Hei alle sammen!
Holder på med å tenke ut hvordan jeg skal sette opp veggskap for å få en hyggelig tv-benk.
Spørsmålet er, hvor mye tåler veggen min?
Forutsetninger:
* To stykker IKEA veggskap med laminert treplate over der TV-en skal stå
* Veggen er sammensatt av osb+gips
* TV-en veier 30 kg

Hva trenger jeg å tenke på? Tips om skrutype?

/C.

Jeg ville nok ha trukket inn noen franskeskruer inn i bjelkene i veggen. Dels en lang planke under hele veggskapet, typ en 45/70 bjelke som slutter 10-20 cm før siden på skapet. Og dels en slik skrue inne i skapene, kanskje med noen vinkelbeslag så man fester i selve skapsidene og ikke i den tynne baksiden.

- M

Skulle ikke anbefale den konstruksjonen uten samtidig å sette støtteben under. Materialet i skapstammene tåler ikke noen større belastninger, og hvis noen skulle sette seg på den, er risikoen ganske stor for at det går til h----te.

Kanskje ikke den der cleane svevende looken som du vil ha, men man må jo ikke sette bein overalt, det holder godt med kanskje ett under hvert annet skap.

Alternativt, muligens kan det være å sette et par skikkelig fete vinkeljern (minst 15 cm) i hvert skap, men det ser jo ikke så morsomt ut det heller kanskje.

(Har for øvrig selv bygget to stykker lignende benker og sett hva disse utsettes for i snart 6 år, og kan si at ingen av disse hadde klart seg uten støtte)

Nå har ingen satt seg på våre skap ennå (pepper, pepper, ta i tre) så de har klart seg uskadd.

Men om det er risiko for at noen setter seg på dem (og du ikke vil ha støttebein) så kanskje følgende løsning fungerer.

Du setter regelen under skapet som vanlig, dessuten har du vinkelbeslag i skapene festet i reglene i veggen med franskeskruer. I ytterkantene av skapene fester du vinkelbeslagene i "taket" på skapet og fester gjennom disse skap i limtreplaten (krever jo dog at den er litt grovere). Og der de 2 skapene møter hverandre så forsterker du med vanlig treverk og borer så hull igjennom og setter en bolt igjennom skapene, treplatene og vinkelbeslagene.

Burde holde for barna som klatrer opp på benken...

- M

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.