Hei
Skal sette opp gjerde, har slått ned stolper 70 mm i diameter, 1,60 m lange og har slått dem ned 60 cm i bakken, skal feste nettet nå men hvordan gjør jeg det.
Kjøpte gjerdestifter og skal slå fast 4 stykker per stolpe.
Men når jeg hamrer fast dem så løsner jo stolpene fra bakken. Blir ustabile.
Hvordan kan jeg feste nettet i stedet for å spikre og gjøre stolpene ustabile.
Finnes det noen skruer eller annen måte å montere fast nettet.
Finnes det noe slags "stifter" jeg kan skru inn og motvirke at stolpene løsner og blir slakke i bakken?
Skal sette opp gjerde, har slått ned stolper 70 mm i diameter, 1,60 m lange og har slått dem ned 60 cm i bakken, skal feste nettet nå men hvordan gjør jeg det.
Kjøpte gjerdestifter og skal slå fast 4 stykker per stolpe.
Men når jeg hamrer fast dem så løsner jo stolpene fra bakken. Blir ustabile.
Hvordan kan jeg feste nettet i stedet for å spikre og gjøre stolpene ustabile.
Finnes det noen skruer eller annen måte å montere fast nettet.
Finnes det noe slags "stifter" jeg kan skru inn og motvirke at stolpene løsner og blir slakke i bakken?
Du skal stå bak stolpen så den har støtte mot kroppen din når du slår i klammerne. Slå med "snertne" slag så slaget kun driver klammeret litt om gangen. Bedre med flere lette slag enn få tunge slag som får stolpen til å riste.
Du helspikrer, dvs. alle trådene, i første og siste stolpen. Disse klammene dras helt inn slik at trådene låses. I de andre stolpene slår du ikke inn klammene helt da nettet skal kunne bevege seg ved temperaturforandringer. Stram nettet så hardt du kan og strekke hjørnene ordentlig.
Du helspikrer, dvs. alle trådene, i første og siste stolpen. Disse klammene dras helt inn slik at trådene låses. I de andre stolpene slår du ikke inn klammene helt da nettet skal kunne bevege seg ved temperaturforandringer. Stram nettet så hardt du kan og strekke hjørnene ordentlig.
Takk
skal slå ned 40 stolper for hånd på tirsdag og onsdag
Og da begynne å sette netting.
Takk for hjelpen
Jeg kommer tilbake og skriver her hvordan det fungerer.
skal slå ned 40 stolper for hånd på tirsdag og onsdag
Og da begynne å sette netting.
Takk for hjelpen
Jeg kommer tilbake og skriver her hvordan det fungerer.
HeiT Trelleborgbyggaren skrev:
Prøvde mellom et par stolper å sette nettingen
Hvordan strammer jeg det, drar jeg for hardt i nettingen løsner stolpene eller blir skjeve, jeg vil ikke ha et gjerdenett som henger slapt på midten?
Har 1,5 meter mellom stolpene
Noen som har forslag på hvordan jeg får nettingen stram. Noen bekjent sa sett stakittbrett oppe og nede så spikre fast nettingen på brettene så merkes det ikke om det er slapt?
Noen annen god løsning?
Er bekymret for at stolpene kommer til å løsne både av spikring og sette fast nettingen og også deretter dra det stramt i den andre retningen horisontalt?
Stolpene er slått ned ca 60 cm i bakken
Om man er to kan en holde en slegge som mothold når den andre spikrer.G-83 skrev:
Du skal stå bak stolpen så den har støtte mot din kropp når du slår i klammerne. Slå med ”snertne” slag så slaget bare driver inn klammeret litt av gangen. Heller flere nette slag enn få tunge slag som får stolpen til å riste.
Du fullspikrer, dvs alle tråder, i første og siste stolpe. Disse klammerne drives inn helt så trådene låses. I øvrige stolper slår du ikke i klammerne helt da nettet skal kunne bevege seg ved temperaturvekslinger. Stram nettet så hardt du kan og strek hjørnene ordentlig.
Takk
Skal sette store deler inne blant trær så ingen traktor kan kjøre der
Får være to tre mennesker som hjelper til med å dra nettet
Skal sette store deler inne blant trær så ingen traktor kan kjøre der
Får være to tre mennesker som hjelper til med å dra nettet
Huseier
· Småländska höglandet
· 5 622 innlegg
Hva er det du skal gjerde inn (eller ut)?
1,5 m stolpeavstand er sløsing med stolper, for sauegjerde holder det med 3 m. Stolpene skal ikke slås ned et bestemt antall desimeter i bakken for å stå stødig, de skal slås ned så langt du bare kan, til det sier stopp. (Her i Småland er det som regel når stolpeenden treffer en stein.)
1,5 m stolpeavstand er sløsing med stolper, for sauegjerde holder det med 3 m. Stolpene skal ikke slås ned et bestemt antall desimeter i bakken for å stå stødig, de skal slås ned så langt du bare kan, til det sier stopp. (Her i Småland er det som regel når stolpeenden treffer en stein.)
Det er en inngjerding av en tomtSågspånPappspikEternit skrev:
Hva er det du skal inngjerde (eller ut)?
1,5 m stolpeavstand er sløsing med stolper, til fårenett holder det med 3 m. Stolpene skal ikke slås ned et visst antall desimeter i bakken for å stå stødig, de skal slås ned så langt du bare kan, til det tar stopp. (Her i Småland er det som regel når stolpeenden treffer en stein.)
Derav 1.5 m mellom stolper
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Erstatte deler av råtne stolper og bjelker
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Finnes det stabil stolpesko for å sette gjerdeposter oppe på terrasse?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fjern stolper under tidligere jodlerbalkong, erstatte med stålbjelke?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi