Hei
Legger nytt gulv i nybygging og siste skjøten/biten ble dessverre en smal remse på 10 cm. Hvordan bør/kan jeg håndtere dette. Det skal også bygges ut 45 regel på veggen senere.

Alt 1: kapp gulvsponplater 10 cm og fest i siste fullbredde plate.

Alt 2: kapp siste platen rett og legg en tilpasningsbit av type 22x95 (plankebit) siste biten.

Alt 3: la det være og dekk over isolasjonen med for eksempel en liten bit tråddbotnplate, da veggen bygger ut 45, så "hullet blir maks 5 cm og parkettgulv og list dekker uansett Bilde som viser en sponplate med en etikett og fotavtrykk på overflaten, omringet av konstruksjonsmaterialer og verktøy. Sponplate på gulv med etikett, omgitt av trestruktur og isolasjon i byggeplassmiljø.

Alt 4: annen løsning
 
Lime på remsen av gulvspon på den hele platen før du skruer siste hele platen.
 
N NiBaBaD skrev:
Hei
Legger nytt gulv i nybygg og den siste skjøten/biten ble dessverre en smal remse på 10 cm. Hvordan bør/kan jeg håndtere dette. Det skal også bygges ut 45 regel på veggen senere.

Alt 1: kapp gulvsponplater 10cm og fest i siste fullbredde plate.

Alt 2: kapp siste platen rett og legg en passbit av typen 22x95 (bordbit) siste biten.

Alt 3: la være og dekk over isolasjon med en liten bit trossbunnplate, da veggen bygger ut 45, så "hullet blir maks 5cm og parkettgulv og list dekker uansett[bilde] [bilde]

Alt 4: annen løsning
Jeg ville nok kortlet ekstra under hver og lagt den smale biten som er igjen. Det vil ikke være noen risiko for svikt da, samtidig som du får spon på hele gulvet.
Avhengig av hvilket gulv det er, er det kanskje til og med unødvendig å kortle ekstra.
 
P Per Ingemansson skrev:
Jeg hadde nok kortlet ekstra under hver og lagt den smale biten som er igjen. Kommer jo ikke til å være noen risiko for å få svikt da, samtidig som du får spon på hele gulvet.
Avhengig av hvilket gulv så er det kanskje til og med unødvendig å kortle ekstra.
Hvorfor kortle? Tenker om man limer den før montering, så blir det en enhet.

Uansett hvordan jeg gjør, vil jeg få en glipe mot bef regel da det kreves plass for at "nosen" skal skyves inn. Men så kommer jo 45 regelen og dekker det.
 
Du skal ha kortlinger under alle kanter på platen. Så noen kortlinger bør du ha.
 
  • Liker
Tjrex og 1 annen
  • Laddar…
N NiBaBaD skrev:
Hvorfor kortla? Tenker om man limer den før montering, så blir det en enhet.

Uansett hvordan jeg gjør det, får jeg en glippe mot eksisterende regel da det kreves plass for at "nosen" skal skyves inn. Men så kommer jo 45-regelen og dekker det.
Tenker om et tungt skap skal stå inntil veggen. Da er det risiko for at bena forårsaker nedbøy av parketten da en smal remse av sponplate ikke er så holdbar.
Når det gjelder glippen, limer du enten før som noen andre skrev. Alternativt så trykker du den på plass med en brekkstang. 10mm ytterst er vel rimelig å ha.
 
P Per Ingemansson skrev:
Tenker om et tungt skap skal stå inntil veggen. Da er det risiko for at beina forårsaker nedbøyning av parketten da en smal remse sponplate ikke er så holdbar.
Angående glippe så limer du enten før som noen annen skrev. Alternativt så presser du den på plass med en brekkstang. 10mm lengst ut er vel rimelig å ha.
Ok, da er jeg med. Tenkte litt på at det trengtes å forsterkes pga skjøten. Ja, det vil bli felt inn 70x45 nær veggens slutt.

Litt synd bare at man må skjære i 4 gulvplater for å få ut disse 10 cm bitene.
 
N NiBaBaD skrev:
Ok nå er jeg med. Trodde litt at det måtte kottles på grunn av skjøten. Ja, det vil bli felt inn 70x45 nær veggens slutt.

Litt synd bare at man må skjære i 4 gulvplater for å få ut disse 10 cm bitene
Hadde du sentrert leggingen hadde du klart deg uten noen remser.....:D
 
  • Liker
Joak
  • Laddar…
LoweW
H hempularen skrev:
Du skal ha kortlingar under alle kanter på platen. Så noen kortling bør du ha.
Er ikke i prinsippet alle spontede 22mm gulvsponplater OK å legge løpende? På side 18 av "Gulvhåndboken" som kommer fra produsenten av TS gulvsponplate ser man at de legger det løpende.
 
K Kane skrev:
Hadde du sentrert leggingen hadde du klart deg uten noen remser.....:D
Sant, hadde jeg målt så kunne man jo kuttet første raden og fått mer homogene skjøter ved veggene. Men antallet plater hadde blitt det samme.
 
Skulle du ikke ha 45 reglar på sidene? Da hadde det vært nok å sentrere det du har lagt uten kapping. Så skal det være støtte rundt omkring for platene.
 
J Joak skrev:
Skulle du ikke ha 45 stendere på sidene? Da hadde det vært nok å sentrere det du har lagt uten kapping. Så skal det være støtte rundt om for platene.
Ja, det skal være 45 stendere på veggene, så man kunne jo sette en stående 45x70 som bildet viser, så kommer det jo OSB + Gips. Kotler man 28/45*70 mot siste sponplaten så blir det jo ""tett". Ville det fungert.

Byggmaterial inkludert stående 45x70 regel mot endeplate, med OSB- og gipspanel, samt boks med skruer ved siden av.

Føles jo litt B å kappe 4 sponplater 10 cm bare for å...
 
Ja, det gjør det absolutt. Sørg for at isolasjonen ligger mot syllen, slik at det ikke blir trekk under den og inn under sponplaten. Ser ut som det glipper litt på bildet.
 
For å få det sterkt og raskt jobb, tar du 28X 95 glespanel, sager til biter som får plass mellom gulvbjelkene, trer dem ned under så halve glesen er under platen, det er plass til å dra den opp med 2 tvinger. Skru den fast med 5 sponsskruer og legg deretter den lille biten og kanskje litt lim og 5 skruer. Det blir sterkt nok til at du kan sette en bil på.
 
Det er jo bare å legge dit 10cm biten akkurat som alle andre plater. Du skal ha 45mm regel, så 11 osb og 12 gips, så en sokkel på 12mm antar jeg? Da er du oppe i 80mm. Føles ikke sannsynlig at du skulle belaste de siste 20mm av biten så mye at det svikter. Det der holder alle dager i uken (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.