Hei!

Jeg har en fundering angående om man skal rive ned furupanel (umalt) i taket, eller om man kan sette gipsplater på denne panelen i taket? Er det et big no-no, eller er det slik man pleier å gjøre i stedet for å rive ned eksisterende takpanel i taket?

Fordeler / ulemper? Takknemlig for all input jeg kan få i denne saken!

Fortsatt fin kveld!

Mvh

Det går bra gitt at panelet sitter ordentlig fast, alternativt at man skrur gipsen gjennom det og treffer stendere/takstoler/gles bak. Et gipstak veier en del, så hvis panelet bare er hengt opp i litt dykkert, kan elendigheten gi etter.

Fordelen er åpenbar, du slipper å herje med panelet, ulempen er vel hovedsakelig at du mister litt romhøyde, men en gipstykkelse er jo ikke så mye. En grunn til å rive panelet kan være å samtidig gjøre andre forbedringer, for eksempel legge inn noen belysninger bak gipsen.

• Liker
Biggie
  • Laddar…
Hvitt tak med mørke trebjelker og ventilasjonsrist.

Tretak med merker for installasjon, inne i et uferdig rom.

Et rom under renovering med gipsplater montert på taket ved siden av furuplater, stiger og verktøy vises nær et vindu.

Et rom under renovering med gipsplater i taket, utskjæringer for spotlights, et vindu, en stige og verktøy på gulvet.

Renovering av et rom med eksponerte trebjelker og gipsplater i taket, stige ved vinduet og verktøy spredt rundt.

Jeg holder også på akkurat nå :) kanskje kan være til noe hjelp, tror heller ikke det burde være et problem for deg. Vet du hva som finnes under furupanelet ditt?

Sist redigert:
Takk som fanken for svar! Furupanelet sitter som fjell.

Et oppfølgingsspørsmål, kan man ha 6mm renoveringsgips i taket? Taket er lavt som det er, og jeg ønsker så langt det går å ikke senke det enda mer. Taket er rett, uten at ha kontrollert på millimeteren. Jeg har prøvd med et par plater, ca 2 m2. Og, hva jeg kan se så fungerer det alldeles utmerket. Men, ønsker deres input i spørsmålet.

Lånt bilde på hvordan taket ser ut. Tak av furupanel i kjøkken, med overskap langs veggen og taklampe festet til panelet.

Ser heller ikke noen problemer med at du skulle bruke 6mm, de er jo litt dyrere og vanskeligere å jobbe med bare.

Bildet du lenket til er ikke ditt, men hvis du har så lavt i taket hadde jeg nok forsøkt å fjerne furupanelet, selv om det blir mer jobb, så tror jeg at sluttresultatet blir bedre, kanskje du til og med får mer takhøyde enn før!

Edit: uansett tatt multiverktøyet og saget opp et titthull (som likevel kan fikses og dekkes etterpå) for å vurdere mulighetene.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.