Hei. Har tenkt å sette panel på mitt mursteinhus.
Hvordan går man frem, noe spesielt man må tenke på, for eksempel en luftspalte eller lignende?
Hvordan gjør man rundt vinduene?
Mvh

vil du ha panel så er det nok bedre å fjerne teglet først.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Ok, hvorfor?😐

man slipper jo bygge utover så veldig mye og man kan ordne med isolasjon på en bedre måte uten mellomkonstruksjoner som blir rare. Da kan man jo isolere litt ekstra og likevel ha vinduer og sånt på gamle steder.

Eller hadde du tenkt å panele direkte på teglet?

harry73
Stefan1972 skrev:
vil du ha panel så er det nok bedre å fjerne teglet først.
Veldig dumt forslag:thumbdown:
Fremfor alt siden du ikke vet hvordan TS sitt hus ser ut. Hvem sier at teglet ikke er den bærende konstruksjonen?

harry73 skrev:
Veldig dumt forslag:thumbdown:
Fremfor alt fordi du ikke vet hvordan TS sitt hus ser ut. Hvem sier at teglstenen ikke er den bærende konstruksjonen?
Ja, det får du vel synes, men ts har jo ikke skrevet så mye fakta, og det er et fritt forum, og det står hver og en fritt å ta del i den informasjonen som anses anvendelig.

Jeg er enig med Stefan her. Om man vil bytte fasademateriale til panel, bør teglet fjernes først.

Men jeg må også spørre hvorfor du vil bytte til panel?
Tegl er jo vedlikeholdsfritt, og fasaden din vil se like fin ut som i dag om 100 år, selv uten at du trenger å løfte en finger. Panel derimot må vedlikeholdes med 10-15 års mellomrom for ikke å se ut som skit og til slutt bli ødelagt.

er det slik at tegl har sprukket etc er det en god grunn til å fjerne og er det tømmerkonstruksjon under finnes det mye spiker ��

Tar du bort tegel, må du bygge på veggen minst like mye som teglens tykkelse + luftspalten, ellers vil det se rart ut ved sokkelen. Teglet går vel mer eller mindre i plan med sokkelen?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.