Jeg tenkte å sette inn et gammelt vindu i en innervegg, gipsvegg.

Mitt bekymmer er at det sitter en stender der jeg vil plassere vinduet. (Svart = stender, grønn = vindu)
Innervägg med gipspanel, markert med svart regel og grønt område for et gammelt vindu. Veggen har avskallet maling og er delvis åpen.

Hvordan skal man takle dette?

Det er et gammelt vindu så det veier ikke mye, kan det være nok å sage opp et hull, samt sage av stenderen og deretter stendre rundt vinduet direkte i gipsen.

Innervägg med gips der et grønt rektangel viser ønsket plassering for et gammelt vindu, og en svart strek indikerer plasseringen av en stender.

Eller bør man ta ned veggen og stendre om for vinduet?
En innervägg av gips med en oppripet del, markeringslinjer i svart visar regelverk og en grön fyrkant markerer plassformen for et vindu. En hylle er festet på veggen.

Andre tips og forslag mottas også takknemlig.

K
Hva er det for hus? Vi laget et lignende hull i en innervegg i vårt første hus. Selv om det føles helt ulogisk, gikk der et vp-rør til uttaket under. Heldigvis saget vi fra andre siden. Men det skader ikke å ta det med ro med sirkelsagen til dere vet hvor elektriske ledningene går..

Om dere skal legge om eller ikke avhenger av hvordan stabiliteten blir når du har kuttet regelen, og hvor tungt vinduet er.

Sag (forsiktig) opp hullet og kikk inn hvordan det ser ut.
Jeg antar at du vet at veggen ikke er bærende.

Sist redigert:
  • Liker
erikssonandreas
  • Laddar…
E
Såfremt veggen ikke er bærende, er det ingen problemer med å gjøre som du har tenkt. Sag opp hullet fra den ene siden med en gammel fogsvans, så får du et pent snitt og kan se hva som finnes i veggen uten å kappe alt. Såfremt ingenting går direkte der vinduet skal sitte, kan du sage opp den andre siden og kappe av den eksisterende stenderen og sette inn stendere langs alle sider, slik at du har noe å feste fôringen i.

• Liker
erikssonandreas
  • Laddar…
Takk for svarene! Det endte med at jeg tok ned veggen og reglet opp igjen.

• Liker
Flyktsoda
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.