Jeg holder på å montere en rett ståltrapp som skal sitte langsmed en gavl på en garasje for å nå loftet.
Jeg bygger en plattform som trappen skal festes i øverst. Der nede støper jeg et skikkelig fundament i betong som trappen festes i. Plattformen skal hvile på 4 stk 95x95 trestolper med søyler.
Selve ståltrappen er ganske tung, ca 4-500 kg.
Vil plattform/stolper bli utsatt for sidekrefter?
Min gjetning er at plattformen blir utsatt for krefter skrått nedover, noe som altså innebærer både krefter i sidelengs retning og rett ned. Kreftene i sidelengs retning må jeg i så fall motvirke ved å for eksempel feste en indre stolpe i garasjen og en ytre stolpe får en skråstøtte mot garasjen. Eller tenker jeg feil?
Jeg bygger en plattform som trappen skal festes i øverst. Der nede støper jeg et skikkelig fundament i betong som trappen festes i. Plattformen skal hvile på 4 stk 95x95 trestolper med søyler.
Selve ståltrappen er ganske tung, ca 4-500 kg.
Vil plattform/stolper bli utsatt for sidekrefter?
Min gjetning er at plattformen blir utsatt for krefter skrått nedover, noe som altså innebærer både krefter i sidelengs retning og rett ned. Kreftene i sidelengs retning må jeg i så fall motvirke ved å for eksempel feste en indre stolpe i garasjen og en ytre stolpe får en skråstøtte mot garasjen. Eller tenker jeg feil?
Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du kan integrere to av stolpene med trappen og fundamentet, trenger du ikke bekymre deg for sidekrefter.
Takk for svar! Jeg var inne litt på det fra starten, at det ikke burde bli noen sidekrefter men nå blir jeg likevel usikker. Ja, trappen skal forankres godt i plattformen som i sin tur er godt forankret i stolpene. Og som sagt, trappen skal også være godt skrudd fast i betongfundamentet nederst.J justusandersson skrev:
Har du mulighet til å forklare hvorfor det ikke blir noen sidekrefter, men bare krefter rett ned i stolpene med denne konstruksjonen? Ikke fordi jeg tviler på deg, men bare fordi jeg vil forstå. Jeg fant et bilde som jeg legger ved som støtter din påstand, konstruksjonen på bildet ser ikke ut til å håndtere noen sidekrefter.

Klikk her for å svare