Jeg skal gjøre om planløsningen i leiligheten (bygd 1936) og bl.a. flytte soverommet. Dessverre er det en vegg i det nye soverommet som er 10 cm lettbetong (alt. murstein) og som er ekstremt dårlig lydisolert. Bak denne veggen er det en hyggelig, men ganske høylytt nabo.

Vegggen må derfor lydisoleres på en eller annen måte før rommet kan bli soverom. Jeg har lest litt rundt og kommet frem til at en vegg med såkalte akustikklekter kledd med gipsplater kan gi veldig god lyddemping hvis man i tillegg etterlater et luftspalte på 5 cm mellom eksisterende og ny vegg. Se skisse nedenfor (sett ovenfra).

Som jeg ser det har jeg to problemer:

1. Hvordan i all verden skal jeg få festet de indre gipsplatene?

2. Taket i rommet er et såkalt pusset tak, dvs. puss på vassmatte. For å få noe å skru den nye veggen i må det bankes ned, og veggen må festes i bjelkelaget. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med gulvet? Det er et stabilt tregulv, men jeg gjetter at jeg må sette den nye veggen på gulvbjelkelaget for å maksimere lydisoleringen.

Takknemlig for all input!

• Skisse som viser en lydisoleringsvegg med akustikkregler, dobbelt- og enkelgips, og en 5 cm luftspalte mellom eksisterende vegg og ny konstruksjon.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.