Hei! Dagens utfordring: To 19mm MDF-plater, litt over to meter lange, skal festes sammen langs langsidene i 45 graders vinkel, slik at de holder godt sammen.
Men hvordan?
Helst vil jeg ikke frese/false noen av langsidene. Siden de er så lange, blir det vanskelig å få det jevnt.
Har lett etter byggbeslag med 45 graders vinkel, men det finnes ikke...
Noen forslag?
(Det skal bli et spiskammer i et hjørne på kjøkkenet.)
 
Et snitt på 22.5 etterfulgt av et antall mindre Domino brikker og lim løser problemet galant. En Festool Domino kan leies eller kanskje til og med lånes hvis man ikke har en selv. En kexmaskin/lamellfres kunne dessuten gjøre jobben med samme prinsipp.

Ikke selv prøvd Meec Lamellfres fra Jula, men i prinsippet skal den kunne brukes til dette uten problemer. Kan lette med å kappe til et par vinkler av restmateriale i 45 grader og bruke som limstøtte.
 
  • Liker
Wessel
  • Laddar…
slacker skrev:
Et snitt på 22.5 etterfulgt av et antall mindre Domino-brikker og lim løser problemet galant. En Festool Domino kan leies eller kanskje til og med lånes hvis man ikke har en selv. En kjeks-maskin/lamellfres kunne dessuten gjøre jobben med samme prinsipp.

Har ikke selv prøvd Meec Lamellfres fra Jula men i prinsippet så skal den kunne brukes til dette uten problemer. Kan forenkles ved å kappe til et par vinkler av restmateriale i 45 grader og bruke som limstøtte.
Takk for svar, men ta det nå sakte og husk at jeg er en gammel amatør. Dominobrikker? For meg er det sånne man stiller på høykant og så dytter over ende. Kjeks-maskin, er ikke det noe man har på bakeriet?

Fortell gjerne mer til meg som ikke kjenner til noen av delene...
 
  • Liker
Malinto og 1 annen
  • Laddar…
Slackers løsning burde fungere utmerket men om du ikke har en sag for det lange snittet eller Domino/kexmaskin så er det jo vanskelig.
Hvordan skal det se ut på innsiden?
To reglar, en kløvd til trekantet form (finnes på byggemarkedet vet ikke hva den benevnes) og en vanlig blir limt sammen 45 grader. Om du fester den på innsiden av MDFn så er du i mål.
 
  • Liker
ricebridge
  • Laddar…
- Forresten, hvor dum jeg er, fugen blir jo ikke 45 grader men 135 grader. Forstås.
 
Sist redigert:
lim og treplugg?
 
vanpire skrev:
To lekter, en kløvd til trekantform (finnes på byggmarkedet vet ikke hva den kalles) og en vanlig blir limt sammen 45 grader. Hvis du fester den på innsiden av MDFen så er du i mål.
Javisst 17! SÅ gjør man jo, nå er jeg med på hvordan du mener (morgentrøtt...) Det burde absolutt gå med noe sånt her:
https://www.byggmax.se/virke/reglar/50x50-trekantsregel-p08191050
Takk for tipset!
 
Hei, Ricebridge! Vi har nøyaktig samme problem nå når vi skal bygge vårt hjørneskafferi av MDF. :thinking: Hvordan løste du problemet? :)
 
M Malinto skrev:
Hei, Ricebridge! Vi har nøyaktig samme problem nå når vi skal bygge vårt hjørneskafferi av MDF. :thinking: Hvordan løste du problemet? :)
Hei hei!
Brukte trekantregel mellom stående 45x45-regler:
Innendørs bilde av trekantsregel montert mellom vertikale 45x45-regler, synlig ved uferdig dørkarm, uten liste på høyre side, detaljer av gulv og hengsel.
(Her er på innsiden bak døren, der jeg ikke har brydd meg om å finslipe. Skulle også sittet noen list langs med regelen til høyre men men.)
Her syns det kanskje litt bedre:
 
Takk, snille deg, for hjelpen! Da vet vi.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.