Hei!

Jeg hadde tenkt å henge opp et større speil på veggen. Men veggen er av lettbetong og er omtrent 8 cm bred.

Jeg er usikker på hvor tungt speilet er, men anslår 8-13 kg, det henges opp med en line på baksiden.

Mitt spørsmål er om dere tror at veggen klarer den vekten med en enkel skrue + plugg?

Setter pris på svar, takk!

Jaja men sannelig! Med riktig skrue/plugg/krok fikser du det lett. Vil du øke marginen enda mer setter du to kroker med 10 cm avstand ved siden av hverandre og surrer linen rundt begge. Vips har du halvert belastningen på hver krok.

takk så mye for svar! Går det bra med hvilken plugg som helst eller trenger man en spesifikk for lettbetong?

T
Det pleier å gå bra med vanlig plastplugg - så lenge du borer med riktig dimensjon på boret for pluggen, og at skruen er riktig for pluggen. Både diameter og lengde.

Det er ikke så mye belastningen som er problemet som at skruen skal sitte fast og ikke falle ut. Litt avhengig av type lettbetong kan du trenge forskjellige ting. Vanlig universalplugg fungerer ofte (men pass på å bore et så lite hull du bare kan).

Mine lettbetongvegger som pulveriseres bare du ser på dem bruker jeg utelukkende denne typen plugg i. https://www.fast-fastening.com/fast/IboxServlet?p=IXK003&LVL3=324311 Med dem borer du et betydelig mye mindre hull (kanskje 2-3 mm for en 6 mm-plugg) og så hamrer du den inn med en hammer.

M MeraBygg skrev:
Hei!

Jeg hadde tenkt å henge opp et større speil på veggen. Men veggen er av lettbetong og er omtrent 8 cm bred.

Jeg er usikker på hvor tungt speilet er, men anslår 8-13kg, det henges opp med en line på ryggen.

Mitt spørsmål er om dere tror at veggen tåler vekten med en enkel skrue + plugg?

Setter pris på svar, takk!
Det kan bli vanskelig å få plass med et større speil på en vegg som kun er 8 cm bred.

Mulig at du må fase av kantene noe så det får plass.

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.