10.389 lest ·
11 svar
10k lest
11 svar
sette innerdører og karm etter parkettgulvet - feil rekkefølge?
Jeg skal legge gulvvarmesløyfer og deretter parkett på min overetasje.
Jeg har ikke satt inn dørkarmene enda og heller ikke bygget skyvedøren/karmen der det skal være en skyvedør. Skal også bygge garderober.
Jeg tenkte først å legge gulvvarmesløyfene og deretter parketten, og først deretter sette inn karm og dør samt bygge garderobe.
Er det i feil rekkefølge å vente med dørkarmene, eller fungerer det?
Å bygge garderoben oppå parketten bør vel ikke være noe problem?
Jeg har ikke satt inn dørkarmene enda og heller ikke bygget skyvedøren/karmen der det skal være en skyvedør. Skal også bygge garderober.
Jeg tenkte først å legge gulvvarmesløyfene og deretter parketten, og først deretter sette inn karm og dør samt bygge garderobe.
Er det i feil rekkefølge å vente med dørkarmene, eller fungerer det?
Å bygge garderoben oppå parketten bør vel ikke være noe problem?
Medlem
· Västra Götaland
· 970 innlegg
Det har jo hendt at det oppdages etter et år at parketten sveller uakseptabelt. Da kan det jo være litt trøblete å plukke den opp uten å rive garderoben. Videre er det enklere å vite hvor man får skru hvis man ikke trenger å bekymre seg for å treffe i varmeslyngen. På den annen side kan du jo avslutte parketten der du skal ha gulvlekter og evt. terskler.
Nja, indirekte på spørsmål 2. Jeg har fjernet alle terskler hjemme og lagt gulvet i ett stykke.
Jeg har ikke savnet terskler, og det er en fantastisk helhet med en hav av parkett (91 kvm ;-) uten avbrudd. Så jeg sier JA, vent med karmer og dropp terskler!
Jeg har ikke savnet terskler, og det er en fantastisk helhet med en hav av parkett (91 kvm ;-) uten avbrudd. Så jeg sier JA, vent med karmer og dropp terskler!
Jeg pleier aldri å feste terskelen i karmen, men lar den ligge løst på plass når jeg fester karmen. Deretter tar jeg bort terskelen og freser opp spor i den slik at jeg kan slippe inn gulvet ca. 10 mm inn under terskelen. Terskelen skrur du med forsenket skrue eller fester med noen små klikk av monteringslim etter at gulvet er lagt. På denne måten kan du ta bort tersklene neste gang du endrer gulvflaten slik at det nye gulvet alltid forsvinner inn under terskelen, og du slipper unødvendige glipper som man må fylle eller liste. Det kan også være litt forskjellig hvordan terskelen er tenkt å festes i karmen, så her må du kanskje modifisere litt om du vil ha den avtagbar.
Akhagen - jeg har forstått at hvis man gjør så kan man få sprekker etc - har du lagt sånn at du har alle skjøter i døråpningen - eller har du visse planker "rett igjennom" døråpningen?
- var det lenge siden du la gulvet - sprekker?
- var det lenge siden du la gulvet - sprekker?
AndersS - så du mener at det ikke er noe problem å legge gulvet først og sette karmen seinere?
eller kan det være slik at karmen ikke får plass i høyden og at man derfor må frese ut terskelen - og da kanskje karmen må på plass før parketten - slik at den får plass?
jeg må nok finne høyden på karmsidene - har ikke kjøpt noen enda - og måle.
hvorfor jeg vil vente med karmen - er fordi jeg ikke har satt opp noen karm før og jeg kan banne på at jeg setter den feil /høyt/for lavt hvis jeg setter den på plass før gulvet er lagt.
eller kan det være slik at karmen ikke får plass i høyden og at man derfor må frese ut terskelen - og da kanskje karmen må på plass før parketten - slik at den får plass?
jeg må nok finne høyden på karmsidene - har ikke kjøpt noen enda - og måle.
hvorfor jeg vil vente med karmen - er fordi jeg ikke har satt opp noen karm før og jeg kan banne på at jeg setter den feil /høyt/for lavt hvis jeg setter den på plass før gulvet er lagt.
Du kan sette inn karmen etter du har lagt gulvet, i alle fall i de tilfellene jeg har arbeidet med dette.
Hva mener du med karmsidene? Har du eksisterende dører uten karm eller hvordan tenker du her? Karmen settes jo på plass med ca10-15mm glippe rundt om mot lektene sånn at du kan justere den.
Hva mener du med karmsidene? Har du eksisterende dører uten karm eller hvordan tenker du her? Karmen settes jo på plass med ca10-15mm glippe rundt om mot lektene sånn at du kan justere den.
gjør åpningen alltid 213cm da får det plass.
parketten legger du først så monterer du karmen.
du skjøter parketten under terskelen typ 3 cm.
derimellom skrur du fast terskelen...
mvh
snickar estwing
parketten legger du først så monterer du karmen.
du skjøter parketten under terskelen typ 3 cm.
derimellom skrur du fast terskelen...
mvh
snickar estwing
ok åpningen er klar er ikke hjemme så jeg må måle den - men ut fra hukommelsen tror jeg ca 210-213 cm (kan være etter parkett lagt - må sjekke).
Jeg skal på eksisterende gulv legge 22mm sponplate, gulvvarmeplate, plast, underlagspapp + parkett 14mm
jeg har ikke kjøpt verken dører eller karm ennå - derfor er jeg usikker på om karmene får plass i åpningen eller ikke - jeg skal måle åpningen når jeg kommer hjem om noen dager.
takk for innleggene.
noen flere som har gjort som akhagen og lagt gulv mellom rommene uten terskler?
Jeg skal på eksisterende gulv legge 22mm sponplate, gulvvarmeplate, plast, underlagspapp + parkett 14mm
jeg har ikke kjøpt verken dører eller karm ennå - derfor er jeg usikker på om karmene får plass i åpningen eller ikke - jeg skal måle åpningen når jeg kommer hjem om noen dager.
takk for innleggene.
noen flere som har gjort som akhagen og lagt gulv mellom rommene uten terskler?
Jeg har som lengst 9 meter på rad med vanlig klikkparkett. Litt vågalt, men å så pent. Jeg kan ikke helt forstå det der med terskler bortsett fra av lydisolerende hensyn, jeg har uansett ikke savnet dem.
Jeg anbefaler sterkt å kjøre uten. Den som ombestemmer seg kan nok sette inn en terskel senere, enten planfreste eller oppå.
Sprekker har jeg ikke, og forventer ingen. Om noe vil skje, gjetter jeg på sprekker i kantene hvis treet krymper for mye, eller buler hvis det utvider seg for mye. Gulvet er litt over et år gammelt, og har dermed overlevd både februar og juli uten problemer. Jeg har noen hjørner på visse parkettbord som har reist seg, men det tror jeg har å gjøre med svak kvalitet og litt saftspill (3-åring ;-).
Jeg har både døråpninger der parketten går rett inn i rommet, men også der den kommer på tvers. Akkurat der har det blitt 1x1 cm glipper fordi det ikke går å legge det hvordan som helst, men disse har jeg I DAG fylt med sparkel og plastisk tre.
En ting om dagen, så blir man ferdig med en totalrenovering på et par år tror jeg ;-)
Lykke til!
Jeg anbefaler sterkt å kjøre uten. Den som ombestemmer seg kan nok sette inn en terskel senere, enten planfreste eller oppå.
Sprekker har jeg ikke, og forventer ingen. Om noe vil skje, gjetter jeg på sprekker i kantene hvis treet krymper for mye, eller buler hvis det utvider seg for mye. Gulvet er litt over et år gammelt, og har dermed overlevd både februar og juli uten problemer. Jeg har noen hjørner på visse parkettbord som har reist seg, men det tror jeg har å gjøre med svak kvalitet og litt saftspill (3-åring ;-).
Jeg har både døråpninger der parketten går rett inn i rommet, men også der den kommer på tvers. Akkurat der har det blitt 1x1 cm glipper fordi det ikke går å legge det hvordan som helst, men disse har jeg I DAG fylt med sparkel og plastisk tre.
En ting om dagen, så blir man ferdig med en totalrenovering på et par år tror jeg ;-)
Lykke til!
ok interessant - jeg synes også at det ville være fint uten terskler - får se om jeg tør å droppe å stoppe gulvet ved hver terskel (som leverandører angir)
jeg har jo også gulvvarme som kanskje påvirker gulvet ytterligere
jeg har jo også gulvvarme som kanskje påvirker gulvet ytterligere
Klikk her for å svare