Jeg skal bygge en utbygging på 30 m² med en terrasse oppe på taket med trebasert rekkverk.

Terrassen blir i form av kileformede bjelker (på grunn av takets helling) samt vanlig terrassebord 28 x 120.

Problemet er å løse innfestingen av stolper til rekkverket. I ytterkant der bjelkene er størst kan det kanskje gå å feste stolper med skruer i bjelkene (45x220). Men jo tynnere kilen blir, desto dårligere er det. Allerede når bjelken er 100 mm høy er det for dårlig.
Et gjerde/rekkverk på 110 cm høyde skal tåle en person på 80 kg som "kaster seg" mot rekkverket uten at det gir etter.

Gjerde i stål har ofte en stolpesko som skrues fast oppe på terrassebordet. Jeg søker derfor lignende stolpesko som denne:
Stolpesko i rustfritt stål med firkantet base og flere skruehull, designet for å feste rekkverk.
men for 70x70 eller 90x90-stolper.

Helst skal produsenten garantere at det holder.
Et eksempel er denne:
https://www.hornbach.se/p/markfaste-kaiserthal-71x150x100x60mm-rostfritt-stal/7128610/
der man i databladet som finnes her: https://media.hornbach.se/hb/datasheet/as.80179845.pdf
kan se hva produktet er klassifisert for. Kanskje er tilstrekkelig for mine behov?

Spontant ville jeg ønsket en større plate i bunnen med flere skruehull for å få bedre holdfasthet.

Hvordan ville dere gjort?

Liggende bjelker på tvers (muligens diagonalt) under terrassebordene som stolpeskoen skrus i med gjennomgående vangbolt.

• Liker
martinradbo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Liggende bjelker på tvers (eventuelt diagonalt) under terrassebordene som stolpeskoen skrus i med gjennomgående vognbolt.
Ja, å forsterke under er gitt og ikke noe problem for meg. Så får vi se om det blir vognbolt eller kraftige treskruer. Uansett blir det mindre å leke med jo nærmere det gamle huset jeg kommer. Det vil si at de kileformede bjelkene er beregnet til å være så lite som 30 mm høye i den tynne enden. Lengst inne kan man derimot skru stolpene i veggen, så der vil det bli helt stabilt, men en meter lenger ut vil det kanskje være 40-50 mm bjelke + terrassebord, så det skal vel mye til for at det ikke skal holde, tenker jeg...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.