Hei! Dagens utfordring: To 19mm MDF-plater, litt over to meter lange, skal festes sammen langs langsidene i 45 graders vinkel, slik at de holder godt sammen.
Men hvordan?
Helst vil jeg ikke frese/false noen av langsidene. Siden de er så lange, blir det vanskelig å få det jevnt.
Har lett etter byggbeslag med 45 graders vinkel, men det finnes ikke...
Noen forslag?
(Det skal bli et spiskammer i et hjørne på kjøkkenet.)
Men hvordan?
Helst vil jeg ikke frese/false noen av langsidene. Siden de er så lange, blir det vanskelig å få det jevnt.
Har lett etter byggbeslag med 45 graders vinkel, men det finnes ikke...
Noen forslag?
(Det skal bli et spiskammer i et hjørne på kjøkkenet.)
Et snitt på 22.5 etterfulgt av et antall mindre Domino brikker og lim løser problemet galant. En Festool Domino kan leies eller kanskje til og med lånes hvis man ikke har en selv. En kexmaskin/lamellfres kunne dessuten gjøre jobben med samme prinsipp.
Ikke selv prøvd Meec Lamellfres fra Jula, men i prinsippet skal den kunne brukes til dette uten problemer. Kan lette med å kappe til et par vinkler av restmateriale i 45 grader og bruke som limstøtte.
Ikke selv prøvd Meec Lamellfres fra Jula, men i prinsippet skal den kunne brukes til dette uten problemer. Kan lette med å kappe til et par vinkler av restmateriale i 45 grader og bruke som limstøtte.
Takk for svar, men ta det nå sakte og husk at jeg er en gammel amatør. Dominobrikker? For meg er det sånne man stiller på høykant og så dytter over ende. Kjeks-maskin, er ikke det noe man har på bakeriet?slacker skrev:Et snitt på 22.5 etterfulgt av et antall mindre Domino-brikker og lim løser problemet galant. En Festool Domino kan leies eller kanskje til og med lånes hvis man ikke har en selv. En kjeks-maskin/lamellfres kunne dessuten gjøre jobben med samme prinsipp.
Har ikke selv prøvd Meec Lamellfres fra Jula men i prinsippet så skal den kunne brukes til dette uten problemer. Kan forenkles ved å kappe til et par vinkler av restmateriale i 45 grader og bruke som limstøtte.
Fortell gjerne mer til meg som ikke kjenner til noen av delene...
Slackers løsning burde fungere utmerket men om du ikke har en sag for det lange snittet eller Domino/kexmaskin så er det jo vanskelig.
Hvordan skal det se ut på innsiden?
To reglar, en kløvd til trekantet form (finnes på byggemarkedet vet ikke hva den benevnes) og en vanlig blir limt sammen 45 grader. Om du fester den på innsiden av MDFn så er du i mål.
Hvordan skal det se ut på innsiden?
To reglar, en kløvd til trekantet form (finnes på byggemarkedet vet ikke hva den benevnes) og en vanlig blir limt sammen 45 grader. Om du fester den på innsiden av MDFn så er du i mål.
- Forresten, hvor dum jeg er, fugen blir jo ikke 45 grader men 135 grader. Forstås.
Sist redigert:
lim og treplugg?
Javisst 17! SÅ gjør man jo, nå er jeg med på hvordan du mener (morgentrøtt...) Det burde absolutt gå med noe sånt her:vanpire skrev:
https://www.byggmax.se/virke/reglar/50x50-trekantsregel-p08191050
Takk for tipset!
Hei hei!M Malinto skrev:
Brukte trekantregel mellom stående 45x45-regler:

(Her er på innsiden bak døren, der jeg ikke har brydd meg om å finslipe. Skulle også sittet noen list langs med regelen til høyre men men.)
Her syns det kanskje litt bedre:
Klikk her for å svare