Noen som kjenner til en vettig guide for hvordan man setter innertak, med spotter?

Hørte om et knep der man setter spottene i bjelkene, og det hørtes veldig smart ut.

Men uansett, så skulle jeg ville vite litt mer før jeg setter i gang. Har grunnene klare for meg, men det føles unødvendig å oppfinne hjulet igjen.

Tips mottas med takk!

Hva er det for himling (gips, gipsplater, panel)?
Hva slags spotter er det (LED, 10W, 20W, 35W, 50W halogen, 220V eller 12V)?
Hva har du i taket (isolasjon? Spon?)

Vanligvis pleier man å skru fast lekter cc30 og deretter montere himlingsmaterialet.
Uansett mener jeg at man bør montere potter for å framtidssikre, da kan man i prinsippet montere hvilke spotter som helst.

Bra spørsmål! :)

- I dag finnes det ikke noe innertak. Det er det jeg skal sette opp (var nok litt uklar, det er ikke bare spottlys som skal monteres, men et helt nytt innertak med lekter og alt). Jeg har tenkt meg 45 mm lekter og gips på det.

- Taket er betong (rekkehus bygget 1981).

- Spottene er ikke kjøpt inn ennå. Det har jo skjedd veldig mye med LED det siste året, så det blir nok det. Dimbart og "halogen-lignende" lys er det jeg vil ha.

Dvs, ingenting er bestemt, og før jeg setter i gang vil jeg vite den beste måten å bygge innertak på!

Glemte visst at det finnes betongtak også :blushing:
Ettersom det ikke er brennbart, burde det gå an å bruke hvilken som helst type spotter så lenge de ligger et stykke unna bjelkene (på grunn av varmen).

Hva er det som er så smart med å sette spottene i bjelken? Våre sitter i takplaten, noe som var veldig enkelt, bare å sage et hull med hullsagen.

Sett potter i hullene, så kan du eller noen annen velge fritt blant spottene senere, man vet ikke hvordan markedet ser ut neste gang. Det er en liten jobb i sammenhengen å sette dit pottene.

I en kjeller ville jeg nok brukt stålregler, da blir det ikke så følsomt for varmen fra spottene heller.

Hvorfor det var smart å sette dem i regelene husker jeg ikke nå. Det hørtes veldig bra ut da jeg hørte om det... Kan det være slik at man slipper å ha en avstand mot taket om man i stedet setter på regelen?
Ja som sagt, det hørtes bra ut... :)

Ellers da? Noen bra tips angående resten av selve byggingen? Regler, gips, gipsoverføring, sparkel osv... Det må jo finnes en del feller man kan gå i om man ikke tenker seg om?

Spotter er normalt laget for å settes i plater, kommer de for nærme en stender så blir det bare trøbbel med å få dem til å feste. Så dette med å sette dem i stendere er direkte dumt.

Deretter gjelder det for halogenspotter at de skal ha godkjent avstand til brennbart materiale. Ofte 50 - 100 mm til sidene, og 150 - 200 mm oppover. Oppover er jo ikke noe problem når det er betongtak, men det gjelder altså å holde dem unna ev. stendere.

Overhodet mener jeg at du skal begynne med å velge spotter, så de gir tilstrekkelig med lys, rimelig farge på lyset, kan dimmes osv.

Deretter planlegger du hvor de skal sitte, hvor ev. transformatorer eller LED driverenheter skal sitte (i mange tilfeller tillates maks 2m fra transformator til spot). Deretter kan du begynne å tenke på hvor mye du skal senke taket, hvordan det skal stendres osv.

når det gjelder rent byggteknisk så finnes det gode detaljerte instruksjoner hos gipsplatelagerne på deres nettsider. Norgips tror jeg har den mest lett tilgjengelige instruksjonen, men også Gyproc og Danogips har jeg sett på. Det finnes som sagt veldig mye å tenke på som fremgår av deres dokumenter. Jeg har for meg at Norgips pdf-fil var på 250 sider. det skal være lekter på cc30 (ifølge noen holder det med cc40, men da må man også stendre "på tvers" langs kantene).

Gipsheis forenkler arbeidet fra å være svært arbeidskrevende til å bli ganske gøy. Og å leie en gipsheis over en helg er veldig billig. Noen byggbutikker låner dem til og med ut gratis har jeg hørt. En liten detalj, du skal fase av kortsidene på platene (de sider som ikke er forsenket) med en kniv, ca 5mm. Dette for sparkelens skyld. Det er veldig mye enklere om man gjør det før oppsettingen.

Dvs når du setter i gang så les FØRST hele instruksen fra gipstilverkeren, helt fra metoder for stendering av tak til hvordan det skal males.

Men som sagt det vanskelige med et slikt prosjekt er ikke å få til et godt tak, det kan man lese seg til. Men å planlegge spottene bra.

Beklager om jeg låner tråden en smule. Hvis man skal senke taket slik at pottor får plass, hvordan gjør man da for at potten skal ligge riktig og helst tett mot gipsen? Lime fast mot gipsen før man skrur fast platen i taket?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.