13.609 lest ·
24 svar
14k lest
24 svar
Sette opp takpanel
Spikerpistolen fungerer bra, men foreløpig er det ikke jeg som står for spikringen. Panelet som er oppe nå er bare i første etasje, og der skal vi ikke gjøre noe selv.KarlXII skrev:
Jeg satte opp brystpanel i min gang for 18 måneder siden. Den fikk "...ligge innendørs i ca 2 uker for å akklimatisere seg. Da har den krympet ferdig." som bygghandleren sa. Visst, jeg satte opp den, malte, og se, etter ca 2 uker til hadde jeg hvite striper langs panelen. Ikke bare en millimeter, men 5-6 mm enkelte steder.
Stol på MEG. 8)
Stol på MEG. 8)
Enig i at man bør male før man setter opp panelen. Man slipper som sagt sprekkene når treet tørker, og det er også en fordel å kunne male uten å måtte ha hendene over hodet.
Deretter synes jeg det kommer an på hvilken maling man bruker. Skal man hvitlakkere taket, er det uansett så mye "liv" i taket at sprekkene ikke merkes like mye som om man lakkere med en dekkende maling.
Vårt tak i gangen malte jeg med dekkende maling. Først grunning, deretter et første strøk før jeg satte det opp. Til slutt fikk taket en ferdigstrøk. Totalt tre malingstrøk altså. Taket trengte tre strøk, men det hadde ikke gått å stryke tre ganger og så sette det opp, for da hadde det ikke gått å presse sammen panelen. Deretter blir det lett litt "skader" når man setter opp panelen, som man kan skjule med et malingsstrøk.
Deretter synes jeg det kommer an på hvilken maling man bruker. Skal man hvitlakkere taket, er det uansett så mye "liv" i taket at sprekkene ikke merkes like mye som om man lakkere med en dekkende maling.
Vårt tak i gangen malte jeg med dekkende maling. Først grunning, deretter et første strøk før jeg satte det opp. Til slutt fikk taket en ferdigstrøk. Totalt tre malingstrøk altså. Taket trengte tre strøk, men det hadde ikke gått å stryke tre ganger og så sette det opp, for da hadde det ikke gått å presse sammen panelen. Deretter blir det lett litt "skader" når man setter opp panelen, som man kan skjule med et malingsstrøk.
Om man skal lasere før man setter opp panelet er det vel bare å slabbe på. Hvorfor skal det tørkes?
Når man laserer tilfører man vel også fukt til treet. Er det ikke bedre å lasere så fort som mulig og deretter la det tørke?
Når man laserer tilfører man vel også fukt til treet. Er det ikke bedre å lasere så fort som mulig og deretter la det tørke?
Klikk her for å svare