Jeg holder på å renovere et hus bygd i 1940. I dag har det stående panel med regel festet i armert puss og litt isolasjon mellom pussen og panelet. Bak den armerte pussen kommer stående trestendere og på innsiden tretex og tapet.
Planen er at vi skal bytte til liggende panel, etterisolere med fasadeskive (lekt utenpå isolasjonen som luftesjikt naturligvis) og en vindsperre på den armerte pussen. Så på innsiden der de stående stenderne står setter jeg en aldringsbestandig folie, liggende regel for eltilførsel og deretter osb og gipsplate.
Synes dere at jeg er på rett vei?
En snekker sa at jeg kunne sette vindsperre på innsiden i stedet for aldringsbestandig folie? Hva tror dere om det? Fordeler og ulemper?
Hvor tykk etterisolasjon ville dere lagt på ytterveggen?
Er det bedre med en vestlandspanel enn en fasadeskive? Fordeler og ulemper?
Jeg holder på å renovere et hus bygd 1940. I dag har det stående panel med regel festet i revertert puss og litt isolasjon mellom pussen og panelet. Bak den reverterte pussen kommer stående trestendere, og på innsiden tretex og tapet.
Planen er at vi skal bytte til liggende panel, etterisolere fasadeplate (lekt utenpå isolasjonen som luftspalte selvsagt) og en vindsperre på den reverterte pussen. Deretter på innsiden der de stående stenderne står setter jeg en aldringsbestandig folie, liggende stender for elektrisk opplegg og deretter osb og gipsplate.
Mener dere at jeg er rett på det?
En snekker sa at jeg kunne sette vindsperre på innsiden i stedet for aldringsbestandig folie? Hva tror dere om det? For og mot?
Hvor tykk etterisolasjon ville dere lagt på ytterveggen?
Er det bedre med en vestkystplate enn en fasadeplate? For og mot?
Takk på forhånd!
mvh Thomas
[bilde] [bilde] [bilde]
Hva slags isolasjon har du i veggene? Spon, mineralull, tretexplater?
Plast fyller ingen god funksjon hvis denne ikke overlapper med evt diffusjonssperre i innertak og dermed skaper et helt tett skall. Et alternativ er da i stedet dampbrems. En tommelfingerregel er at duken på utsiden skal være 5x mer gjennomtrengelig enn duken på innsiden.
Noe som bør vurderes er også hvor duggpunktet i den nye veggen havner. Der er regelen at diffusjonssperren/dampbremsen får havne som lengst 1/3 inn i veggkonstruksjonen for å sikre at ikke eventuell fukt kondenserer på innsiden av plasten. Men problemer kan oppstå likevel hvis det eksisterende isolasjonsmaterialet i ytterveggen har en dårlig isolasjonsevne i forhold til det nye. Det finnes dessuten visse systemer av fasadeplater hvor platene i seg selv er tette og korrekt montert skaper et vindtett skall der utsiden ikke trenger å kles med duk.
Hva slags isolasjon har du i veggene? Sagflis, mineralull, treetex-plater?
I dag er det treetex direkte på treveggen. Men spørsmålet er om man skal ha dampsperre/aldringsbestandig folie eller vindsperre (samme som på utsiden) på innsiden av treveggen??
I dag er det treetex direkte på trefjølen. Men spørsmålet er om man skal ha dampbrems/aldringsbestandig folie eller vindsperre (samme som på utsiden) på innsiden av trefjølen??
Hva har du i taket mot vinden? Om du ikke har plast der ville jeg ikke montert plast på veggene.
Om man ikke kan sikre at det blir helt tett bør plast utelukkes imo. Spesielt i en trekonstruksjon da plasten på grunn av sin tetthet da skaper større fukttrykk der plasten ikke eksisterer. En dampbrems skaper en mye mer tilgivende konstruksjon om man ikke kan garantere fullgod tetthet.
Mot taket er det i dag tree -tex og så tretak og løs cellplast på loftet som skal bort og legge løsull i stedet.. men tanken er at man legger også dampbrems/aldringsbestandig folie i taket også.
Vi blåser nemlig hele huset, både ute og innside! Det eneste som kommer til å være igjen er akkurat treveggen og den reveterte pussen på utsiden. Taket tenker jeg jo da tretaket, folie, regel for el-trekking og så gipstak. Er man feil på det da??
Mot taket er det i dag tree-tex og så tretak og løs cellplast på loftet som skal bort og legge løsull i stedet.. men tanken er at man legger også dampbrems/aldringsbestandig folie i taket også.
Vi blåser nemlig hele huset, både ut og innside! Det eneste som kommer til å være igjen er bare treveggen og den 'reveterade' pussen på utsiden. Taket tenker jeg jo da tretaket, folie, regel for elektrisk føring og deretter gipsloft. Er jeg feil på det da??
Spennende, jeg har for 2 år siden gjennomført en lignende totalrenovering i vårt hus bygget i -43, et klassisk "egnahems" hus. I mitt tilfelle rev jeg alt og beholdt kun takstolene og rupanelet på taket samt åpnet ytterveggstammen helt ut til baksiden av ytterveggspanelet (skal tillegges at i mitt tilfelle var en tilleggsisolering med vestkystplate og ny ytterpanel allerede gjort i -76 da en tilbygg ble oppført).
I taket vil jeg anbefale en variabel dampbrems og celluloseisolasjon da den største fordampningen skjer oppover samt at cellulose isolerer bedre og har evnen til å ta opp fuktighet i viss grad, noe som bedre beskytter hus med trekonstruksjon.
Et tips kan være å også bruke cellulose som isolasjonsvalg i installasjonssonen, da produktene på markedet i dag overgår mineralull rundt 4x i isolasjonsverdi ifølge enkelte produsenter. Å tenke på er imidlertid som nevnt ovenfor hvor du eventuelt plasserer ditt duggpunkt.
Og nei, jeg jobber ikke for noen produsent av celluloseisolasjon, men jeg er helfrelst på konseptet om at man bør bygge som man gjorde rundt 40-tallet og ikke blande inn plast, mineralull, cellplast etc i eldre trehus.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.