Jeg har en fundering angående om man skal rive ned furupanel (umalt) i taket, eller om man kan sette gipsplater på denne panelen i taket? Er det et big no-no, eller er det slik man pleier å gjøre i stedet for å rive ned eksisterende takpanel i taket?
Fordeler / ulemper? Takknemlig for all input jeg kan få i denne saken!
Det går bra gitt at panelet sitter ordentlig fast, alternativt at man skrur gipsen gjennom det og treffer stendere/takstoler/gles bak. Et gipstak veier en del, så hvis panelet bare er hengt opp i litt dykkert, kan elendigheten gi etter.
Fordelen er åpenbar, du slipper å herje med panelet, ulempen er vel hovedsakelig at du mister litt romhøyde, men en gipstykkelse er jo ikke så mye. En grunn til å rive panelet kan være å samtidig gjøre andre forbedringer, for eksempel legge inn noen belysninger bak gipsen.
Jeg holder også på akkurat nå kanskje kan være til noe hjelp, tror heller ikke det burde være et problem for deg. Vet du hva som finnes under furupanelet ditt?
Takk som fanken for svar! Furupanelet sitter som fjell.
Et oppfølgingsspørsmål, kan man ha 6mm renoveringsgips i taket? Taket er lavt som det er, og jeg ønsker så langt det går å ikke senke det enda mer. Taket er rett, uten at ha kontrollert på millimeteren. Jeg har prøvd med et par plater, ca 2 m2. Og, hva jeg kan se så fungerer det alldeles utmerket. Men, ønsker deres input i spørsmålet.
Ser heller ikke noen problemer med at du skulle bruke 6mm, de er jo litt dyrere og vanskeligere å jobbe med bare.
Bildet du lenket til er ikke ditt, men hvis du har så lavt i taket hadde jeg nok forsøkt å fjerne furupanelet, selv om det blir mer jobb, så tror jeg at sluttresultatet blir bedre, kanskje du til og med får mer takhøyde enn før!
Edit: uansett tatt multiverktøyet og saget opp et titthull (som likevel kan fikses og dekkes etterpå) for å vurdere mulighetene.
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.