Skal som så mange andre senke taket i et av rommene og sette inn spotter samt få et penere tak.

Spørsmål: Hvis taket er ganske rett i dag, skal/bør man sette 45x70-trelagre direkte i det eksisterende innertaket, og så montere gipsen på det, eller skal/bør man i stedet sette et innertak med stållagre som sitter på veggen?

Rommet det gjelder er 4,4 x 4,4 meter. Huset er bygget i tre en gang på midten av 1900-tallet.

Takk på forhånd! :)

Hvor mye vil/trenger du å senke?

Har selv gjort begge versjonene og ville i dag nesten alltid velge stålstendere foran trestendere. Enten med vanlige primær- & sekundærstendere eller med Norgips/Kauf Flex-system.

http://www.norgips.se/flex

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
H
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Skal som så mange andre senke taket i et av rommene og sette inn spotter samt få et penere tak.

Spørsmål: Hvis taket er ganske rett i dag, skal/bør man sette 45x70-tregulvbjelker direkte i det eksisterende innertaket, og deretter montere gipsen på det, eller skal/bør man i stedet sette et innertak med stålbjelker som er festet på veggen?

Rommet det gjelder er 4,4 x 4,4 meter. Huset er bygget i tre en gang på midten av 1900-tallet.

Takk på forhånd! :)
det enkleste og billigste er jo å kaste opp en LP-50 og på med litt primær og sekundær, deretter noen hullbånd for å stive de litt.

ikke gjør det vanskeligere enn det er

• Liker
andreascarlsson
  • Laddar…
Takk for svarene!

@Videonisse : Senkningen vil jeg ha så liten som mulig, men helst ikke mer enn 70 mm. (Jeg har lest at standarden er 120 mm, men jeg tenker at det knapt er noen varmeutvikling med dagens led-spottar og således burde det ikke være noen fare med 70 mm.)

@hul : Primærregel på veggene, og sekundærregel på disse, det er det du mener right?
Men "LP-50", der er jeg ikke med.
Hulbåndene fester man mot befntlig regel i taket antar jeg at du mener? Altså trengs ingen bærling?
Og når vi likevel er inne på hulbånd; Hvordan i all verden fester man disse for at det skal bli bra? Jeg har festet et innertak for mange år siden med hulbånd, men opplevde det utrolig vanskelig å få eksakt mål. Føler som at jeg gjorde noe feil. Tips tas imot med takk!

Takk igjen.

E
Jeg pleier å slå opp en 22*95 i taket på typisk cc 60-100 som man kan vekte inn med laser eller pass om det stikker av et sted. Deretter slår man på en til 22*95 i andre retningen på cc30 og skrur gipsen i denne.

Dette gir deg plass til å trekke nye rør til spotter samt plass til spottene. Bygger 56 mm samt avhengig av hvor mye taket luter.

• Liker
Videonisse og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.