Jeg har en gammel sjøbod som jeg er sugen på å fikse opp skikkelig. Greia er at den, typ, ligger på tømmer som igjen ligger i vannet. Den er for så vidt ganske rett og sånn, og den har jo dessuten stått der i over hundre år. MEN, gulvet er løst inne i sjøboden fordi isen presser opp gulvplankene om vinteren, og det er jo da fornuftig å ikke ha spikret dem fast. Men det funker jo ikke særlig bra om man vil fikse opp der inne.

Når man har snakket med folk som har sjøboder og annet "kunnig" folk, har mange hevet sine boder med jekk og lagt inn mer tømmer. På grunn av konstruksjonen blir det knotete på denne boden.

Noen har pålet i vannet og lagt inn bjelker for virkelig store summer (noen nevnte 300-400 tusen).

Jeg har fundert litt og tenkt, hvorfor ikke en skikkelig plate? Få dit en kranbil, løfte bort hele sjøboden. Formsnekre og støpe (når det er lavvann). Løft tilbake boden, og man har en sjøbod som står stødig og med skikkelig gulv.

Ok, jeg vet at det ikke er "bare" å gjøre det jeg beskrev i de fire korte setningene ovenfor, men om jeg beregner høyt og grovt, kan det vel neppe koste mer enn 100-150 tusen, og da har jeg en skikkelig god grunn.

Nå hører det med til historien at jeg aldri har holdt på med dette tidligere, og vet ikke om det engang er mulig eller om jeg er helt på jordet.

Når jeg har nevnt dette for folk, har de først hevet på øyenbrynene, men så nikket og sagt "hvorfor ikke". NOEN som vet noe om dette?

MvH

Jagger :)
 
J
Går det an å bare løfte bort sjøboden da?

Hvis det går så burde det vel rimeligvis være lettere og utrolig mye billigere å løfte den med jekk og bore inn påler eller legge tømmer.
 
Flytebrygge i betong, kjettinger til P ringer eller lignende
 
Jeg må sjekke i morgen når jeg drar ut dit. Har for meg at DET føltes tungvint når jeg tenkte i de banene før. Men det høres jo enkelt ut det du sier......:)

MvH
 
  • Liker
Nordjohan
  • Laddar…


Lettere å forstå problemet mitt om jeg legger inn et bilde kanskje.

Vannet går altså inn, når det blir høyvann, under sjøboden og vinterstid løfter det opp det løse gulvet.

Hadde det vært betong der kommer jo ikke vannet inn, hvilket det gjør om det er en betongkiste der. Eller / og om man påler.


MvH

J
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.