7.410 lest ·
6 svar
7k lest
6 svar
"Silikon" for å montere glass i kakkelovn?
Snart blir det kaldt og da vil man fyre 
Har en marieberg "Karl" der en av rutene har sprukket etter litt uheldig voldspåvirkning.
Nå viser det seg at vår kakkelovn ikke er standard når det gjelder hvordan glasset er festet i støpejernet. På vår ovn er de limt med et gjennomsiktig silikonlignende middel som skal tåle den høye varmen i ovnen.
Det kan ikke være varmesilikon for det tåler vel bare 300 grader?
Noen tips om hvor jeg kan finne dette middelet - for kakkelfirmaene i Uppsala vet ikke hva jeg skal ha.
De "andre" kakkelovnene har glasset montert med en myk list og et skrudd blekk - men jeg har ingen steder å skru et blekk/list i min ovn.
Har en marieberg "Karl" der en av rutene har sprukket etter litt uheldig voldspåvirkning.
Nå viser det seg at vår kakkelovn ikke er standard når det gjelder hvordan glasset er festet i støpejernet. På vår ovn er de limt med et gjennomsiktig silikonlignende middel som skal tåle den høye varmen i ovnen.
Det kan ikke være varmesilikon for det tåler vel bare 300 grader?
Noen tips om hvor jeg kan finne dette middelet - for kakkelfirmaene i Uppsala vet ikke hva jeg skal ha.
De "andre" kakkelovnene har glasset montert med en myk list og et skrudd blekk - men jeg har ingen steder å skru et blekk/list i min ovn.
Ring til produsenten!
http://www.mariebergs.com/
http://www.mariebergs.com/
Takk for deres svar.
Har snakket med marieberg, men de har ikke et slikt middel og de kjenner ikke til løsningen vi har (selv om marieberg gjorde installasjonen i 2002). Saken er vel at det opprinnelige selskapet har gått konkurs og så startet opp igjen. De skal ha ca 2000kr for å komme til oss og se - uten garantier for at de kan fikse glasset. Ca 12+12km reisevei...litt dyrt for litt glass syntes jeg.
Casco-middelet kunne kanskje fungert, men det er svart (lett å søle på glasset) og det står ikke at det fester på glass, men kanskje?
Skal sjekke den der varmebestandige tetningsmassen også.
Har snakket med marieberg, men de har ikke et slikt middel og de kjenner ikke til løsningen vi har (selv om marieberg gjorde installasjonen i 2002). Saken er vel at det opprinnelige selskapet har gått konkurs og så startet opp igjen. De skal ha ca 2000kr for å komme til oss og se - uten garantier for at de kan fikse glasset. Ca 12+12km reisevei...litt dyrt for litt glass syntes jeg.
Casco-middelet kunne kanskje fungert, men det er svart (lett å søle på glasset) og det står ikke at det fester på glass, men kanskje?
Skal sjekke den der varmebestandige tetningsmassen også.
Kan fraråde å teste casco 4077. Sika har et lignende produkt som heter firestop. Og det er veldig vanskelig å få det pent. Jobber med fugemasser i flere år nå og har testet begge produktene flere ganger. Men da som skjult fuge. De fleste såkalte brannfugemasser skal jo bare holde en viss tid. Alle fugemasser brenner opp etter en stund. Jeg ville satset på å ta luka til et mekanisk verksted og få sveiset på en plate eller lignende. For å deretter kunne feste glasset med skruer.
FYI. Jeg droppet det silikonlignende og kjøpte i stedet glassfiberpakning 87-473 på biltema for varmeglass der det fulgte med en lim som tålte varme. Se det ble en limkant rundt glasset - presset det på plass og "strammet" det fast med listen og vha noen skiver.
Se tettet jeg litt mer med pannutetning som jeg hadde hjemme.
Det sitter fortsatt etter ca 10 fyringer så det ser ut til å fungere så langt.
Se tettet jeg litt mer med pannutetning som jeg hadde hjemme.
Det sitter fortsatt etter ca 10 fyringer så det ser ut til å fungere så langt.
Sist redigert:
Klikk her for å svare