulvvarme i hele underetasjen, men hvordan løser du det om du ikke kan rive opp alt gulvet på én gang og legge ned alle slangene med en gang? Da må man gjøre det rom for rom og samtidig ta høyde for at slangen skal passere gjennom andre rom på veien osv osv...
Har selv renovert vaskerommet og flyttet rundt på vaskemaskin og varmtvannsbereder mens gulvet brytes opp, man skal avrette og legge tettesjikt og fliser... Det går, men blir mer omstendelig, tar lengre tid og man må gjøre jobben i flere steg enn om man kunne rive ut alt.
Det meste kan man imidlertid løse selv så lenge du er litt nevenyttig og kan søke informasjon, søk gjerne informasjonen på flere forskjellige steder, for du vil få nesten like mange løsninger som personer du spør, og så får du ta den løsningen du tror mest på. Men det går, både å renovere og å bygge nytt selv uten å være snekker, men det tar lengre tid og akkurat som nevnt tidligere så blir kanskje ikke resultatet helt perfekt, men det kan kanskje være verdt pengene du sparer...
Da har man 2 valg! Rive alt og bygge nytt eller renovere. Ikke mange har råd til å rive og bygge nytt med tanke på at man har betalt for huset som rives, så i prinsippet er det bare renovering som gjelder. Og det er nå man skulle ønske man hadde bygget nytt istedenfor. For skal man bo i huset samtidig som man renoverer, så må jo alt fungere: vann, strøm, varme, gulv bør finnes, likeså tak og vegger. Så det er vanskelig å rive alt innvendig og bare ha et skall å utgå fra.
Og da blir alt mer besværlig, og man må ta hensyn til så mange ulike ting. Si at du vil legge vannbåren gulvvarme i hele underetasjen, men hvordan løser du det om du ikke kan rive opp alt gulvet på én gang og legge ned alle slangene med en gang? Da må man gjøre det rom for rom og samtidig ta høyde for at slangen skal passere gjennom andre rom på veien osv osv...
Har selv renovert vaskerommet og flyttet rundt på vaskemaskin og varmtvannsbereder mens gulvet brytes opp, man skal avrette og legge tettesjikt og fliser... Det går, men blir mer omstendelig, tar lengre tid og man må gjøre jobben i flere steg enn om man kunne rive ut alt.
Det meste kan man imidlertid løse selv så lenge du er litt nevenyttig og kan søke informasjon, søk gjerne informasjonen på flere forskjellige steder, for du vil få nesten like mange løsninger som personer du spør, og så får du ta den løsningen du tror mest på. Men det går, både å renovere og å bygge nytt selv uten å være snekker, men det tar lengre tid og akkurat som nevnt tidligere så blir kanskje ikke resultatet helt perfekt, men det kan kanskje være verdt pengene du sparer...
hei på dere alle sammen??? morsomt at dere kommenterer,.d^_^b
dere må være huseiere alle sammen, ehehe.. .... mange av dere her nevnte at man skal finne den perfekte beliggenheten,,, jeg lurer på hvor enkelt det er å finne de der sentrale tomtene i sentrum eller hva det er, og de der perfekte stedene,, skal man vente i evigheter???,, min bror som skal kjøpe hus, han har sett på hus i 1 år, nesten 2 år nå, jeg syntes han var litt treg, enten er det ikke bra beliggenhet eller så er huset for stygt, eller så er huset skadet på et eller annet vis,, ehehhe, jeg synes det var slitsomt på den måten, derfor vurderer jeg å bygge et helt nytt eget,,
forresten om man skal bygge nytt, hva er det man skal kunne eller ha kunnskap om for å klare det, alle snakker om kunnskap,,, det er vel ikke sånn at alle dere som har kommentert eller har hatt et hus at dere kan alt i minste detalj eller???, eller er det bare Estwing som har den enorme erfaringen??, men om jeg skulle kunne alt for å kunne bygge nytt hus, da starter jeg et husfirma i stedet og leverer billige hus til dere alle eheheh,
kan jeg spørre dere alle, om jeg skal bygge alt innvendig, hvilke er de vanskeligste bitene???, den som jeg virkelig må ansette en ekspert til,, bortsett fra el, vann, avløp,???,, resten må være ganske enkelt, rominndeling, dører, og sånt, maling,,
kan noen liste opp en liten liste med områder som man må eller mange må ansette en ekspert til hjelp, og hvilke momenter som er enkelt at de fleste skal kunne klare det om de vil,,,
som sagt så er jeg veldig nøye med utseende, så jeg klarer ikke å ha stygge ting eehehehd^_^b derfor jeg holder meg til å bygge nytt enn å renovere,
men men prate på dere,, morsomt å høre resonement,,,
forresten om man skal kjøpe brukt hus, hvilke ting skal man ta hensyn til bortsett fra beliggenhet og husets tilstand??
mvh
dere må være huseiere alle sammen, ehehe.. .... mange av dere her nevnte at man skal finne den perfekte beliggenheten,,, jeg lurer på hvor enkelt det er å finne de der sentrale tomtene i sentrum eller hva det er, og de der perfekte stedene,, skal man vente i evigheter???,, min bror som skal kjøpe hus, han har sett på hus i 1 år, nesten 2 år nå, jeg syntes han var litt treg, enten er det ikke bra beliggenhet eller så er huset for stygt, eller så er huset skadet på et eller annet vis,, ehehhe, jeg synes det var slitsomt på den måten, derfor vurderer jeg å bygge et helt nytt eget,,
forresten om man skal bygge nytt, hva er det man skal kunne eller ha kunnskap om for å klare det, alle snakker om kunnskap,,, det er vel ikke sånn at alle dere som har kommentert eller har hatt et hus at dere kan alt i minste detalj eller???, eller er det bare Estwing som har den enorme erfaringen??, men om jeg skulle kunne alt for å kunne bygge nytt hus, da starter jeg et husfirma i stedet og leverer billige hus til dere alle eheheh,
kan jeg spørre dere alle, om jeg skal bygge alt innvendig, hvilke er de vanskeligste bitene???, den som jeg virkelig må ansette en ekspert til,, bortsett fra el, vann, avløp,???,, resten må være ganske enkelt, rominndeling, dører, og sånt, maling,,
kan noen liste opp en liten liste med områder som man må eller mange må ansette en ekspert til hjelp, og hvilke momenter som er enkelt at de fleste skal kunne klare det om de vil,,,
som sagt så er jeg veldig nøye med utseende, så jeg klarer ikke å ha stygge ting eehehehd^_^b derfor jeg holder meg til å bygge nytt enn å renovere,
men men prate på dere,, morsomt å høre resonement,,,
forresten om man skal kjøpe brukt hus, hvilke ting skal man ta hensyn til bortsett fra beliggenhet og husets tilstand??
mvh
tror at de fleste går på veggen, det var derfor tv programmet arga snickaren begynte.Gladh skrev:Bygge selv eller renovere gammelt. Ja, skulle jeg få velge så ville jeg velge å bygge nytt alle ganger. Dessverre er virkeligheten sånn at man kanskje ikke har muligheten til å bygge nytt (finnes ingen tomter, tomtene er for små, ingen bra beliggenhet på tomtene som finnes osv osv) så man må kjøpe noe gammelt og deretter renovere for å finne tomten med riktig beliggenhet....
Da har man 2 valg! Rive alt og bygge nytt eller renovere. Ikke mange som har råd til å rive og bygge nytt tatt i betraktning at man har betalt for huset som rives, så i prinsippet er det bare renovering som gjelder. Og det er nå man ønsker at man hadde bygget nytt i stedet. For om man skal bo i huset samtidig som man renoverer så må jo alt fungere: vann, elektrisitet, varme, gulv burde finnes like så tak og vegger. Så det er vanskelig å rive alt innvendig og bare ha et skall å utgå fra.
Og da blir alt mer slitsomt og man må ta hensyn til så mange forskjellige ting. Si at du vil legge vannbåren gulvvarme i hele underetasjen men hvordan løser du det om du ikke kan rive opp alt gulv på en gang og legge ned alle slanger direkte? Da må man gjøre det rom for rom og samtidig ta høyde for at slangen skal passere gjennom andre rom på veien osv osv...
Har selv renovert vaskerommet og flyttet rundt på vaskemaskin og varmtvannsbereder imens gulvet pigges opp og man skal flytesparkle og legge tettesjikt og fliser... Det går men blir mer omstendelig, tar lengre tid og man må gjøre jobben i flere steg enn om man kunne rive ut alt.
Det meste kan man dog løse selv så lenge du er litt nevenyttig og kan søke informasjon, søk gjerne informasjonen på flere forskjellige steder, for du kommer til å få nesten like mange løsninger som personer du stiller spørsmålet til, og deretter må du ta den løsningen som du tror mest på. Men det går, både å renovere og å bygge nytt selv uten å være snekker, men det tar lengre tid og akkurat som nevnt tidligere så kanskje resultatet ikke blir helt perfekt, men det kan kanskje være verdt pengene du sparer...
hvorfor går folk på veggen? :eek:
jo, de kjøper sitt første hus kanskje.
bor 1 uke så river de overalt, ingen tenkning.
selv bodde jeg i huset 5 år før alvoret begynte.
jeg bygde om kjelleren først da vann og avløp kommer der, enkelt tenkende.
så tok jeg overetasjen da jeg får med meg alt opp og kan gjøre avstikk inn på entréplanet.
og så til sist entréplanet.
kan si at det klødde i hendene å rive kjøkkenet, ikke hatt oppvaskmaskin på 10 år, en gammel elektrolux 700mm komfyr m.m.m.
MEN kjøkkenet ble sist.
og dette var jeg veldig fornøyd med da man endrer seg hundre ganger og man skal BO seg inn i huset og virkelig kjenne etter.
kinoen ble sikkert omtegnet 10 ganger under riveprosessen m.m
så ditt tenkende glah å rive ut alt og kjøre på mens man bor fungerer dessverre ikke og du havner i tv-programmet snart.
klart skulle jeg ønsket et nybygg uten tvil men som noen skrev at beliggenheten m.m. finnes ikke de tomtene.
vi har super beliggenhet nå.
mvh
snekker estwing
Du får nok lese en gang til, for det er det som jeg ønsker man kunne, men skal man bo der i mellomtiden så fungerer det ikke så bra. Uten man får ta det rom for rom og steg for steg... og det tar som sagt lengre tid og er mer omstendelig og det er derfor bedre å bygge helt nytt enn å renovere noe gammelt om man tenker bo i huset i mellomtiden.
Interessant tråd.
Jeg lette etter hus lenge, men alt var for dyrt. Husene i området der jeg lette, kostet i god stand minst 2.5 millioner, med stor tomt, enda mer. Gamle hus med bra beliggenhet (sol og utsikt mm koster noen ganger mye mer enn nybygde). Jeg fikk muligheten til å kjøpe en gammel gård med SUPERBELIGGENHET, men hvor huset var betydelig nedslitt for en sum jeg mente meg kunne ha råd til (dessverre dog ikke billig).
Det endte med at jeg kalte inn snekkere for anbud. For det første var det få som en gang ville ta på seg prosjektet. Gammelt hus og ingenting var rett. Da stilles det krav som mange snekkere ikke kan møte, dessverre. Etter noen kontakter med ulike byggere og snekkere var mange av den oppfatning at jeg skulle rive det. Dog var det slik at prisen var for høy til å kunne rive og bare ha det jeg hadde kjøpt som "tomt" for et nytt hus. En snekker sa: "om du skal kunne bo her må du legge en million eller mer". Han hadde rett. Det kommer til å ha kostet meg en million når det er ferdig (jeg har litt igjen å gjøre som et bad til osv). Han mente på at det ville koste meg MINDRE å rive huset og sette opp et nytt der i stedet. Dessuten ville det bli bedre. Til tross for min uvitenhet innså jeg da at det knapt var en absolutt sannhet. En riving er ikke gratis. Byggetillatelse og alle myndighetskrav og avgifter hadde blitt betydelige, samt at et tilsvarende hus i samme stil og størrelse som det jeg har lett ville overskride 2.5 millioner bare for oppførelse. Grunnmur ville komme i tillegg til den kostnaden dessuten. Hvis jeg da må legge mellom 800 og en million på mitt hus, lagt til det jeg har betalt for eiendommen, er det uansett en bedre avtale for MEG, under én forutsetning. At jeg kan gjøre jobben for det meste selv. Uten det sistnevnte kan man HELT SE BORT fra mulighetene til en rimelig kostnad.
Jeg kunne INGENTING da jeg begynte. Jeg har lært meg underveis. Hatt litt folk å spørre og kanskje noe hjelp fra noen kompis med virkelig tunge saker, men ellers, har jeg måttet finne veien selv. Huset står fortsatt. Noen ting ville jeg gjort annerledes i dag hvis jeg skulle gjøre dem om igjen, men det er lærpenge og disse tingene forsvinner ikke, man kan ta dem opp igjen når anledning gis og interesse kan fremmanes.
En ting man skal tenke på er også at det er vanskelig å sammenligne gamle hus som er renovert mot nye hus. Et gammelt renovert hus er aldri så energieffektivt, tett eller spekket med nymotens løsninger som et nytt. Så kan man spørre seg om man vil bo i et nytt hus som er så tett at man må åpne et vindu på baksiden for å kunne lukke ytterdøren på forsiden?
Gamle hus, selv om de er renovert, har sine ulemper i mye, men også fordeler mot nye hus. Gamle hus har en sjarm som et nytt hus aldri kan tangere, men det er nok et spørsmål om smak og behag.
Nå, hvordan skal "man" gjøre da? Renovere et hus som har sett bedre dager (som jeg har gjort) eller bygge nytt?
Jeg renoverte og kommer til å måtte gjøre det lenge fremover. Huset blir verdt mye mer, men ettersom jeg vil bo her skal jeg ikke selge, og da er det helt uinteressant hva det er "verdt". Det jeg må betale for er TIDEN som brukes. Hadde jeg vært nødt til å få inn hjelp til hvert moment i prosessen hadde jeg ALDRI hatt råd. Punktum. Liker man å spille golf, seile, spille sjakk eller bare slappe av og drømme dagene bort, skal man ikke renovere. Renovering er et engasjement som er vanskelig å forestille seg omfanget av, man må forsake mye, først og fremst tid. Orker man ikke dette eller føler GNISTEN for huset/prosjektet, da LÅNER MAN med fordel det man får hos banken, ber en ekspert som kan og vil, bygge det huset man har råd til på et sted som passer godt nok og nyter det og tiden man får til overs til annet. Kanskje er det smartere å bruke mer tid på å skaffe seg en godt betalt jobb som man kan arbeide på mens noen bygger huset for en? Prioriteringer kan arte seg forskjellig, og hver enkelt får gjøre sine valg.
Lykke til uansett hva du gjør...
Jeg lette etter hus lenge, men alt var for dyrt. Husene i området der jeg lette, kostet i god stand minst 2.5 millioner, med stor tomt, enda mer. Gamle hus med bra beliggenhet (sol og utsikt mm koster noen ganger mye mer enn nybygde). Jeg fikk muligheten til å kjøpe en gammel gård med SUPERBELIGGENHET, men hvor huset var betydelig nedslitt for en sum jeg mente meg kunne ha råd til (dessverre dog ikke billig).
Det endte med at jeg kalte inn snekkere for anbud. For det første var det få som en gang ville ta på seg prosjektet. Gammelt hus og ingenting var rett. Da stilles det krav som mange snekkere ikke kan møte, dessverre. Etter noen kontakter med ulike byggere og snekkere var mange av den oppfatning at jeg skulle rive det. Dog var det slik at prisen var for høy til å kunne rive og bare ha det jeg hadde kjøpt som "tomt" for et nytt hus. En snekker sa: "om du skal kunne bo her må du legge en million eller mer". Han hadde rett. Det kommer til å ha kostet meg en million når det er ferdig (jeg har litt igjen å gjøre som et bad til osv). Han mente på at det ville koste meg MINDRE å rive huset og sette opp et nytt der i stedet. Dessuten ville det bli bedre. Til tross for min uvitenhet innså jeg da at det knapt var en absolutt sannhet. En riving er ikke gratis. Byggetillatelse og alle myndighetskrav og avgifter hadde blitt betydelige, samt at et tilsvarende hus i samme stil og størrelse som det jeg har lett ville overskride 2.5 millioner bare for oppførelse. Grunnmur ville komme i tillegg til den kostnaden dessuten. Hvis jeg da må legge mellom 800 og en million på mitt hus, lagt til det jeg har betalt for eiendommen, er det uansett en bedre avtale for MEG, under én forutsetning. At jeg kan gjøre jobben for det meste selv. Uten det sistnevnte kan man HELT SE BORT fra mulighetene til en rimelig kostnad.
Jeg kunne INGENTING da jeg begynte. Jeg har lært meg underveis. Hatt litt folk å spørre og kanskje noe hjelp fra noen kompis med virkelig tunge saker, men ellers, har jeg måttet finne veien selv. Huset står fortsatt. Noen ting ville jeg gjort annerledes i dag hvis jeg skulle gjøre dem om igjen, men det er lærpenge og disse tingene forsvinner ikke, man kan ta dem opp igjen når anledning gis og interesse kan fremmanes.
En ting man skal tenke på er også at det er vanskelig å sammenligne gamle hus som er renovert mot nye hus. Et gammelt renovert hus er aldri så energieffektivt, tett eller spekket med nymotens løsninger som et nytt. Så kan man spørre seg om man vil bo i et nytt hus som er så tett at man må åpne et vindu på baksiden for å kunne lukke ytterdøren på forsiden?
Nå, hvordan skal "man" gjøre da? Renovere et hus som har sett bedre dager (som jeg har gjort) eller bygge nytt?
Jeg renoverte og kommer til å måtte gjøre det lenge fremover. Huset blir verdt mye mer, men ettersom jeg vil bo her skal jeg ikke selge, og da er det helt uinteressant hva det er "verdt". Det jeg må betale for er TIDEN som brukes. Hadde jeg vært nødt til å få inn hjelp til hvert moment i prosessen hadde jeg ALDRI hatt råd. Punktum. Liker man å spille golf, seile, spille sjakk eller bare slappe av og drømme dagene bort, skal man ikke renovere. Renovering er et engasjement som er vanskelig å forestille seg omfanget av, man må forsake mye, først og fremst tid. Orker man ikke dette eller føler GNISTEN for huset/prosjektet, da LÅNER MAN med fordel det man får hos banken, ber en ekspert som kan og vil, bygge det huset man har råd til på et sted som passer godt nok og nyter det og tiden man får til overs til annet. Kanskje er det smartere å bruke mer tid på å skaffe seg en godt betalt jobb som man kan arbeide på mens noen bygger huset for en? Prioriteringer kan arte seg forskjellig, og hver enkelt får gjøre sine valg.
Lykke til uansett hva du gjør...
Kul tråd – jeg kommer inn litt sent fordi jeg har hatt "juleferie" fra byggahus.se.
Jeg bor i et eldre hus. Til sommeren er det fem år siden vi flyttet inn. Jeg begynte å renovere etter tre måneder, holder på fortsatt og kommer til å gjøre det flere år til.
Jeg angrer ikke det valget, men har blitt mer og mer forsiktig med å anbefale det til andre. Spesielt er jeg skeptisk til å gå på renoveringssporet bare for økonomiens skyld. Store renoveringer koster så mye i tid eller penger eller begge deler.
Det er en ting om man, som jeg, liker gamle hus. Om man vil ha akkurat et sånt, men friskt, så er jo renovering det naturlige valget. Men du, dvd1234, skriver at du vil ha det moderne, og det gjør meg tvilsom. Det er et gammelt tysk ordtak som sier at en potet aldri kan bli en ananas – like lite kan et gammelt hus bli et nytt. Med arbeid kan det bli så fint og friskt som helst, men nytt eller moderne blir det aldri. Jeg er skeptisk til å kjøpe et hus dersom man ikke i bunn og grunn liker hustypen og planløsningen – visst kan man gjøre endringer, men om man begynner å snakke om å rive ut alt inkludert alle innervegger og bare beholde skallet, kan man undre seg om man har kjøpt riktig hus. Kanskje skulle man ha ventet til man fant noe som var litt nærmere det man vil ha. Det er tross alt forskjell på å endre på 50 prosent enn på 100.
Om man nå likevel skal gi seg inn på en storrenovering, finnes det helt klart mye å vinne i å gjøre mye selv, selv om materialet likevel koster og de fleste av oss må betale en del til for eksempel elektrikere og rørleggere også. Spesielt vil jeg understreke det som Mats_O var inne på, at man bestemmer tempoet selv. Totalregningen blir ikke nødvendigvis så mye mindre av det, men det er en styrke i at kostnadene spres ut, hvilket jo om ikke annet skjer automatisk siden man ikke rekker å jobbe så fort. I mitt tilfelle ser det slik ut at etter det innledende kjøkkenprosjektet (som man kan si var delvis lånefinansiert siden vi brukte en del av overskuddet fra vårt gamle bosted i stedet for å øke innskuddet og dermed redusere lånet) har jeg kunnet ta kostnadene etter hvert som de kommer og ikke trengt å låne mer. Skulle vi få det trangere en periode kan jeg rett og slett senke renoveringstakten. Man kan altså si at vi reduserer vår økonomiske risikoeksponering ganske vesentlig; hadde vi med en gang lånt til å leie ut hele renoveringen, hadde den nok vært ferdig nå, men da hadde vi sittet der med rentene og avdragene enten vi vil det eller ikke.
Men, som sagt, det krever at man har gnisten. Om jeg hadde sittet i denne situasjonen – flere års renovering bak meg og flere år til foran meg – og IKKE likt selve renoveringsarbeidet, hvilket mørke det hadde vært! I tillegg, med mindre man er singel, så holder det jo ikke at man er tent på det selv. Vi var nok litt for ivrige etter å kjøpe hus og sette i gang – det har vist seg med tiden at kona ikke helt hadde innsett hvordan det kunne bli. Nå har vi nok klart å håndtere det tilstrekkelig bra for ikke å bli enda et tilfelle av skilsmisse som følge av langvarig renovering, men alle har ikke sånn flaks.
Til slutt sympatiserer jeg med Estwings kjærlighet til velgjort arbeid, men synes samtidig at lista settes litt vel høyt der. Visst hadde det vært moro om jeg klarte meg helt uten mykfuge, men hva er alternativet? Jeg vet ikke om jeg har kommet over spesielt dårlige eksempler, men i de fleste nybygg jeg har sett har det vært fabrikkmalte lister som proffene har skråskjært sånn halvpent og slått på plass med spikerpistol, og hvor sjarmerende er det? Det skyldes sikkert mer pressede byggekalkyler enn snekkernes dyktighet, men likevel, jeg synes at mine egne listearbeider med sparklede spikerhoder og sluttmalt på stedet ser mye mer solide ut, selv om det har gått med litt latexfuge her og der.
Jeg bor i et eldre hus. Til sommeren er det fem år siden vi flyttet inn. Jeg begynte å renovere etter tre måneder, holder på fortsatt og kommer til å gjøre det flere år til.
Jeg angrer ikke det valget, men har blitt mer og mer forsiktig med å anbefale det til andre. Spesielt er jeg skeptisk til å gå på renoveringssporet bare for økonomiens skyld. Store renoveringer koster så mye i tid eller penger eller begge deler.
Det er en ting om man, som jeg, liker gamle hus. Om man vil ha akkurat et sånt, men friskt, så er jo renovering det naturlige valget. Men du, dvd1234, skriver at du vil ha det moderne, og det gjør meg tvilsom. Det er et gammelt tysk ordtak som sier at en potet aldri kan bli en ananas – like lite kan et gammelt hus bli et nytt. Med arbeid kan det bli så fint og friskt som helst, men nytt eller moderne blir det aldri. Jeg er skeptisk til å kjøpe et hus dersom man ikke i bunn og grunn liker hustypen og planløsningen – visst kan man gjøre endringer, men om man begynner å snakke om å rive ut alt inkludert alle innervegger og bare beholde skallet, kan man undre seg om man har kjøpt riktig hus. Kanskje skulle man ha ventet til man fant noe som var litt nærmere det man vil ha. Det er tross alt forskjell på å endre på 50 prosent enn på 100.
Om man nå likevel skal gi seg inn på en storrenovering, finnes det helt klart mye å vinne i å gjøre mye selv, selv om materialet likevel koster og de fleste av oss må betale en del til for eksempel elektrikere og rørleggere også. Spesielt vil jeg understreke det som Mats_O var inne på, at man bestemmer tempoet selv. Totalregningen blir ikke nødvendigvis så mye mindre av det, men det er en styrke i at kostnadene spres ut, hvilket jo om ikke annet skjer automatisk siden man ikke rekker å jobbe så fort. I mitt tilfelle ser det slik ut at etter det innledende kjøkkenprosjektet (som man kan si var delvis lånefinansiert siden vi brukte en del av overskuddet fra vårt gamle bosted i stedet for å øke innskuddet og dermed redusere lånet) har jeg kunnet ta kostnadene etter hvert som de kommer og ikke trengt å låne mer. Skulle vi få det trangere en periode kan jeg rett og slett senke renoveringstakten. Man kan altså si at vi reduserer vår økonomiske risikoeksponering ganske vesentlig; hadde vi med en gang lånt til å leie ut hele renoveringen, hadde den nok vært ferdig nå, men da hadde vi sittet der med rentene og avdragene enten vi vil det eller ikke.
Men, som sagt, det krever at man har gnisten. Om jeg hadde sittet i denne situasjonen – flere års renovering bak meg og flere år til foran meg – og IKKE likt selve renoveringsarbeidet, hvilket mørke det hadde vært! I tillegg, med mindre man er singel, så holder det jo ikke at man er tent på det selv. Vi var nok litt for ivrige etter å kjøpe hus og sette i gang – det har vist seg med tiden at kona ikke helt hadde innsett hvordan det kunne bli. Nå har vi nok klart å håndtere det tilstrekkelig bra for ikke å bli enda et tilfelle av skilsmisse som følge av langvarig renovering, men alle har ikke sånn flaks.
Til slutt sympatiserer jeg med Estwings kjærlighet til velgjort arbeid, men synes samtidig at lista settes litt vel høyt der. Visst hadde det vært moro om jeg klarte meg helt uten mykfuge, men hva er alternativet? Jeg vet ikke om jeg har kommet over spesielt dårlige eksempler, men i de fleste nybygg jeg har sett har det vært fabrikkmalte lister som proffene har skråskjært sånn halvpent og slått på plass med spikerpistol, og hvor sjarmerende er det? Det skyldes sikkert mer pressede byggekalkyler enn snekkernes dyktighet, men likevel, jeg synes at mine egne listearbeider med sparklede spikerhoder og sluttmalt på stedet ser mye mer solide ut, selv om det har gått med litt latexfuge her og der.
Jeg er jo på vei til å bosette meg i et hus med en god del renoveringsbehov. Og jeg lengter. Innser så klart at det vil ta tid, det vil være tøft, og jeg kommer til å bli lei til tider. Men jeg vet også at behovet for renovering er ikke større enn det vi gjør det til. Ville absolutt ikke kjøpe et totalprosjekt, for det ville være å ta meg vann over hodet.
Jeg tror, som noen allerede har sagt, at for den som liker å pusle selv, finner bekreftelse i å ha gjort noe selv og ikke har andre tidkrevende hobbyer, så er det definitivt ikke umulig å renovere selv.
Er også enig med Farzan at hvis man kjøper et hus som man så gjør helt totalt, så burde man kanskje ha vurdert om det virkelig var huset man ønsket seg. Som estwing sa, så voldtar man jo et hus ved å gjøre så kapital endringer som han har gjort.
Selv vil jeg prøve å finne tilbake til det som den som bygget huset en gang hadde tenkt seg. Ja, ikke med utedo og uinnredet loft selvfølgelig. Men dere forstår.
Jeg tror, som noen allerede har sagt, at for den som liker å pusle selv, finner bekreftelse i å ha gjort noe selv og ikke har andre tidkrevende hobbyer, så er det definitivt ikke umulig å renovere selv.
Er også enig med Farzan at hvis man kjøper et hus som man så gjør helt totalt, så burde man kanskje ha vurdert om det virkelig var huset man ønsket seg. Som estwing sa, så voldtar man jo et hus ved å gjøre så kapital endringer som han har gjort.