Medlem
· Östergötland
· 85 innlegg
Hei. Har tenkt å sette panel på mitt mursteinhus.
Hvordan går man frem, noe spesielt man må tenke på, for eksempel en luftspalte eller lignende?
Hvordan gjør man rundt vinduene?
Mvh
Hvordan går man frem, noe spesielt man må tenke på, for eksempel en luftspalte eller lignende?
Hvordan gjør man rundt vinduene?
Mvh
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 innlegg
vil du ha panel så er det nok bedre å fjerne teglet først.
Medlem
· Östergötland
· 85 innlegg
Ok, hvorfor?😐
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 innlegg
man slipper jo bygge utover så veldig mye og man kan ordne med isolasjon på en bedre måte uten mellomkonstruksjoner som blir rare. Da kan man jo isolere litt ekstra og likevel ha vinduer og sånt på gamle steder.
Eller hadde du tenkt å panele direkte på teglet?
Eller hadde du tenkt å panele direkte på teglet?
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 innlegg
Ja, det får du vel synes, men ts har jo ikke skrevet så mye fakta, og det er et fritt forum, og det står hver og en fritt å ta del i den informasjonen som anses anvendelig.harry73 skrev:
Jeg er enig med Stefan her. Om man vil bytte fasademateriale til panel, bør teglet fjernes først.
Men jeg må også spørre hvorfor du vil bytte til panel?
Tegl er jo vedlikeholdsfritt, og fasaden din vil se like fin ut som i dag om 100 år, selv uten at du trenger å løfte en finger. Panel derimot må vedlikeholdes med 10-15 års mellomrom for ikke å se ut som skit og til slutt bli ødelagt.
Men jeg må også spørre hvorfor du vil bytte til panel?
Tegl er jo vedlikeholdsfritt, og fasaden din vil se like fin ut som i dag om 100 år, selv uten at du trenger å løfte en finger. Panel derimot må vedlikeholdes med 10-15 års mellomrom for ikke å se ut som skit og til slutt bli ødelagt.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Tar du bort tegel, må du bygge på veggen minst like mye som teglens tykkelse + luftspalten, ellers vil det se rart ut ved sokkelen. Teglet går vel mer eller mindre i plan med sokkelen?
Klikk her for å svare